Stora mat-tråden

B

Biosteel

BTW satan vad jag e sugen på en kebabrulle med ost och blandad sås :D
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Jag lovade ju er en bild på när jag o Arjeplogarn käkade en Pizza! HÄR ÄR DEN! :D
Miffo.
M.I.F.F.O.

Fast va go å gla jag ser ut.:D

edit:
Historien bakom:
Fick ett sms av Fredde S: "fan va hungrig ja e!!!!"(fyra utropstecken) och jag replikerade: "vad ska jag göra åt det?" Fredde: KOOM HIT OCH ÄT PIZZA OCH ÅK PÅ RULLEN"

Jahapp, sagt och gjort. Jag slängde mig i muttan (med då splitternya vinterdäck efter skellefteåresan:D) och gav mig iväg ut i natten. Några felkörningar och en blinkande fartkamera senare hittar jag till *trumvirvel* bodsvedjan. Plockar upp Freddan och ger mig av till den stora byn i väster. Boden. Väl där visar han mig till chili chili och hämtar ut en familjepizza av okänd sort. Vi ger oss av mot bodsvedjan för intagande av föda och mitt i alltihop trollar han fram ett gäng drickor. Skitgod pizza. Sen fastnade jag med bilen mot ett hus mitt i alltihop trots mina nya vancoviking och så var min kväll förstörd. Freddes armbåge förstördes i räddningsförsöket.:)

Nåja. Jag tog mig hemåt.
 
Last edited:

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Håhåjaja.
Igår misslyckades jag så fett med matlagningen så nu har jag nudlar hemma för resten av veckan.:D Är det någon som vill ha tag i några kilo renkött som jag nu inte tänker tillaga så är det bara skicka ett pm.

Samt det viktigaste. Jag har köpt lite zeunerts julmust. Fatlagrad och fin. Så underbart god. Julen är verkligen det bästa som finns.:smow:
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Nu skulle jag vilja ta tillfället i akt och ge dagens lektion.
Ämnet för dagen är: Effektiv matlagning.

Jag är lat. Så är det bara. Färdigskivat bröd och fjärrkontrollen är fantastiska uppfinningar enligt mig. Jag skulle utan att tveka ta bilen till kylskåpet om jag bara kom på nåt bra sätt att vända i köket så jag slipper lägga i backen. Drive-in på max och MDs är höjden av mänsklig perfektion.
Skit i att vi kan skjuta ihjäl varandra med ett knapptryck från varsin sida av jorden. Nä, höjden av mänsklighetens utveckling har härmed nåtts då jag utan problem kan stoppa fast en liten låda på pipan som värmer upp min mat och det enda jag behöver göra förutom att köpa den är att äta den.

Dåså, då var det avklarat och nu vet alla vad jag anser om matlagning.
Så, för en gångs skull tittade jag i både kylen och frysen innan jag bestämde mig för att ringa till palma. Men denna gång hittade jag ett köttbullspaket. Och i min strävan, ansträngning och i mitt sökande efter den lätta vägen så gjorde jag som följer:
Slängde ner hela klabbet i en stackars tallrik och in i mikron. Ställde in den på 3 min.
Satte en panna med vatten på kokning.
Tog fram, pulvermos, bostongurka, en burk soltorkade tomater samt ett gräddpaket.
Lagom till att köttbullarna var klar var även vattnet det.
Så, jag blandade ner vatten och pulvermos i köttbulletallriken, la till bostongurka och tomaterna samt hällde en busslast grädde över hela klabbet och rörde ihop allting.
Det var ganska gott faktiskt.

Notering. De soltorkade tomaterna har jag enbart hemma därför att jag i ett fåfängt försök att vara kontinental valde bort en rhode island-dressing. En tjej stod bredvid mig i kassakön, vad kan man göra?:) Sen ångrade jag mitt köp när jag skulle laga till ett försök till en sentida plassare och gav upp, gick på max och har aldrig rört burkjäveln igen.

Nästa gång köper jag ketchup.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Håhåjaja. Jag försökte hålla mig lite längre men nu måste jag prata om mat. Igen.

Idag har jag i tur och ordning ätit:
En macka(skinka ost), apotekarnes julmust 33cl och en Kit Kat crunchy.
Broccoligratäng med potatis.
Chilikorv i baguette med chilidressing.
Två kexchoklad, två cuba cola och en 50 cl julmust båda från vasabryggerier.
Mjukglass.

Dagen började glatt och fint. Hade en mattelektion och under rasten köpte jag lite fika(mackan, julmusten och kitkaten) för att ha att äta under tentan under påföljande lektion. Yeehaa. Det börjar ju bra i alla fall. Tentan gick bra åde, jag klarade den och efter det slutade skoldagen.
Lämpligt till lunch. Hann ut till parkeringen för att hämta bilen när jag fick 4 extrapassagerare.
Lagom när man har en bil med ett (1) passagerarsäte.
Vi körde till matsalen som ligger i flygplatsen och 200 meter bort. Vad var det vi sa om lathet nu igen?:D Vi slängde i oss broccoligratäng och satte oss i bilen så att jag skulle skjutsa in alla till stan. Bilen jag kör omkring med är alltså en vw caddy, ett passagerarsäte men för sådana här tillfällen har jag en skittjock madrass liggande där bak. För korta transporter alltså.
Vi två som satt i kupén kom ganska snabbt på att vi skulle jävlas med de där bak och köra en omväg. En snabb vända runt massor av bakgator i stan började vi med. Sen kom vi fram till att vi skulle köra till Boden (ni märker hur det börjar spåra ur?).

Halvvägs till Boden, några kilometer efter Sunderby sjukhus kom idén.
Min klasskompis bredvid mig hade några skoterdelar väntande uppe i Övertorneå som skulle komma ner på fredag men om vi bara ringde och fick pruta lite på priset så skulle vi ju utan att tveka hämta dem. Det gjorde vi och vi fick pruta.
Vi gjorde en laisvallare på bodenvägen och gav järnet E4:an norrut.

Vid det här laget så visste inte de där bak var de var. Och vi gjorde allt vi kunde för att de inte skulle få reda på det. När det blev pisspaus hittade vi små skogsvägar som gick långt bort i ingenstans där ingen skulle känna igen sig. Vi undvek vissa vägar och undvek att stanna bredvid vägskyltar så att de inte skulle få hum om var i världen de befann sig.

Väl i Övertorneå.
Vi stannade på OK där vi väntade på att killen skulle komma med delarna. Jag köpte en korv, lite dricka och kexchoklad att ha i bilen på vägen ner. Vid det här laget hade vi suttit i bilen i drygt 3 timmar och det började märkas. Alla tre där bak frös så inåt helvete. Var allmänt mör i kroppen efter resan. Svor och hade sig över att vi hade släpat med oss dem till Övertorneå av alla ställen. Tankade diesel.
Men vi hade bara hunnit halvvägs.

Nu skulle vi hem. Så vi brakade in i Finland och började köra ner mot Tornio. Efter en halvmil eller så tog vi av efter en översnöad avtagsväg djupt ner i skogen. Vägjäveln hade säkert inte sett en röjsåg på 10 år och man var tvungen att köra sakta på ettan för att ta sig säkert.
Vi tog pisspaus. Idag har jag pissat i Finland!!:D

Dundrade vidare söderut, vägen var riktigt fin och rak. Tror inte finnarna ens kan stava till kurva. Väl i Tornio tog vi fel väg så vi var nästan halvvägs till Kemi innan vi kom på att det inte var rätt väg till Sverige.

Efter en hel timme utomlands och ordentligt hemlängtande till fosterlandet kunde vi kliva ut ur bilen på IKEA-parkeringen. Nu frös gänget där bak riktigt ordentligt.
Vi gick in och jag köpte en mjukglass bara för att jävlas. Gick på dass två gånger. Vi stod och tittade en stund på IKEA-komplexet samtidigt som vi reflekterade över vår situation: Fyra timmar efter att vi lämnat skolan, stod vi här. Inne på IKEA efter att ha varit i Övertorneå och Finland. Helt utan anledning.

Nu frös gänget ordentligt och efter att en av dem bytt av med min kompis i passagerarsätet så fortsatte färden söderut. Jag kunde ju inte byta av med någon eftersom att jag är den enda med körkort. Strax efter Kalix blev det ett panikstopp på grund av äggfis och när jag tittade in i skåpet så var det frost på väggarna.:D

Tillbaka i Luleå när jag just håller på att skjutsa hem alla så utbrister hon som klagat mest av alla på det ena och det andra, främst kylan: "Det här var ju skitkul, det här måste vi göra om nån gång."


Så är det med det. Skåne ryms mellan Boden och Haparanda. Idag har jag kört tredubbla den sträckan hela tiden med tre människor där bak i skåpet. Vad har ni gjort idag?:D
 

AD_

Välkänd medlem
10 mar 2009
1.080
0
16
Arjeplog/Värmland...
Det här har hänt idag.
Potatisbullar med fläsk i, blev det till lunch.
Ledig efter lunch, så då blev det att åka skoter, men det blev ingen lång tur pga att skotern började insjukna så jag var tvungen att vända tillbaka.

Till middag blev det potatisgratäng och kassler. Skulle efter det köra iväg skotern till vinterförvaringen:p, men kom ingenstans:eek:, men med lite HLR gick han tillslut igång, tyvärr inte långvarigt. Befarad ispropp, i med t-röd i tanken.

Blev hungrig så jag gjorde några polarkakor, nån med marmelad och ost, och några till med ost och gurka.
Går ut för att starta den, men vid försök ger den ifrån sig kraftiga nysningar (avgasknallar). Så det blir att lasta upp den på pick-up för att köra till vinterförvaringen:p

Så nu står skotern i bårhuset (garage), i väntan på återupplivningsförsök efter lovet:p

Mindre lyckad dag med andra ord...

(Var tvungen att skriva av mig lite;), har varit en tuff dag idag...)
 

Trices

Välkänd medlem
18 mar 2009
972
0
16
31
Arjeplog
Detta leder ju då osökt in oss på frågeställningen "Vad ska man äta då skotern strular?"

Själv röstar jag nog på något rejält, en redigt blodig köttbit eller liknande. Detta kompletteras med fördel senare med en kall bira i garaget.
 

RaekmAcKaN

Välkänd medlem
7 okt 2007
402
0
16
Östersund
Detta leder ju då osökt in oss på frågeställningen "Vad ska man äta då skotern strular?"

Själv röstar jag nog på något rejält, en redigt blodig köttbit eller liknande. Detta kompletteras med fördel senare med en kall bira i garaget.
:lalala::amen:
 

AD_

Välkänd medlem
10 mar 2009
1.080
0
16
Arjeplog/Värmland...
Detta leder ju då osökt in oss på frågeställningen "Vad ska man äta då skotern strular?"

Själv röstar jag nog på något rejält, en redigt blodig köttbit eller liknande. Detta kompletteras med fördel senare med en kall bira i garaget.
Då skulle jag käka något som man tycker gott, så att man tänker på hur gott det är istället för att tänka på skotern.
Typ som fläskfilé och potatisgratäng + bearniesås med något gott att dricka:)
 

olofmikael

Välkänd medlem
23 okt 2008
1.646
0
16
Strömsund
spännande historia arjeplogarn!

i övrigt så ladda jag upp med en halv liter äppelsaft och 3 mackor, var egentligen 4 st men sardinerna som låg i tomatsås var inte så fräsch när ja la på det på den fjärde mackan därav 3st. middag blir av senare när min far kommer hem och börjar fundera över vad vi ska äta..



btw, visst heter det inte sardiner i tomatsås? har för mig att den här tomatsås fisken heter nå annat. dock är det ju samma fisk bara annat namn..
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
precis! :whistle: får blackout i skallen när ja pratar med flickvännen samtidigt som ja skriver här och försöker göra mackor...
Ja, men de e ju allmänt kännt att vi männ inte kan göra flera saker samtidigt :p Lr som farsan brukar säga, männ kan visst göra flera saker samtidigt. Men då vi gör klart allt så fort så väljer vi att göra de en sak i taget så att arbetet räcker längre ;)