Stora mat-tråden

olofmikael

Välkänd medlem
23 okt 2008
1.646
0
16
Strömsund
Ja, men de e ju allmänt kännt att vi männ inte kan göra flera saker samtidigt :p Lr som farsan brukar säga, männ kan visst göra flera saker samtidigt. Men då vi gör klart allt så fort så väljer vi att göra de en sak i taget så att arbetet räcker längre ;)

haha där kom sanningen!
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Innan jag bekymrar er med mitt lilla matproblem så skulle jag vilja ge en glädjande nyhet.
POMMAC ÄR TILLBAKA!!!! Förutom just magnumflaskorna runt jul och nyår så såg jag senast idag en 1.5 liters plastflaska av en lite äldre modell på kvantum idag.

Nåjå, hursomhelst, jag har ett problem just nu.
För några år sen så åt jag en helt underbar kall sallad innehållande bacon, makaroner och en massa grönt. Nu skulle jag ju vilja äta den igen men jag vet ju bara att den innehöll bacon och makaroner.
Så, om man kokar makaroner, steker bacon och det, vad kan man blanda det med för att få till en superb sallad? Tror jag minns att nånting blött(typ oljeliknande) också hälldes över grejset efteråt för jag minns att det var lite småglansigt.

Jag har ju inga krav på exakt samma recept men kanske nåt liknande?
 

kochkramer

Aktiv medlem
2 nov 2006
86
0
6
Sorsele
Gurka, sallad (vilken sort du nu vill ha),tomat, paprika. Grekiskdressing kanske var de glansiga som hälldes på. Annars brukar en vanlig olivolja funka...
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Fick veta idag att jag börjar jobba igen redan i morgon och inte på måndag som jag trodde, så från och med 15:00 i morgon jobbar jag kväll ett tag framöver med en timmlön som är över mina förväntningar :D

Så till anledningen till att detta inlägg hamnar i denna tråd. Jag satt mig genast efter de beskedet och började fundera på vad jag skulle göra för mat till i morgon. Kom på de när jag öppnade skaferiet och hittade risgryn.
Tog direkt fram den största kastrullen jag hittade och började koka risgrynsgröt :) Så när de va klart så satt jag med 8 liter risgrynsgröt. Och inte va jag klar då inte. Skutade med att jag tog 7 av dom litrarna och gjorde något som är mkt gott - Risgrynspudding :D

För er som inte har testat de så tycker jag att ni ska göra de :) De ska ätas riktigt varmt med hjortronsylt och iskall mjölk :)
 

Dreamyn

Ny medlem
13 jan 2010
2
0
1
Uppsala
Köttfärslimpa med potatismos!

Om det nu är någon härinne som orkar ge sig på att laga riktig mat, så testa det här. Klassisk husmanskost när den är som bäst :) (köttfärslimpan är också utmärkt smörgås pålägg när den är kall)

Börja med att åka och handla. Du behöver:

500 g nötfärs
500 g fläskfärs (eller 1 kg blandfärs, så länge den är 50/50)
1 purjolök
2 paprikor i valfri färg
2 burkar vattenkastanj
1 kg potatis, blir helt klart bäst med mjölig
1-2 dl vispgrädde
2 ägg
Smör
Vitlök
Tabasco
Worchestershiresås/Worchestersås (finns i dom flesta matbutiker)
Cayennepeppar
Paprikapulver
Salt

Väl hemkommen igen slår du på ugnen på 175 grader ca.

Skär paprikan i ganska små bitar, och hacka purjon. Om du inte fått tag på kastanjer i skivor så får du skiva dom för hand.
Häll allt i en stor stekpanna eller stekgryta. Låt steka en liten stund och pressa sedan ner 2-3 vitlöksklyftor. Häll på ett par matskedar med Worchestershiresås och några stänk tabasco beroende på hur starkt du vill ha det. Paprika, cayenne och salt efter smak. Låt steka tills paprikan börjar mjukna lite. Lägg köttfärsen i en bytta och ha i grönsaksblandningen. Rör sen ihop allting (passa fingrarna, grönsakerna är varma) Smörj en form (30 cm diameter och 7-8 cm hög, eller liknande) och ha i köttfärssmeten. In med den i ugnen och låt den stå tills den blivit stel och börjar släppa från kanterna, tar en timme ca.

Skala, skär i småbitar och koka potatisen riktigt mjuk. När du hällt av vattnet låter du kastrullen stå på plattan en liten stund till så vattnet i botten ångar bort.
Plocka fram mospressen eller elvispen. Ha i äggen, ev vitlök och 2 stora klickar med smör eller margarin, börja med 1 dl grädde och mosa ihop allt tills det inte är några potatisbitar kvar. Ha på mer grädde om du tycker det blev för tjockt. Moset kräver ganska mycket salt, så på med det också och rör en gång till. Sen borde det vara klart.

Smaklig måltid om ni orkar :)
 

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Dom där plåtlådorna har jag läst om förut.. Kanske i denna tråden, men orkar inte leta nu. Finns dom att köpa? Har också för mig att Chris Burant var med i nån reklamfilm för dom.. ? Vad kan man ha i dom? Hur länge? Billys?

Nu skulle jag vilja ta tillfället i akt och ge dagens lektion.
Ämnet för dagen är: Effektiv matlagning.

Jag är lat. Så är det bara. Färdigskivat bröd och fjärrkontrollen är fantastiska uppfinningar enligt mig. Jag skulle utan att tveka ta bilen till kylskåpet om jag bara kom på nåt bra sätt att vända i köket så jag slipper lägga i backen. Drive-in på max och MDs är höjden av mänsklig perfektion.
Skit i att vi kan skjuta ihjäl varandra med ett knapptryck från varsin sida av jorden. Nä, höjden av mänsklighetens utveckling har härmed nåtts då jag utan problem kan stoppa fast en liten låda på pipan som värmer upp min mat och det enda jag behöver göra förutom att köpa den är att äta den.

Dåså, då var det avklarat och nu vet alla vad jag anser om matlagning.
Så, för en gångs skull tittade jag i både kylen och frysen innan jag bestämde mig för att ringa till palma. Men denna gång hittade jag ett köttbullspaket. Och i min strävan, ansträngning och i mitt sökande efter den lätta vägen så gjorde jag som följer:
Slängde ner hela klabbet i en stackars tallrik och in i mikron. Ställde in den på 3 min.
Satte en panna med vatten på kokning.
Tog fram, pulvermos, bostongurka, en burk soltorkade tomater samt ett gräddpaket.
Lagom till att köttbullarna var klar var även vattnet det.
Så, jag blandade ner vatten och pulvermos i köttbulletallriken, la till bostongurka och tomaterna samt hällde en busslast grädde över hela klabbet och rörde ihop allting.
Det var ganska gott faktiskt.

Notering. De soltorkade tomaterna har jag enbart hemma därför att jag i ett fåfängt försök att vara kontinental valde bort en rhode island-dressing. En tjej stod bredvid mig i kassakön, vad kan man göra?:) Sen ångrade jag mitt köp när jag skulle laga till ett försök till en sentida plassare och gav upp, gick på max och har aldrig rört burkjäveln igen.

Nästa gång köper jag ketchup.
 

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
[ame]http://www.youtube.com/watch?v=-I5Jk8HRZLI[/ame]

Tror jag ska göra mig en egen, lite väl dyrt med 500 spänn för en plåtburk.. Blir nog en gammal hederlig plåtlåda med nån form av fäste på.. Men filmen är ju så skööön! Rätt bra åkning också..
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Night Stalker: Vad jobbar du med?
Jag jobbar med att packetera glassstrutar/glassvåfflor och även glassbåts skal :) Perfekt om man blir lite smått hungrig å de är en stund kvar till midda, bara att ta en nygräddad glassvåffla och äta upp den :D Sjukt goda dom e när dom är nygräddade :)
Kan bli lite smådrygt att stå där med de löser man med en bra stereo ;)
 
Last edited:

R0xic

Välkänd medlem
10 apr 2009
382
0
16
Vännäs
Stins1!: Bra, men hur får jag foliet att fastna? Nu är vi nånting på spåren. Lösningen ska vara just så enkel att man slipper börja öppna väskan och kladda dit folie bara för lite matlagning. Så därför ska foliet sitta kvar under hela körningen, eller ja. Om man kladdar på den vid matlagningen tar man bort.

Aluminium eller folie tejp tål värme och sitter bra
eller så lägger du panpizzan i folie och bakom pipan kör ett tag sen there u go pi pan
 

R0xic

Välkänd medlem
10 apr 2009
382
0
16
Vännäs
Då skulle jag käka något som man tycker gott, så att man tänker på hur gott det är istället för att tänka på skotern.
Typ som fläskfilé och potatisgratäng + bearniesås med något gott att dricka:)


Något du borde testa är lövbit lövbiff etc pommes chatéu och kryddig bea
:) mums!
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Om det är fint väder i morgon funderar jag på att starta upp panthern från sommarvilan (ja, jag vet att det är sent) och fara ut och köra en sväng och steka mig ett par kolbullar och sitta i solen ett tag :)
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Idag har jag handlat mat. Och för en gång skull inne i schtaan på Ica supermarket. När jag gick hem med matvarorna i kassen så slog det mig. Ica har definitivt högst bejb/kvm-index i hela Luleå. Hur det går till vet jag inte men så är det.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Nu har jag testat att laga en billys på pipan.:D
Jag la helt enkelt bara den på pipan utan omslagspapper eller nåt när vi hade stannat och efter en stund var den klar.
Men en liten iaktagelse: Botten kommer att bli underbart krispig och go men osten smälter inte. Inte bra. Vidare är det ju lite trist om du har olja på pipan.

Men nu är det ju enbart av akademisk karaktär för jag har beställt en hot pot med en kompis som ska till teh americas och snart är jag big kockin' ute in teh skogen. Det här kommer att bli så underbart bra.:)

Är det nån som har nåt bra hotpotrecept?
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Nu har jag testat att laga en billys på pipan.:D
Jag la helt enkelt bara den på pipan utan omslagspapper eller nåt när vi hade stannat och efter en stund var den klar.
Men en liten iaktagelse: Botten kommer att bli underbart krispig och go men osten smälter inte. Inte bra. Vidare är det ju lite trist om du har olja på pipan.

Men nu är det ju enbart av akademisk karaktär för jag har beställt en hot pot med en kompis som ska till teh americas och snart är jag big kockin' ute in teh skogen. Det här kommer att bli så underbart bra.:)

Är det nån som har nåt bra hotpotrecept?

Jag har ett recept på en otroligt god smördegs längd som skulle bli perfekt :D Bara att göra den i lagomt stora bitar som passar i hot pocket´en :D Kan leta fram de i morgon om jag kommer ihåg det :)
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Här kommer ett par bilder på min otroligt goda lunch, fattiga riddade med hjortronsylt :D Har mitt eget kryddrecept till dessa som gör dom obeskrivligt goda. Och tyvärr, detta recept är ej något jag ger ut :p Eller, kanske för rätt summa pengar ;)


 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Drar upp en gammal favorittråd som råkade behandla favoritämnet -mat. :smile1:

En av de sista fina sommarkvällarna innan det kom isflak och drev på sjön mellan snöstormarna.. :eek::eek:

Grillad fläskytterfilé, potatisgratäng, vin/pepparsås och bearnaise :eyebrows:

 

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
Har tyvärr ingen bild men var nyss ut i skogen på miljökunskapen, några hundra meter från skolan, å plocka en he***** massa feta karl johan å smörsopp som vi sen stekte över eld med smör, pepper och salt och åt på macka :) självklart vare kaffe till det också. Ingen dålig lektion om jag får säga de själv :D