switchback 800 2009! hur är den?

Jakkeboi

Välkänd medlem
17 nov 2008
222
0
16
Luleå
Vet att man måste byta till nipplar. Appro på kondens, det är ju luftdämpare så det ska ju vara en del luft iaf. Får väl lämna in dom på schimsning också då =)
 

PolFus9

Välkänd medlem
27 feb 2005
122
0
6
Gällivare Kommun
Vet att man måste byta till nipplar. Appro på kondens, det är ju luftdämpare så det ska ju vara en del luft iaf. Får väl lämna in dom på schimsning också då =)
Nej det är inga luftdämpare(men iofs en vanlig missuppfattning), dem heter bara Air. Det är en nitrogen dämpare (går att använda med luft efter ombyggnad men är inte att föredra).
Bägge varianter har ju sina för och nackdelar. Luft jovisst lätt som tusan att ändra tryck i dem om man skaffar en pump är ju en klar fördel, men det kommer ju en hel del nackdelar på köpet. Nitrogen är ju inte riktigt lika lätt & billigt att skaffa utrustning till.
 

Jakkeboi

Välkänd medlem
17 nov 2008
222
0
16
Luleå
Aha, det visste jag inte. Om man vill ha dom hårdare då, kan man bara be dom trycka i mer nitrogen då lr måste man schimsa dom?
 

PolFus9

Välkänd medlem
27 feb 2005
122
0
6
Gällivare Kommun
Aha, det visste jag inte. Om man vill ha dom hårdare då, kan man bara be dom trycka i mer nitrogen då lr måste man schimsa dom?
Billigaste lösningen är nog att bara öka trycket i någon av gas kammrarna (finns 2 st i dem), men blir knappast perfekt resultat. Måste ju få retur schimsningen att stämma in mot fjäderverkan annars blir dem väldigt "sprättiga". (Tycker att dem är ganska sprättiga redan från början och det blir ju inte bättre med ännu mer fjäderkraft.)
 

nuffle

Medlem
1 maj 2010
12
0
1
Kalix
Jag har mars mappen och har just varit till fjällen och kört på allt från 400 till 1500 meters höjd och min -09 s/b tog 2,3L/mil varenda dag, och med den nya mappningen så blev det en helt ny skoter,svarar direkt på gasen ,inget blödder .
 

Hundbert

Välkänd medlem
19 okt 2009
160
0
6
Luleå
Jag har mars mappen och har just varit till fjällen och kört på allt från 400 till 1500 meters höjd och min -09 s/b tog 2,3L/mil varenda dag, och med den nya mappningen så blev det en helt ny skoter,svarar direkt på gasen ,inget blödder .
Vad tog den innan då?

Jag har problem med min med att variatorn blir så het och att remmen inte håller.
Linjeringen är ok så vet inte vad som är fel.
Blir era variatorer stekheta när ni är ute och kör?
 

Jakkeboi

Välkänd medlem
17 nov 2008
222
0
16
Luleå
Nu var det ett j*vla bra tag sen jag var inne....
hundbert: Nog blir mina varma men aldrig så varma så jag inte kan lägga handen på den i några sek. Förstremmen än så länge (drygt 170 mil!) :D Woohoo.