switchback 800 2009! hur är den?

lantz81

Aktiv medlem
18 feb 2009
60
0
6
Storuman
Ska nog byta in nytro`n till en switchback men vill gärna höra hur den är som helhet. kör mest utanför leden.
Tackar för snabba inlägg...
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.472
384
83
Malå/Adak
Ska du vara mest breve spåret så skippa Switchbacken och gå på en assault istället, (eller en vanlig RMK eller t.om en Shift RMK), Assaulten, (och den vanliga RMK:n också för den delen), är bättre på allt förutom möjligen att ta kurvor på led.

Jag hade en -08 S/B 700 och det är inte mycket dom gjort rätt på den maskinen, och det är exakt samma maskin som årets 800 förutom motorn.

När Polaris konstruerade den nya 136" S/Bn till -08 hade dom chansen att göra nått bra, men av någon outgrundlig anledning så gick om ut hårt och monterade boggin så konstigt i chassiet att skotern blir snudd på superskum att köra när man väl lyckas "pumpa" upp trycket i framdämparna såpass att buken inte ligger i marken hela tiden. Jag hade ändå specialchimsade Öhlins och bra fjädrar bak i min men den blev inte bra ändå.
 

lantz81

Aktiv medlem
18 feb 2009
60
0
6
Storuman
De lät ju inge vidare, men är du säker på att dom inte har gjort nån justering på 09 eller att din kanske var ett "måndags exemplar"?
Men ja tackar iaf för åsikten. :) har inte bestämt mig än
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Tycker switchbaken är en grymt hårig maskin med 2kuggs nerdrev och 44as matta. Smiskar då skiten ur renegade och crossfire brevid leden. Äger ingen själv men har provkört några gånger och en god vän till mig äger en så det är inget skitsnack.

Som sagt med 44as matta och nerdrevning kommer du inte ångra dig, grym maskin både efter led samt lössnö. Enda jag kan klaga på är väll framdämparna som har en tendens att säcka ihop väldigt lätt tyvär. En liten repa räcker för att hela dämparn ska säcka ihop.
 

storthus

Välkänd medlem
8 aug 2006
272
0
16
Funäsdalen
Jag skulle då inte köpa en switchback, är som en valross.. svajig och dann och dämparna slår igenom vid minsta lilla.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.472
384
83
Malå/Adak
Jag hade 44:as matta på min och jag körde med drevningen från fabriken d.v.s lägre än den som 90%av alla maskiner levererades ut med. Och det är inte orken som är felet.

Måndagsex tycker jag inte, maskinen gick bra det var bara att nån har gjort en tankevurpa på polaris när som bestämde hur boggin monterades i chassie så fjädringen blir hart när omöjlig att få till. Maskinen känns tung och "oxig" när man har orginalhöjd i framvagnen och boggin kopplar ihop stenhårt om man får upp framvagnen. Gissningsvis går boggin laga till bättre om man borrar en massa nya hål a'la ProXR i skenorna så man kan flyta saxen men det orkade jag aldrig göra då jag bestämde mej rätt tidigt för byte.

Som jag kan se det är maskinerna identiska -08 och -09 förutom motorn. Jag skulle som sagt hellre gå på en RMK och om man inte gillar 50mm+ kamhöjd så går det byta matta på en sån. Det är enklare än att fixa till en S/B.
 

lantz81

Aktiv medlem
18 feb 2009
60
0
6
Storuman
som de ser ut så är de både ris o ros. bytet blir iaf av imorgon men frågan är om ja ska be dom dreva om den direkt. 44:a matta sitter de på nu iaf. måste ju bara va en bättre pudermaskin än nytron iaf.... :)
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.472
384
83
Malå/Adak
Be att dom monterar 11-vikter på den direkt, förmodligen blir 11-70 bra på S/Bn, har 11-68 på Assaulten men den mattan går mycket tyngre.

11-vikterna gör att den ligger mycket lägre i varv när du finåker vilket kommer spara mycket sås och CFI 800an är såpass stark att den reagerar blixtsnabbt ändå.

Vad sitter det för drevning på den i år? I fjol kom 700an med ganska låg drevning från fabrik, 22/44 eller nåt liknande, men alla maskiner i Sverige skulle drevas om före leverans till 24/41 eller nåt sånt även om det aldrig gjordes på min, (på min begäran)
 

lantz81

Aktiv medlem
18 feb 2009
60
0
6
Storuman
Ja vill tacka alla som svarat. nu sitter den iaf på släpet påväg mot hemavan. :rock: den blev nerdrevad iaf så nu ska de provas imorgon. slp pipa har ja också funderat på. nån som har erfarenhet om hur de blir?
 

Goeran

Välkänd medlem
11 okt 2008
166
0
16
Är du nöjd med switchbacken?
Hur upplerver du fjädringen i boggin?
Min suger i fjädringen på tok för mjuk!!!!
Min slår igenom bara den ser ett gupp på vykort...
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.472
384
83
Malå/Adak
Är du nöjd med switchbacken?
Hur upplerver du fjädringen i boggin?
Min suger i fjädringen på tok för mjuk!!!!
Min slår igenom bara den ser ett gupp på vykort...
Jag hade ute Öhlinare till S/Bn hela hösten men ingen.... förräns en norrman tog dom sent om sider.......

Polaris "ledmaskiner" är gjorda för deras E4-liknande leder, så snudd på varje normalbyggd svensk viking behöver byta upp sig i fjäderväg. väger man 90 pannor eller mer så skulle jag säga att det är en bra idé att köpa sig ett par .405 bakre boggifjädrar..... dom är inte billiga, men dom är grova.... Och shimsas om skadar inte heller. Köper man nytt så baka in fjädrar, omchimsningar osv i köpet, handlarn brukar kunna pruta rätt bra på sånt då.
 

Goeran

Välkänd medlem
11 okt 2008
166
0
16
Synd annars hade jag köpt dom...
Vilket tryck hade du i stötdämparana fram å gjorde det stor skillnad?
Öhlinaran i boggin är det värt pengarna å köpa dom?
Funderar på att köpa Öhlinare runt om.
Trivs kanon med skotern bara man får till fjädringen.
 

lantz81

Aktiv medlem
18 feb 2009
60
0
6
Storuman
Kan bara hålla med om att boogin är på tok för klen. främre slår igenom hela tiden. ska spänna fjädern mer imorgon o se om de blir nån skillnad. i övrigt de lilla ja kört så är ja skitnöjd med skotern. Är de nån som vet om den drar mindre soppa efter att den blivit ordentligt inkörd??
Hjälper det att spänna fjädern? 75kg borde inte vara för mycket...
tack för alla svar o åsikter
 

Goeran

Välkänd medlem
11 okt 2008
166
0
16
Jag har spännt fjädet nästan i topp å då blev det bättre, men stötdämparen klarar inte riktigt av att dämpa returen då. Men hellre d än att den slår igenom hela tiden.
Min har gått 15 mil nu å drar ca 3.5 liter milen men hoppas att den kommer att dra mindre när den är inkörd.
 

Goeran

Välkänd medlem
11 okt 2008
166
0
16
Jaha det finns inte Öhlinare att köpa fram i boggin till en -09 switchback....Surt...
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.472
384
83
Malå/Adak
Jaha det finns inte Öhlinare att köpa fram i boggin till en -09 switchback....Surt...
Finns visst, samma dämpare som i varenda kort maskin sen Fusionen kom -05, förutom Dragon SP -09. Att inte Öhlins säger sig ha dämpare beror nog på att dom inte utvecklat nått shimspaket enkomt för maskinen.

Hade dämpare som från början köpts till en IQ600 CFI -07, funkade skitfint.
 

Goeran

Välkänd medlem
11 okt 2008
166
0
16
jaha det låter ju lysande:) å det är den främre i boggin då?
Är det ställbart komp på den eller???
Jag måste ringa Revelj recing igen...
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.472
384
83
Malå/Adak
Dom jag hade i min Switchback hade ställbar komp på främdre och komp+retur på bakre.

Ska du köpa nytt? kolla då om det inte går att få bakre dämparen med fast piggyback, hade slang till min och det var lite jäkligt att få ihop det så det inte skavde nånstans. Däremot så är det inte säkert att det ryms dämpare med fast piggyback bak. Den främdre hade fast.