switchback 800 2009! hur är den?

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.472
384
83
Malå/Adak
Pumpen till Air 2,0 dämparna är tillbehör och jag tror att en nippel måste bytas på dämparna för att den ska gå använda, nippelbytet är i så fall verkstadsjobb om man inte har bra koll själv på dämpare. Om jag inte missuppfattat något så är tanken med pumperiet att endast trycket i ena gaskammaren ska justeras, räcker det? Misstänker även att seviceintervallet bör kortas något om man börjar kära med luft i dämparna istället för ren och torr gas, men det är vad jag tror.

Provade en massa olika gastryck i framdämparna på S/B -08an jag hade och inget funkade bra, även om jag låg på max på båda kamrarna enligt Rydes spec så bottnade dom rätt lätt, dämparna kräver nog en omchimsning för att bli tillräckligt hårda enligt mitt tycke. Sen när man höjer trycken i dämparna blir maskinen högre fram, (vilket i sig är bra och gör att skotern känns 80kg lättare), men boggin kopplar ihop direkt och maskinen blir skum att köra........

Sen kan ni se till att kolla så inget silikon sitter fast på kolvstängerna, i alla fall på -08orna så slarvade dom tydligen rätt mkt med monteringen av maskinerna så dom sölade en massa tätmassa på dämparna, mina klarade sej men en hel del fick byta packboxar på sina. Det går på garantin men vem vill ha maskinen på verkstan denna årstid.

Vad skiljer boggiinfästningen mellan -08 och -09? Tyckte nämligen den var helt fel på -08an och ni säger att -09an lir bättre ombyggd till -08???!!!!
 

Goeran

Välkänd medlem
11 okt 2008
166
0
16
Främre boggiinfästningen är ner flyttad 2.5cm å fram 6mm på -09.
Följden blir att den slår igenom för minsta lilla gupp fram i boggin, den blir skidres benägen å styr inte, på 50 mil har jag nästan slitit hål på dom svarta plast styrklackarna fram på boggiskenorna, vad om nu heter. Mattvinkeln blir för brant så när man kommer ut på en sjö å kliver på så flyter den inte upp på snön. Alla dessa problem blev mycket bättre när ja flyttade till -08ans boggiinfästning. men man måste nog chimsa om dämparna för att få den riktigt bra.Så upplever ja d, men jag väger ju hundra panner också :)
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.472
384
83
Malå/Adak
Åkäj. Hade jag fått "bestämma" så hade jag nog flyttat boggiinfästningen ner och bak för att inte få konstig attackvinkel och risk för att få ut skenorna genom mattan, men det betyder kanske att skenorna måste kortas och det orkade dom väl inte. När dom nu flyttat främre fästet frammåt så kommer det ju innebära att boggin kopplar ihop ännu tidigare när man höjer framvagnen....... för jag antar bakre infästningen är oförändrad.

F.ö så Veka framdämpare "hälper till" jättemycket till att boggin känns mjuk fram.
 

lantz81

Aktiv medlem
18 feb 2009
60
0
6
Storuman
Har nu bytt till slp pp skidor o en sak kan ja iaf säga att skidorna gjorde verkligen skillnad. Flyter på snön nu o de går att svänga nu också... :)
Ska försöka byta fjädrarna imorgon om bara nackspärret släpper. Är de nåt speciellt ja behöver veta för att byta bakre boogifjädrarna? Tips??
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.472
384
83
Malå/Adak
Själva meckningen är inga problem, du behöver inte ens ta ut boggin helt

Vilka fjädrar ska du montera?
Satte dit 405-fjädrar på S/B 700an ifjol och jag gjorde mej en rörhylsa i plast som jag stoppade i fjädern, tyckte att det verkade som innerdiametern på fjäderspiralen var så stor att den riskerade att kliva snett....... hade en annan men mindre hylsa i 405-fjädrarna jag hade på ProXRen, men den boggin ser lite annars ut.
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Det är dom bakre fjädrarna. måste man släppa boogin då också eller är de bara att kränga på?
Du måste väl släppa på den bakre axeln där fjädrarna sitter på för att få lös dem gammla och få dit dem nya....
Ett tips är att vid dit montering ta ett spänband och spänna ihop den bakre saxen så du kommer in i hålet lättare....



Själv så fick jag en mycket bättre boggie när jag fick se att det gick att spänna i massor på framfjädern på dämparn... så nu är den nästan bra :)
Men polaris kommer nog vara tvungen att släppa nån typ av shimskitt till dem för dämparna är för mjuk....
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.472
384
83
Malå/Adak
Det är dom bakre fjädrarna. måste man släppa boogin då också eller är de bara att kränga på?

Steg 1: Hissa upp skotern nån decimeter bak
2: Haka av fjädrarna från plasthållarna nere på skenorna
3: skruva loss bakre boggifästbultarna från chassiet och släpp ner boggin på marken
4: Märk på något sätt ut, alt ta kort, eller sikta efter andra sidan så du vet hur aluminiumfästena som sitter utanför fjädrarna är monterade, dom sitter på splines så dom går sätta fel. (tar man en och en sida bör man kunna ikta efter den andra och få det rätt).
5: ta loss klämskruven som sitter genom alu-fästet och ta loss alubiten från boggin, (sitter den som f-n så kan man måsta slå inte en mejsel i spåret och kila ut den lite)
6: byt fjädern och montera i omvänd ordning
7: andra sidan =)

Som jag sa tidigare så har jag gjort rörhylsor att sätta inuti fjädrarna på både ProXR 800an och S/B draken när jag monterat .405-fjädrar, jag tyckte det verkade behövas.... finns andra rätt styva fjädrar också så det beror på vad ni har köpt....

Kolla även så hjulet går fritt så det inte tar i något, jag var tvungen att distansa hjulet med en kabelstrippa för att få det att ligga rätt, minns inte vilken sida dock, var ju 1,5 år sen =)

OBS, när du sen ska skruva fast boggin i chassiet igen så gör det FÖRE du hakar på fjädrarnas nederände på skenorna, går skitfint att passa in bulthålen då utan att *****s med spännband osv
 
Last edited:

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Nån av er som monterat xenon?
Är det bara plug and play eller måste man börja gorma med en massa kabeldragningar???
Tänkte då detär batteri på dem så borde det ju vara plugandplay :)
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Hej hej.. nu har man kollat lite mer vad skotern ha dragit....
I stugan 17mil ett snitt på 4,2liter/milen inte en kilometer efter led och tungföre :D
15 mil här i luleå så har den tagit mellan 2,4 och 2 blankt....
Ingen utav milen är lugnt körda :)
 

lantz81

Aktiv medlem
18 feb 2009
60
0
6
Storuman
Steg 1: Hissa upp skotern nån decimeter bak
2: Haka av fjädrarna från plasthållarna nere på skenorna
3: skruva loss bakre boggifästbultarna från chassiet och släpp ner boggin på marken
4: Märk på något sätt ut, alt ta kort, eller sikta efter andra sidan så du vet hur aluminiumfästena som sitter utanför fjädrarna är monterade, dom sitter på splines så dom går sätta fel. (tar man en och en sida bör man kunna ikta efter den andra och få det rätt).
5: ta loss klämskruven som sitter genom alu-fästet och ta loss alubiten från boggin, (sitter den som f-n så kan man måsta slå inte en mejsel i spåret och kila ut den lite)
6: byt fjädern och montera i omvänd ordning
7: andra sidan =)

Som jag sa tidigare så har jag gjort rörhylsor att sätta inuti fjädrarna på både ProXR 800an och S/B draken när jag monterat .405-fjädrar, jag tyckte det verkade behövas.... finns andra rätt styva fjädrar också så det beror på vad ni har köpt....

Kolla även så hjulet går fritt så det inte tar i något, jag var tvungen att distansa hjulet med en kabelstrippa för att få det att ligga rätt, minns inte vilken sida dock, var ju 1,5 år sen =)

OBS, när du sen ska skruva fast boggin i chassiet igen så gör det FÖRE du hakar på fjädrarnas nederände på skenorna, går skitfint att passa in bulthålen då utan att *****s med spännband osv

Funkade kanon att byta, håller även med om att de nog skulle vara en hylsa inne i den nya fjädern då de blev ett ganska stort mellanrum. ett pvc rör fick duga för mig. Fick även kapa av den långa fjäderarmen en bit för att den inte skulle ta i. I övrigt har ja inte piskat nån led än men den är garanterat hårdare o bättre nu, får bara hoppas att de räckte.
Har själv inte tankat efter sista turen som enbart var på en lång sjö i 4mil men om den dragit över 2l/mil då så är de riktigt dåligt. Men helt ärligt skiter ja i förbrukningen... skoteråkning är kul, o sen får de kosta va de kosta.....:rock:
 

Goeran

Välkänd medlem
11 okt 2008
166
0
16
Du råkar inte veta vad fjädrana har för artikel nr. Min återförsäljare får inte fram vilken fjäder som passar :/
 

lantz81

Aktiv medlem
18 feb 2009
60
0
6
Storuman
Artikelnr är: 7041940-067 spring-tors .405SQ/77E BLK LH
7041941-067 RH

Hoppas de hjälper. Man måste dock kapa ca 30mm av den långa delen så den ej tar i...
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Nej....inte än i alla fall...


Verkar ju som om alla är för mjuka men varför får inte alla det fixat!?!?!?
 

lantz81

Aktiv medlem
18 feb 2009
60
0
6
Storuman
Tänkte fortsätta tråden angående s/b 800 09. efter förra årets problem med boggin så har nu problemet flyttats framåt. När ja kör nerför i djupsnö så är den otroligt instabil. Vill som niga åt båda hållen. Känslan är att skidorna inte bär men då ja kör med slp skidor så börjar ja undra om de inte är dämparna som inte håller måttet. Har egentligen aldrig gillat dessa.
Nån som har några bra tips? Byte?

Har fått höstens byte av kolvar mm gjort men ja kan fortfarande inte fatta hur den kan kräva minst 3l/mil på fin sjö. Var i borga nu i helgen å då drog den mellan 6-8l/mil. Dock enbart djupsnöåkning.
 

Jallas

Välkänd medlem
7 nov 2007
284
0
16
Luleå
har också haft problem med mjuka dämpare fram på min switchback -08 men det åtgärdades med ett par fox float från en f7a vart som en ny skoter:)

har även satt på en 51mm matta så nu är den anpassad för puderkörning

soppaförbrukningen ligger på 2 ledsmisk och 3,5-5 puderkörning

därimot har jag inte haft några problem med boggien dock väger jag bara 73kg

Nån som kört men slp pp skidor på switchbacken? hur funkar det är det värt de eller ska man sattsa på c&a pro xt (x) ?


//Jallas