switchback 800 2009! hur är den?

RobbanSWE

Välkänd medlem
14 jun 2009
563
9
18
Umeå
Jag tror inte på att bara byta fjädrar utan det som behövs är en om shimsning av dämparna.
Och om det sitter en Fox ps5 bak så testar jag nu en lösning där man pluggar några hål i dämparen så att den blir lingär och inte mjuk i mitten som orginal.
Har en tråd om det men inte hunnit testa ännu men är helt övertygad om att det kommer att bli riktigt bra även om jag måste skimsa om en gång till.

Mvh:Robert
 

Jakkeboi

Välkänd medlem
17 nov 2008
222
0
16
Luleå
När jag köpte min sb så sa han att han hade skruvat dämparna på de hårdaste och jag kände att dom slog igenom lätt. men när jag sen börja kolla dämparna märkte jag att dom var på mjukaste, han måste ju ha skruvat åt fel håll utan att känna efter. jag har nu börjat skruva mot de hårdare, ett klick i taget, och vilken skillnad ( ca 6 klick) slår inte alls igenom efter ojämn led i högt tempo.
 

lantz81

Aktiv medlem
18 feb 2009
60
0
6
Storuman
Låter som en helt ok förbrukning men problemet är att ja aldrig varit under 3l. o ja kan garantera att ja verkligen försökt efter konstens alla regler. missförstå mig inte, Det är inte kostnaden som stör utan den dåliga räckvidden....Ska iväg o få den sista uppdateringen men ja har väldigt svårt att tro att den skulle hjälpa nå nämnvärt...
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Hejsan! Nu har jag varit och avverkat ca 8 mil idag efter motor updateringen....
Upplever nysninger när man pump gasar men annars tycker jag den går bra... lite mycket soppa har den tagit 4,1... men dock inkörning samt mycket puder...... så det funkar!
Nu ikväll har jag rivit ut boggien och ska in med dämparna på omshimsning, för dem är ju sjukt för mjuka!
Fick ett papper från åf om vad som behöver bytas i dem för att dem ska bli bra...
Men då fick jag se när jag rivit ut dämparna att inte nr stämde överens med pappret. suck....
Så vad gör man nu.. ska man lämna in dem och bara säga hårdare dämpare tack eller vad tycker ni????
 

SnowDevil

Välkänd medlem
26 feb 2008
352
0
16
Luleå/Överkalix
Har haft bakdämparn i min på hårdaste sen den var ny och alltid upplevt den som mjuk och svampig, slår igenom för minsta lilla.. efter 250 mil var bakdämparna totalslut. Var och lämnade in den och dom bytte boggifjädrarna till dom styvaste som finns trots att jag bett dom renovera dämparna. Ingen skillnad alls. Så jag vägrade ta hem skiten och sa att dom får renovera dämparna. Fick till svar att detta ej godkänns av polaris som garantirep. Uttryckte mitt missnöje och till slut gick dom med på att renovera dämparna gratis.. lämnade skotern och hämtade den en vecka senare, då hade dom både renoverat och schimsat om dämparna (den bakre hade varit full med vatten). Testade trycka ihop bakändan och nu jävlar är den nästan lika stum som en IQ R :) Slår inte igenom alls, inte ens när man försöker med våld :)
Så mitt råd, gnäll på åf tills dom ger sej.. om dom vill behålla dej som kund så fixar dom dämparna, annars vänd dej till en annan handlare nästa gång du byter skoter :)
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Jo men jag har gnällt om dämparna... och åf håller med om att det är sjukt att släppa iväg en skoter som är så här mjuk.... men dem står fast vid att det är polaris själva som säger att det är en personlig inställning så kunden får stå för det själv... så vad gör man... ja som skotern är nu så går denju inte använda så dämparna måste ju shimsas om!
 

Jakkeboi

Välkänd medlem
17 nov 2008
222
0
16
Luleå
Jo men jag har gnällt om dämparna... och åf håller med om att det är sjukt att släppa iväg en skoter som är så här mjuk.... men dem står fast vid att det är polaris själva som säger att det är en personlig inställning så kunden får stå för det själv... så vad gör man... ja som skotern är nu så går denju inte använda så dämparna måste ju shimsas om!
Är det kalix maskiner i lule? Dom är grymt okunniga och ohjälpsamma...
 

SnowDevil

Välkänd medlem
26 feb 2008
352
0
16
Luleå/Överkalix
Jo men jag har gnällt om dämparna... och åf håller med om att det är sjukt att släppa iväg en skoter som är så här mjuk.... men dem står fast vid att det är polaris själva som säger att det är en personlig inställning så kunden får stå för det själv... så vad gör man... ja som skotern är nu så går denju inte använda så dämparna måste ju shimsas om!

Hur kan det vara en personlig inställning att dämparna inte håller mer än 50 mil ????? Hade mina på hårdaste och ändå var dom som slutkörda cykelpumpar från biltema. När man varmkört och piskat led ett par mil ska dom bli typ stumma, mina gick lätt att trycka i botten med ENHANDSKRAFT !
Antar att det är kalix maskiner du handlat hos ? Den firman skiter totalt i kunderna så fort man har betalat.. har en kompis som haft dom som åf men nu har han tröttnat å bytt.
Kan rekommendera Nilssons motorservice i boden där jag handlat min, dom är väldigt trevliga å hjälpsamma å dessutom betalar dom mer i inbyte å ger bättre priser på tillbehör..
 

Jakkeboi

Välkänd medlem
17 nov 2008
222
0
16
Luleå
Finns det nån i närheten av luleå som schimsar om dämpare? Förra ägarn rekomendera att jag skulle skicka dom till polaris center i torneå (över finska gränsen) för det var närmaste och dom var tydligen väldigt bra och trevliga. Men hade varit bättre med nån i närheten.
 

SnowDevil

Välkänd medlem
26 feb 2008
352
0
16
Luleå/Överkalix
Bergnäsets skoter & ATV i luleå, Sixten Nilssons Motorservice i boden, Yamahacenter luleå (vet ej om dom schimsar/renoverar walker evans dock)

Mina är renoverade och schimsade av sixten nilssons i boden å dom vart jävligt bra.. Har hört att bergnäsets skoter & atv ska vara billiga å bra men dom har jag ingen personlig erfarenhet av.. Mitt förslag är att du ringer runt å kollar.
 

Hundbert

Välkänd medlem
19 okt 2009
160
0
6
Luleå
Hej jag har också en switchback 800 -09. Kan inte så mycket om detta men visst går det inte att spänna fjädern mer än 3 lägen. Hittade bara Low, medium, high eller nåt sånt som man vrider på båda sidorna men dom går väl inte att ställa in på något annat av dom 3 lägena? Är det nåt mer ställe man kan spänna på?

Kan nån förklara om det är nåt jag inte förstår här.
 

lantz81

Aktiv medlem
18 feb 2009
60
0
6
Storuman
Det är det ända sättet att spänna fjädern på. Jag fick min ÅF att byta ut fjädrarna till grövre o sen dess är mina bekymmer lösta. Går faktiskt att skjutsa nu. ÅF ändrade även på infästningen på främre boggi skruven..

Tillbaka till mitt problem, Tycker att efter bytet av div delar i somras så går skotern sämre, Kan dö ibland på tomgång vid kallstart, Fortfarande ett dö läge i mellanregistret som många verkar ha och dessutom denna makalösa förbrukning.......... PC?? Kan de vara lösningen? andra stift lär ju inte göra nån betydande skillnad?
 

Hundbert

Välkänd medlem
19 okt 2009
160
0
6
Luleå
Tycker den går bra efter motoruppdateringen. Har dock inte hunnit köra så många mil.
Min dör inte på tomgång vad jag märkt av. Förbrukning menar du att den drar mycket bränsle?
Jag vet inte hur mycket en 800 brukar ta har aldrig haft någon förut. Har kört 7 mil blandad körning med min just nu och det är 2 sträck kvar på tankmätaren. Får se vad det blir för snitt på det när man tankar nästa gång.

Vad tar era switchback på ett ungefär?
 

Jakkeboi

Välkänd medlem
17 nov 2008
222
0
16
Luleå
min sb ligger kring 3,5 - drygt 4. Med 154 kusar på pappret och med en ripsaw som gör att man ligger på höga varvtal hela tiden utanför leden pga inge fäste så hade jag itne förväntat mig nå mindre iaf.
 

Hundbert

Välkänd medlem
19 okt 2009
160
0
6
Luleå
Hur kunde du få dina dämpare omshimsade gratis snowdevil?
Vad jag hört är det inget som ingår i garantin.

Är det många här som bytt till styvare fjädrar i era switchback?
Tror ni den tar mindre bränsle om man byter till en 44 backcountry matta eller liknande om man mest kör utanför led?
Skulle gärna vilja få ner förbrukningen lite om det går. Byta drev kanske?