switchback 800 2009! hur är den?

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.472
384
83
Malå/Adak
Köpte med mina med skotern, firman där jag köpte skotern hade köpt dom året innan och haft dom på en enduro-maskin dom sponsrade........ sååå när det blev skoterköpsdags bad jag att få Öhlinarna inbakade i priset. Vet inte modellbeteckningen, dämparna satt som sagt var på maskinen när jag hämtade ut den.

Firman i fråga heter f.ö AGS Skoten & MC i Malå, är Reveljen hopplös kan du ju slå dom en signal, dom säljer nog gärna en ny Öhlinare till dej.

Edit. Var in och kollade på Öhlins rek.tabell och det borde varit PB501 fram i boggin
 

lantz81

Aktiv medlem
18 feb 2009
60
0
6
Storuman
Har pratat med min försäljare nu o han skulle beställa hem en grövre fjäder till främre dämparen. finns de risk att dämparen inte orkar med returen då?
Sen upplever ja att den har dåligt skidtryck. räcker e med att spänna balataremmen eller finns de andra tips?
 

Goeran

Välkänd medlem
11 okt 2008
166
0
16
Visst blir det bättre, men inte bra... Stötdämparen å fjädern måste fungera tillsammans men varandra annars blir det bara skit...Jag tror att det blir bättre med en om skimsning i dämparen än byta fjäder, ska det bli bra så ska man nog göra bägge...Dämparen som sitter där nu är ju knappt en cykelpump...
 

lantz81

Aktiv medlem
18 feb 2009
60
0
6
Storuman
Väntar fortfarande på den nya fjädern men de verkar som att de är den bakre fjädern som dom skickat. polaris hävdar att om den är för slö så kan främre kännas klen också. vid skidres o gupp har ja känt att även den bakre slår igenom. men nu till en annan irriterande sak. styrningen är skit tycker ja. i djupsnö "niger" den åt motsatt håll, som om skidorna inte riktigt bär. har spännt balataremmen men är inte nöjd än. Några förslag????
 

Goeran

Välkänd medlem
11 okt 2008
166
0
16
Hur är din på soppa lantz81? Min tar ca 3liter milen å 4%olja.
 

lantz81

Aktiv medlem
18 feb 2009
60
0
6
Storuman
De har ja inte så stor koll på än men mellan 4-5l/mil vid första körningen. men har knappt kört nå alls på led. bara djup puder.. :) o där trivs skotern väldigt bra...
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
men nu till en annan irriterande sak. styrningen är skit tycker ja. i djupsnö "niger" den åt motsatt håll, som om skidorna inte riktigt bär
Precis vad jag upplevt med S/B.

Seg att hantera i lössnön.

Bångstyring..
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.472
384
83
Malå/Adak
Tycker ni att den bär dåligt fram och niger och har sej och sen spänner ni balataremmen??? Då får ni ju bara mera skidtryck som den ju inte klarade av........ Vill ni ha den bättre i snön så släpp balatan allt som går och flytta bak bakre kopplingsklossarna det som går så får ni kanske upp skidorna på snön, sen är det bara att burka dit ni vill. (att vid någon sorts hastighet över "snäckfart" bara sitta och svänga åt det håll man tänkt sej i lössnön fungerar inte med nån skoter jag någonsin provat)

Vad har S/Bn för skidor i år? Är det RMK-skidorna eller samma smala som dom hade ifjol? Har dom RMK-skidorna ser jag inte att nån skulle tjäna nåt på att byta till några andra skidor, finns knappt några som är bredare än Std RMK och då blir det ju lönlöst. Har dom fortfarande dom smala från i fjol så kan jag se en poäng med att byta, risken är dock att man får en jävligt jobbig ledmaskin med SLP PP, men det finns ju andra alternativ också
 

lantz81

Aktiv medlem
18 feb 2009
60
0
6
Storuman
ska testa att ändra remmen o klacken igen iaf. de du säger låter ju ganska troligt. men ja har iaf köpt slp pp skidor nu så de ska bli kul att testa.
tack för tipset iaf
 

Goeran

Välkänd medlem
11 okt 2008
166
0
16
Ja tror att det bästa sättet att få till fjädringen är att flytta främre boggi fästet som på -08. Det har ja gjort å vilken skillnad det blev. Nu styr det dit ja vill å det slår inte igenom fram i boggin.....
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
var in med min switchbacken idag.... efter att ha kört 20mil i helgen så har jag 2saker att klaga på...
nr1 är ju att den är alldeles för mjuk i boggien, ställt alllt på max och långt ifrån bra för lugn touring körning...... Och jag är inte den som kör lugn touring körning... Skjusa kärringen fanns inte en tanke ens att det skulle gå...
Frågade lite verkstads killen och han skrev ut en borrmall till mig :eek::hmmmm:
Jag har ju inte köpt en ny skoter för att börja med att skruva iden!
Nr2 är att det var mycket rem rester runt variator skyddet och ut på fotsteget... och där blev mekanikern förvånad för han sa att dem ska inte käka nå rem dem här...
så han skulle kolla upp boggien och kolla varför den käkar rem....

sen sa han också att polaris inte tar på sig om det behövs omschimsing av dämparen???? dem kan ju för f*an inte sälja en skoter som inte ens går att använda till att köra på isplanen för att man är rädd att den ska slå igenom om det ligger en snöflinga där som "gupp".....

Allt annat är jag supernöjd med... lätt körd! super fin att smyga med och ett grymt acc... 4,2/milen har den tagit och det har inte varit så snäll körning....

Hoppas detta löser sig bra! nån annan med problem?
 

lantz81

Aktiv medlem
18 feb 2009
60
0
6
Storuman
min rem gick sönder efter 25mil men helt ärligt så fuskade ja med inkörningen. men håller helt med om boggin, men min åf har skickat nya fjädrar så ja återkommer efter det. men nog är de helt otroligt hur fan man kan regga en skoter för 2 men de funkar inte att åka så..... hur tänkte dom då?? I övrigt så är ja väldigt nöjd dock har ja inte fått ner den under5l/mil. som min gamla mach z...
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Okey lantz81.... Måste du betala för fjädrarna? Verkar som på min att det är dämparn som är för mjuk....
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Kom på en sak till nu när jag satt och blädrade i tillbheörs katalogen.....
Nån som fått med pumpen till framdämparna? Borde ju följa med tycker jag....
Har också letat på min vart man ska kunna pumpa dem? nånm som vet vart?
 

lantz81

Aktiv medlem
18 feb 2009
60
0
6
Storuman
fjädrarna han skickat är gratis, tydligen har dom satt på fjädrar på en massa modeller som inte varit märkta så vilken hårdhet har ej kunnat kontrollerats. köpte en till dragon 09 600 till svärfar i veckan o dom skulle skicka upp nya fjädrar till honom också.

Till framdämparna rekomenderar polaris ej luft. ska vara nån sorts gas, o de finns inte nån nippel utan den måste nog plockas ner för justering.

Ska skruva på fjädrarna imorgon så ja återkommer om de blev bättre
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Okey okey.. ja då ska ju jag också ha dem for free.....
Men i polaris katalogen så visar dem en bild på exakt såna dämpare vi har och med på bilden är det också en pump....
Okey okey återkom du!