Switchback assault 800 tips och knep

fadern111

Välkänd medlem
12 mar 2012
204
0
16
Luleå
SLP PP är en aning aggresivare än gripper skidan. Det blir inte mindre tungstyrt med SLP. Det blir säkerligen bättre styrning än med gripper, MEN SLP pp blir jävligt nervösa när det är lite skare. Jag skulle inte byta ut gripper med ett par Slp...men det är jag det.
Nä det är lite det som är mina farhågor. Har du något tips på en vit skida som skulle göra SwB lättare att styra?
 

R800

Välkänd medlem
23 jan 2009
403
1
18
sundsvall
nja..det kan jag inte säga. Känns lite märkligt att du upplever en swb som tungstyrd, annars finns ju gripper som vit om jag inte missminner mig.
 

Thimwikström

Välkänd medlem
17 aug 2012
614
0
16
Byske
Hur länge törs man vänta med att göra ett kolv byte ?

min skoter har gått 350 mil så de känns som de börjar bli dags nu . men skotern går kanon bra så de är mer än rädsla för vad som kan hända om jag inte gör de :p

en del motorer klarar ju typ 150 mil medans andra klarar 6-800 mil på org kolvarna. och jag har inte hört något om dom här motorerna :p

har läst att kvallan på kolvarna varierar väldigt mellan alla olika märken, men att Wössner ska vara bland dom bättre ?

någon som vet vilka man ska satsa på av alla olika märken? Tex Wössner , Wiseco, original osv osv .
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.089
887
113
Stora Blåsjön
Hur länge törs man vänta med att göra ett kolv byte ?

min skoter har gått 350 mil så de känns som de börjar bli dags nu . men skotern går kanon bra så de är mer än rädsla för vad som kan hända om jag inte gör de :p

en del motorer klarar ju typ 150 mil medans andra klarar 6-800 mil på org kolvarna. och jag har inte hört något om dom här motorerna :p

har läst att kvallan på kolvarna varierar väldigt mellan alla olika märken, men att Wössner ska vara bland dom bättre ?

någon som vet vilka man ska satsa på av alla olika märken? Tex Wössner , Wiseco, original osv osv .
Är det 350 fjällmil så skulle jag ha bytt nu, sen vilken kolv jag skulle monterat så faller nog valet på wössner i dagsläget, men ska bli intressant vad som är nytt med 2014 original kolven, så kan nog även den vara ett hett altenativ.
 

Thimwikström

Välkänd medlem
17 aug 2012
614
0
16
Byske
nja är nog 50/50 fjäll och kust körning :)

ja de är dom jag har kollat runt efter . verkar vara ganska bra priser på dom också .
 

Landström

Välkänd medlem
4 jul 2009
840
2
18
Är det 350 fjällmil så skulle jag ha bytt nu, sen vilken kolv jag skulle monterat så faller nog valet på wössner i dagsläget, men ska bli intressant vad som är nytt med 2014 original kolven, så kan nog även den vara ett hett altenativ.
Är det gjort förändringar med 2014 kolvarna ?
 

rocketman

Välkänd medlem
25 dec 2010
555
3
18
Hallsberg
Hade en 2011 och fick motorlampan att lysa i tid o otid fick massor me tips men inget hjälpte hörde med polaris i mora och fick ett bra tips ta bort den lilla "sockerbiten" som man ändrar mellan bensin och etanol ? blås rent spraya med elektronikspray sätt tillbaka och de funka perfa
 

Thimwikström

Välkänd medlem
17 aug 2012
614
0
16
Byske
Ringde och beställde mig ett par svarta Burandt powder trac fotsteg i dag :)


så snart blir de att dyka in i garaget och börja pilla med skotern igen efter den har haft sommarlov :p ska även skämma bort den med nya Wössner kolvar :)

är jag dum om jag kapar bort lite plåt längst bak på chassiet så de blir som på alla andra förutom SWB ? alltså bakom fotstegen ända ut till lyftbågen om ni förstår vars jag menar ?


så de blir sådär lite plåt kvar menar jag :)
 

Thimwikström

Välkänd medlem
17 aug 2012
614
0
16
Byske
Glömde ju en fråga som jag har funderat på .. är de etylenglykol i polaris standard ? alltså den gröna .. jag tänkte köpa på macken, meka eller något ställe ist för polaris då jag gissar att deras är väldigt dyr , men jag har hört att man måste ha samma sorts glykol som de har varit i den tidigare annars kan de blir problem , är de någon som är insatt i de där och kan ge ett svar ? :p

sen kan jag ju fråga också om någon vet om de är någon skillnad på kvallan på olika glykoler ?
 

"assault"

Medlem
5 nov 2011
30
0
1
Skellefteå
Etylenglykol äre du ska ha!
Blir finfint med burandt stegen!
Körde själv med skinz airframe på min swb assault -12!
Sjuuk skillnad mot org. Fotstegen som suuuger fett i snön!!!
 

Thimwikström

Välkänd medlem
17 aug 2012
614
0
16
Byske
okej då ska jag köpa de :)

ja jag skulle tro de också , provade en kompis SWB 12a med skinz stegen och de kändes verkligen att all snö försvann från fotstegen och inte låg kvar efter man hade lagt omkull skotern ordentligt i djup pudersnö . grymt skönt att slippa fokusera på att rensa fotstegen på snö innan de blir en is kaka där ist :)

nä precis borde räcka med typ 10-15 mm . tror man ser de där bättre när jag har fått hem nya fotstegen i kväll och kollar mot skotern :)
 

Thimwikström

Välkänd medlem
17 aug 2012
614
0
16
Byske
Har börjat lite smått med att borra och slipa lös nitar osv . Vågar inte kapa bort fotstegen före jag har fått burandt fotstegen att mäta med .skulle få dom i dag men dom blev en hel dag sena så i morgon kanske de blir mer gjort :p

Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk now Free
 

Attachments

Thimwikström

Välkänd medlem
17 aug 2012
614
0
16
Byske
Blir en fruktansvärd skillnad och den bästa investering man kan göra till en swb! Slutade du bort byte till en kortare?
hoppas de :)
jo jag hade ju tänkt byta till billigare pga ekonomin , men jag älskar pro ride chassiet så jag får se hur länge de håller ihop ekonomiskt :p
 

knatt3

Välkänd medlem
12 aug 2007
173
0
16
skellefte
Har börjat lite smått med att borra och slipa lös nitar osv . Vågar inte kapa bort fotstegen före jag har fått burandt fotstegen att mäta med .skulle få dom i dag men dom blev en hel dag sena så i morgon kanske de blir mer gjort :p

Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk now Free
Hur går det med fotstegen? Passar dom rakt av eller måste dom modifieras lite eller? :)
 

Thimwikström

Välkänd medlem
17 aug 2012
614
0
16
Byske
Ni får gärna kolla min projekt tråd och kanske svara på några frågor jag har :p

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 

larso

Aktiv medlem
14 aug 2012
88
0
6
Ett mattbyte är ett måste till nästa säsong men kan inte riktigt bestämma mig vilken matta.
De mattor jag fastnat för är Peak 2.5 och Rmk assault mattan då även den finns i 146".

Har några polare här hemma som kör med assaultmattan och enligt dom funkar det bra, men peak´s 64mm kammar lockar ju endel också, har en polare som provat båda och enligt han så vill peak mattan gräva ner sig mer än assaultmattan.
Tänkte höra om det är nån här som också provat assaultmattan och har ett utlåtande om den?
Sen ni som har peak moterad, hur upplever ni egenskaperna i lössnön? Samt är den så ömtålig som det skrivs om på internet ang kammar som går av m,m?
Blev det byte av matta och vad blev det i så fall?