Switchback assault 800 tips och knep

Mallooow

Medlem
26 aug 2014
32
0
1
Malå


Tänkte bara visa vad jag kommer köra i vinter! Switchback assault 800 -13, helt nytt chassi och 311 mil. 51mm matta, Riktigt fräsch faktiskt! :bigsmile:

Saker jag kommer köra i vinter på den är montera nödstopp (OFT eller gunnar) troligtvis schimsa om dämparna också, få dem lite styvare

Sen om jag jobbar lite helger så kanske jag smäller på skinz fotsteg! På jobbet skär jag ut i lasern lyftbåge, lite längre och 45 graders vinkel..

Något mer man BÖR göra!? Kom med tips! :D (tycker inte om tunneln där bak, känns som den kommer hänga sig på snön. Men vet inte om jag vill sätta sågen direkt i helt nytt chassi)
 

Svartstreck

Aktiv medlem
8 feb 2012
54
0
6
Bispgården
Är 51mm series 4.0 mattan på dessa så dålig som den framställs på div. forum?
Verkar som en majoritet tycker att den är på tok för mjuk.
Är det samma matta som vanliga challengern? Ser snarlik ut!
 

Mallooow

Medlem
26 aug 2014
32
0
1
Malå
Är 51mm series 4.0 mattan på dessa så dålig som den framställs på div. forum?
Verkar som en majoritet tycker att den är på tok för mjuk.
Är det samma matta som vanliga challengern? Ser snarlik ut!
Tror jag har Challenger 51.. Har inte kollat närmare men det är rätt lik. Den är rätt mjuk i kammarna iaf.

"Mattan som importerades från www.tracksusa.com är en gammal beprövad klassiker i lösnösvängen, Camoplast Challenger 2. Alltså den med 51 mm kammar, den skiljer sig något mot Polaris orginalmonterade Series 4-matta som också har 51 mm kammar. Vilka för- nackdelar dessa två har jämfört mot varandra har vi inte testat än. Snödjupet här är bara mellan 5 och 60 cm beroende vart man åker. Få se om vintern erbjuder nåt mer i snöväg för vi har även tillgång till en -12:a. På leden kändes ingen nämnvärd skillnad kan dock sägas."

http://www.sledtrax.se/articles/1112/members/2012-02-16_20_andra/index.shtml

Taget från sledtrax.se

Men blir körning med den denna säsong iaf. Har varit mer sugen på assault RMK matta med tjockare kammarna. Men vet dock inte om den finns till 144.

Vet någon vad de är för mått och delning på switchback assault 2013 ?
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Tänkte bara visa vad jag kommer köra i vinter! Switchback assault 800 -13, helt nytt chassi och 311 mil. 51mm matta, Riktigt fräsch faktiskt! :bigsmile:

Saker jag kommer köra i vinter på den är montera nödstopp (OFT eller gunnar) troligtvis schimsa om dämparna också, få dem lite styvare

Sen om jag jobbar lite helger så kanske jag smäller på skinz fotsteg! På jobbet skär jag ut i lasern lyftbåge, lite längre och 45 graders vinkel..

Något mer man BÖR göra!? Kom med tips! :D (tycker inte om tunneln där bak, känns som den kommer hänga sig på snön. Men vet inte om jag vill sätta sågen direkt i helt nytt chassi)
Jag kommer att kapa bort "vingarna" bak så det ser ut som på rmk mfl, se bara till att lämna nån cm utanför bockningen och snedkapa i framkant mot fotstegen.

Du ska bara göra nya fästen till bågen och använda samma rör ? Isåfall vad vill du ha för att göra ett par extra ;) ?
 

Mallooow

Medlem
26 aug 2014
32
0
1
Malå
Jag kommer att kapa bort "vingarna" bak så det ser ut som på rmk mfl, se bara till att lämna nån cm utanför bockningen och snedkapa i framkant mot fotstegen.

Du ska bara göra nya fästen till bågen och använda samma rör ? Isåfall vad vill du ha för att göra ett par extra ;) ?
Gör om hela bågen, och tar och svetsar fast ett rör som passar i när jag provmonterat, bara punkta den på plats, ta lös och svetsa hela



Dock blev den lite smal vid polarisloggan (en arbetskompis som designat den) så får se om han gör om den eller om man bara lägger igen med lite svets och putsar till den.
 

Svartstreck

Aktiv medlem
8 feb 2012
54
0
6
Bispgården
Tror jag har Challenger 51.. Har inte kollat närmare men det är rätt lik. Den är rätt mjuk i kammarna iaf.

"Mattan som importerades från www.tracksusa.com är en gammal beprövad klassiker i lösnösvängen, Camoplast Challenger 2. Alltså den med 51 mm kammar, den skiljer sig något mot Polaris orginalmonterade Series 4-matta som också har 51 mm kammar. Vilka för- nackdelar dessa två har jämfört mot varandra har vi inte testat än. Snödjupet här är bara mellan 5 och 60 cm beroende vart man åker. Få se om vintern erbjuder nåt mer i snöväg för vi har även tillgång till en -12:a. På leden kändes ingen nämnvärd skillnad kan dock sägas."

http://www.sledtrax.se/articles/1112/members/2012-02-16_20_andra/index.shtml

Taget från sledtrax.se

Men blir körning med den denna säsong iaf. Har varit mer sugen på assault RMK matta med tjockare kammarna. Men vet dock inte om den finns till 144.

Vet någon vad de är för mått och delning på switchback assault 2013 ?
Tack, det hade jag missat :)

Competition mattan finns i 146" som kortast, med 2.86" delning till skillnad från 2,52" som du har idag.

Är lite osäker på vad som krävs utöver drivhjul för att köra den mattan, antistab kit och kortade skenor verkar behövas, men om mattspänningen räcker till vet jag inte.
 

Flugstark

Medlem
13 okt 2007
38
0
1
Luleå
Kör du med 24Ω pluggen och 98oktan så har du eldat för kråkorna och tappat lite effekt på köpet.
Dom flesta kör med 16Ω pluggen och 95oktan.
Lite sent svar =) . Men går det bra att köra 160Ω om man kör på vanlig mack 98oktan? Verkar som dom flesta mackar har etanol även i 98oktan nuförtiden.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Det enda Competitionmattan är bra på är att ge kort stoppsträcka på pistad led samt att ge bra fäste på skare, allt annat är den oduglig på. Dessutom är den tung.

Betala inte ett korvöre over 500 spänn för en Competition, det är den inte värd!!!

Bitarna till lyftbågen ser bekant ut =)
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Har väl lite sämre driv i riktigt fluffsnö än tex rmk mattan.
Men jag tycker då den är långt ifrån värdelös. Grymt bett och tål stryk. Sprutar inte kammar så fort det råkar ta i nån sten/stubbe eller liknande som det gärna gör med vanliga rmk mattan..
Och för snön vi har i större delen av Sverige så tycker jag den lämpar sig bra då det oftast inte är bottenlös puder.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Hajakz

Välkänd medlem
1 jan 2000
166
1
18
Östersund Sverige
Ok då blev man ju inte så sugen på en sån. E väl Peak 2,5 eller Challenger extreme man väljer mellan då. Suck! E sugen på en matta med bättre driv i lössnön än vad originalmattan gör
 

M.Pettsson

Välkänd medlem
6 jun 2006
770
0
16
Pite
slp pp vs. gripper? Har nämligen ett par slp liggandes men med arcticfäste. Bär de sig att göra om fästet o få dit slpskidorna eller är gripperskidorna bra nog tycker ni?
 

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Körde med PP på min Rmk assault och jag tyckte då att det vart en förbättring , inte för att gripper är dåliga men upplevde att dessa hade en liten "fördröjning"av styrningen ,detta försvann när jag monterade Slp skidorna , Nackdelen med dessa är väl vid skar före så blir dom väldigt sprättiga jämfört med gripper ..
Tror jag har Slp fästen och gummin liggandes ;


slp pp vs. gripper? Har nämligen ett par slp liggandes men med arcticfäste. Bär de sig att göra om fästet o få dit slpskidorna eller är gripperskidorna bra nog tycker ni?
 

Mallooow

Medlem
26 aug 2014
32
0
1
Malå
Det enda Competitionmattan är bra på är att ge kort stoppsträcka på pistad led samt att ge bra fäste på skare, allt annat är den oduglig på. Dessutom är den tung.

Betala inte ett korvöre over 500 spänn för en Competition, det är den inte värd!!!

Bitarna till lyftbågen ser bekant ut =)
Du får ta och göra en ny design så snart lasern kommer igång, den lär nog knäckas om jag har otur!