Switchback assault 800 tips och knep

Thimwikström

Välkänd medlem
17 aug 2012
614
0
16
Byske
Tänkte kolla om någon annan har fått ett sånt här märke på sin främre boggiedämpare och isf om ni vet vad som orsakade skadan ? Ser ut som en bult har slagit emot behållaren men jag ser ingenting den kan ha slagit emot medans den har suttit monterad i boggin :p

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 

Attachments

ekemeke

Aktiv medlem
9 okt 2011
64
0
6
Härnösand
Har bytt matta på min switchback i sommarn, och nu när jag äntligen har skruvat dit boggien igen så är bakre dämparen helt stum! Skotern har stått utan fastskruvad boggie ett bra tag sen hängde den upp ett tag på slutet. Någon som har nån aning om vad jag kan göra för att åtgärda felet?
 

Didde

Välkänd medlem
28 sept 2008
316
1
16
32
Sveg
Var ute å premiäråkte med nya Swb:n idag. Gjorde några försök att ställa in dämparna i boggin då jag fick ett par genomslag efter leden. Men jag tycker att det var lite väl slakt om man lyfte skotern bak så glappade det en dryg decimeter.
Hur mkt "gäddhäng" ska det vara i boggin?
 

Flugstark

Medlem
13 okt 2007
38
0
1
Luleå
Oljetank ventilationen kan vara värd att kolla upp.
Här är en video: http://www.youtube.com/watch?v=UBS5UfdKDpY

Tog lös min tank idag och tömde den via oljepumps anslutningen, med påfyllningslocket stängt droppade det väldigt sakta trotts att jag skakade om behållaren. Och med öppet påfyllningslock rann det på bra.
Finns att köpa lock med slanganslutning för luftning i USA, men inte i sverige vad jag vet.
Går att göra en egen lösning med polaris delar och lite slang (7052038, 7052321, 7052362)
 

Hajakz

Välkänd medlem
1 jan 2000
166
1
18
Östersund Sverige
Är det en backventil du satt på slangen?

Oljetank ventilationen kan vara värd att kolla upp.
Här är en video: http://www.youtube.com/watch?v=UBS5UfdKDpY

Tog lös min tank idag och tömde den via oljepumps anslutningen, med påfyllningslocket stängt droppade det väldigt sakta trotts att jag skakade om behållaren. Och med öppet påfyllningslock rann det på bra.
Finns att köpa lock med slanganslutning för luftning i USA, men inte i sverige vad jag vet.
Går att göra en egen lösning med polaris delar och lite slang (7052038, 7052321, 7052362)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.089
887
113
Stora Blåsjön
Oljetank ventilationen kan vara värd att kolla upp.
Här är en video: http://www.youtube.com/watch?v=UBS5UfdKDpY
Härligt amerikansk logik på förklaringen varför locket inte funkar.. en skoter står ju nästen helt stilla jämt och polaris är helt vibrationsfri på både tomgången och när man kör :)
Men det är nog ingen dum ide ändå då, då ventilationen inte funkar 100 på alla lock och maskinen får för lite olja då.
 

Flugstark

Medlem
13 okt 2007
38
0
1
Luleå
Vad kör ni med för bränsle plugg / resistor?
Såg att det satt 24Ω i min. Jag kör endast på 98 oktan. Finns det något att vinna på att byta till 160Ω?

 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.089
887
113
Stora Blåsjön
Vad kör ni med för bränsle plugg / resistor?
Såg att det satt 24Ω i min. Jag kör endast på 98 oktan. Finns det något att vinna på att byta till 160Ω?

Kör du med 24Ω pluggen och 98oktan så har du eldat för kråkorna och tappat lite effekt på köpet.
Dom flesta kör med 16Ω pluggen och 95oktan.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.089
887
113
Stora Blåsjön
Med 24Ω pluggen får motorn 5% mer soppa och ev någon grad mindre tändning. Men just detta med tändningen verkar ingen riktigt kunna bekräfta.
Jag hör iallfall skillnad på motorn på dom lägre varven om man kör på dom olika lägena och 5% mer soppa på full mutter på en maskin som redan går fett på fullgas är inte bra...
 

Flugstark

Medlem
13 okt 2007
38
0
1
Luleå
Med 24Ω pluggen får motorn 5% mer soppa och ev någon grad mindre tändning. Men just detta med tändningen verkar ingen riktigt kunna bekräfta.
Jag hör iallfall skillnad på motorn på dom lägre varven om man kör på dom olika lägena och 5% mer soppa på full mutter på en maskin som redan går fett på fullgas är inte bra...
Jaha så pass! Ska bli intresant att testa 160Ω
 

snowmobileer

Välkänd medlem
27 maj 2009
366
0
16
fick svaret att loppen var koniska och därför glappade de på toppen.. bytte man till kolvar som inte glappa så nöp den.
nu åker ju dock hälften av forumet med rk kolvar eller wössner/wiseco kolvar utan havva så jaa jag vettefan om dedär va sanning ja :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.089
887
113
Stora Blåsjön
fick svaret att loppen var koniska och därför glappade de på toppen.. bytte man till kolvar som inte glappa så nöp den.
nu åker ju dock hälften av forumet med rk kolvar eller wössner/wiseco kolvar utan havva så jaa jag vettefan om dedär va sanning ja :)
Kolvarna ska glappa längst upp det är helt normalt. Kolvarna är koniska och byter man till o-koniska kolvar så skär den ja (vart man nu får tag på ikke-koniska kolvar...)
Börjar cylindern bli koniska så är den nog väldigt nära att spricka och då spelar det nog ingen roll vilks kolvar man monterar.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Precis köpt mig en swb -12 med 340mil på, gubbkörd drygt 150mil sedan "normalt" körd fram tills idag. Kompmätt med 8.5 på båda vilket bara säger skicket på ringar, stiften är sotiga så olja har den fått helt klart.

Törs man köra en vinter till och lägga energi på fotsteg mm ? Tänkte kolla oljeförbrukning och ev köra 1% i tanken som jag brukar om den drar lite.
 

Freddev8

Aktiv medlem
25 nov 2009
52
0
1
Sundsvall
Kolvarna ska glappa längst upp det är helt normalt. Kolvarna är koniska och byter man till o-koniska kolvar så skär den ja (vart man nu får tag på ikke-koniska kolvar...)
Börjar cylindern bli koniska så är den nog väldigt nära att spricka och då spelar det nog ingen roll vilks kolvar man monterar.
Körde Tok strokad Harley tidigare och där var det glapp och spel på kolvar/cyllar.. Det ska vara så, för när man har varmkört riktigt så sväller det till sig och då kan man gasa. Jänkarna är huggen i sten och saker ska köras/slitas in för att det ska funka. Ett annat exempel var Cheva van i företaget som tog soppa nå jä... tills den passerat 20tusen mil då drog den som en volvo.
 

Swebreeze

Aktiv medlem
20 sept 2010
88
0
6
Höga kusten
Precis köpt mig en swb -12 med 340mil på, gubbkörd drygt 150mil sedan "normalt" körd fram tills idag. Kompmätt med 8.5 på båda vilket bara säger skicket på ringar, stiften är sotiga så olja har den fått helt klart.

Törs man köra en vinter till och lägga energi på fotsteg mm ? Tänkte kolla oljeförbrukning och ev köra 1% i tanken som jag brukar om den drar lite.
Bytte mina kolvar ungefär vid dom milen.
Jag kör relativt lugnt med min maskin trots det var det ingen vacker syn när jag fick se orginalkolvarna.
Men min maskin drog otroligt lite olja och det är nog en av anledningen till att de inte såg fin ut.
(Har nu ökat på oljepumpen lite)

Har du en aktiv körstil och vet med dig att den drar lite olja så säger jag byt kolvarna föra fotstegen.
 

Landström

Välkänd medlem
4 jul 2009
840
2
18
Bytte mina kolvar ungefär vid dom milen.
Jag kör relativt lugnt med min maskin trots det var det ingen vacker syn när jag fick se orginalkolvarna.
Men min maskin drog otroligt lite olja och det är nog en av anledningen till att de inte såg fin ut.
(Har nu ökat på oljepumpen lite)

Har du en aktiv körstil och vet med dig att den drar lite olja så säger jag byt kolvarna föra fotstegen.
Det har min ÅF gjort på första servicen på båda mina Assault 800 jag haft.
Ställt upp oljepumpen allså, bara för säkerhetensskull eftersom endel vart sjukt lågt ställda från fabrik.
Det borde alla återförsäljare göra men verkar inte så.