I väntans tider på kolfiberpinnar så började jag porta ett block åt watercrossföraren Kalle Gradin jag har ju slipat i alla hans motorer i flera år nu vilket är kul och lärorikt
Motorn/blocket är en AC från 2012 och han har kostat på 900cc D&D cylindrar. Den är körd med dessa D&D cylindrar flera år nu och den går kanonbra med sina 186hk. Blocket har jag portat så lite som möjligt för att den skulle ge hög sluteffekt men nu ville Kalle ha mer snabb start som är a-o vid watercross. Nu ska man veta att den redan är startsnabb absolut inget att klaga på men mycket vill ha mer så om jag kunde göra någ åt startsnabbheten så do your thing sa han.
Då tar vi ur material ur vevhuset för de tror jag ger minst förlust på högvarv men de blir även lite nya ingrepp i cylindrarna. Ett standard 800cc vevhus är ju anpassat för 800cc och med 900 cyllarna blir de lite trångt för att få ur botteneffekt så man kan slipa ur mycket för att få mer bottedrag men de blir helt klart förlust på maxvarv ju mer man gräver ur typ pest eller kolera. Men o andra sidan går de mjuka upp alla vassa hörn och mjuka upp tvära böjar så de behöver inte bli så stor förlust på högvarv om man har tur. De gäller slipa på rätt ställen tänk hur färskgaserna först åker rakt in i vevhus och sedan vad som händer då gaserna trycks upp. De blir ju till skillnad från fyrtakt två insugsfaser först rakt in när kolven går upp och sedan nerifrån vevhus uppåt sidorna in i överströmskanaler/boostport när kolven går ner de är inte lätt att optimera till 100% varesig av motortillverkare eller portnissar.
Jaja nog om detta kolla bilderna så ser ni skillnaden mellan höger o vänster sida vevhus för jag har bara slipat en sida i ett vevhus sofar för att visa skillnaden.
Visa bifogad bild 28262
Visa bifogad bild 28263
Visa bifogad bild 28264
Visa bifogad bild 28265
Jag har nog grävt ur 1,5cl material ur bara en sida så vevhuset blir nog runt 3-4cl större och väldigt smod överallt man formligen ser hur glad färskgaserna kommer bli när de slipper en massa turbulens.
Kalle kommer nog bli fÅrbannad då jag visar alla motorhemligheter
(närå har frågat om jag fick visa alla ingrepp i motorn.
Jag ska ta några nya bilder på cylndern och visa fler trimtrix för mer startsnabbhet.