Trippel i Edge

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
He he Lustigt att du tycker att ultramotorn är skit men xcr800 är bra, dom har i princip identiska bottendelar och xcr cylindrarna är typ överborrade ultracylindrar fast med avgasport.
Jag vill påstå att ultra/xcr bottendelarna är bland dom bättre som finns, i Usa finns det en massa bigborepaket till just den bottendelen, himla konstigt att den SKITEN blev vald och inte den "skottsäkra" yamahabottendelen.
Allt går att sabba med skit bakom skruvmejseln.

Det har väl inte varit bottendelarna som har orsakat haverier på dessa motorer heller? I cylindrarna och topparna finns mycket att hämta i en ultra motor, men std är det jäkligt många som har haft problem med dom samt storm modellerna. På en årsmod. hade ultra en kanal i förgasarna som var oborrad som kunde ställa till med klater.

Kanske just därför det finns så mycket em prylar till ultran, bottendelen är kalas men cylindrarna, topp och förgasare är rena skiten. Hur var det med PTO lagret på dessa motorer?
 

Patrik E

Välkänd medlem
12 feb 2008
380
1
16
Det har väl inte varit bottendelarna som har orsakat haverier på dessa motorer heller? I cylindrarna och topparna finns mycket att hämta i en ultra motor, men std är det jäkligt många som har haft problem med dom samt storm modellerna. På en årsmod. hade ultra en kanal i förgasarna som var oborrad som kunde ställa till med klater.

Kanske just därför det finns så mycket em prylar till ultran, bottendelen är kalas men cylindrarna, topp och förgasare är rena skiten. Hur var det med PTO lagret på dessa motorer?
Det var på 96-or förgasarna kunde ha för liten lågfartskanal, både xcr600sp och ultra.
Om man pipar dom så bör man göra om eller helst byta till billettoppar.
Man SKA ha slpnålar också.
Har haft den här motorn tre säsonger nu och alldrig fått sönder den, peppar peppar.
Först som portad och pipad 680, sen portad och pipad 800 och nu 885a.
Jag har alltid tunat in den med bromsbänken och sen bara kört, men jag kanske bara har haft tur.
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Lite O.T.
Måste även visa lite bilder på en super "COOL" EDGE, så ren och i linjerna utan en massa klibbor och tjafs...










Motorn i den är en 1200 cc TWIN motor med PRICE cylindrar. :rock:

.
Det är den snyggaste edge jag någonsin skådat! Sen måste jag säga att det är helball men folk som vågar köra trippel, när jag själv ägde en trippel körde jag med ett leende som gick knappt att tvätta bort...när den gick host...:hmmmm: Sen kan jag förstå om folk säger att du kommer bli från åkt på led av moppemotorer men det är ingen ledmaskin du ska bygga heller! Plus är man en liten vek snubbe så det blir svårt att hantera 10-15kg mer, nä stå på dig å bygg en trippel monstermaskin :rock:
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.471
384
83
Malå/Adak
Jag har ägt en trippel, en Ultra faktiskt, och skulle nog hellre börja med hundspann än gå tillbaks igen. (Kan tänka mej en -09 Nytro och den har ju faktiskt 3 burkar, men den är på en annan tekniknivå än dinosaurierna som diskuteras i denna tråd)

"Ultrahelvetet" jag hade skar två gånger, första gången som resulterade i 3 omnicasilningar och 3 nya kolvar inträffade då skotern var helt standard. Andra skärningen inträffade då den var pipad, då flög helt enkelt en kolv i småbitar utan att nån kunde säga varför, (en Polaris orginalkolv med mindre än 100mil). ALLA Ultror i min närhet, 5-6 st genom åren, har skurit minst en gång och sen är dom inte ens åka med, inte ens med pipor, och har gassvar och effektuppbyggnad som bäst mäts med almanacka. Storm 800:an verkar då hålla lite bättre i.af, och den tar bara hälften så mkt soppa också. XCR 800:an har jag ingen erfarenhet av, men den lämnar då en del effekt i alla fall.

En som säger att "vikt inte gör nåt om man kan köra" har helt enkelt inte provat en lätt modern skoter, sådeså. Enda gången mycket vikt är till fördel är om man vill passera GENOM ett träd med minimal hastighetsminskning =)

PF racing hade för nått år sen en Yama trippel han byggt som, om minnet nu stämmer, lämnade i trakterna av 160 kusar och byggde maxeffekt på kring sekunden. Den trippeln skulle man faktiskt i värsta fall kunna tänka sej.
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Jag är inget Yamaha proffs men enligt Yamaha_nisse kan det bli svårt att få ner den motorn med pipor!
okey, har en polare med en srx med pipor å han har då vart tvungen att kapa i huven. nåväl får se vad man hittar för motor :p får väl köra med gammel sksen tills man hittar nått :rock:
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Jo, kan bli väl taight..
Viper och SXR (redtop) motorn ska inte vara några problem att få ner med trippel rör.

Är bra mycket större o bökigare motor den där SRX'n..
Okey, har lagt ut en annons nu så man får se om det är fler motorer som nappar, helst vill man ju ha en polaris-motor för jag måste säga att el INTE är en av mina starka sidor.. men allt går ju..
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Jag har glömt att nämna Ski-doo's tripplar. Mach Z 800 är en driftsäker motor!
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Jag har glömt att nämna Ski-doo's tripplar. Mach Z 800 är en driftsäker motor!
jag har letat efter en sån också, tanken slog mig igår att det är ju nått man har glömt.. ROTAX! men dom finns ju inte om man inte ska köpa en hel skoter så.. Får ta å ändra i min köpesannons lite
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
jag har letat efter en sån också, tanken slog mig igår att det är ju nått man har glömt.. ROTAX! men dom finns ju inte om man inte ska köpa en hel skoter så.. Får ta å ändra i min köpesannons lite
Jag vet av en 600 Rotax trippel men du kanske endast vill ha 800 uppåt?