Trippel i Edge

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Hehe okey :) ingen skoter är underhållsfri :p inte ens en yamaha :D

Men med 145hp så blir den ju rätt rolig :)

Kollat mycket uti det där med piper på stormen men ingen rekomenderar piper på dem för att dem är sååå bra orginal... bara porta, boysen, rikta svetsa veven, borra förgasarna till 39,8 och bra kolvar som gäller för mig och då har jag ut 150++ hästar :D

Så du får komma ner med edgen så kör vi ikapp ;)

Annars då hur går det? ser inga nya bilder här.. updata nu :)
Ha det
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
112hp var inte mycket att hurra för men man tror faktiskt att det är mer när man har provkört en :p Men som sagt pipor är beställda!
Och varför det inte kommer upp några bilder är för att jag inte har så speciellt mycket att fota till projektet.. Skotern står än så länge orörd i garaget och luktar jordgubb :laugh:
Bigbore kit är en bra tanke då jag älskar ljudet av en stor trippel :rock:

Men lägger upp en trippelbild iaf:hello:
Thunder 1000 som vi hade i vintras, grymt rolig skoter!
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Jo allt handlar ju om hur det är sjusterat.......

en kisse missse på bild... kul :D... hehe jag har ett litet problem kompisen har en kisse 1000 och det är ju som liiite tävling så jag hoppas jag får snurr på mattan i vinter :D
 

C-West

Välkänd medlem
5 aug 2007
1.208
1
38
32
Örnsköldsvik
Hur går det? Har du fått hem alla grejorna än?:) Är väldigt intresserad av det här projektet och kommar bli roligt att se slutresultatet.
 

``mountain max´´

Välkänd medlem
24 jan 2007
1.292
1
16
Jokkmokk
Hur går det? fått hem motor,pipor och allt sånt? ;) börjat bygga/montera nå?

Har själv en moddad xtc 700 med slip pipor,portad i vevhuset/blocket,insugen och cylindrarna, v-force 3 och v-kit. och mkt mer annat roligt. Kan säga att den rör på sig som saaatan ! :D
 

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
om jag inte minns helt fel så var det vanligt att srx åt vevaxlar? de var väl också hos vevaxeldoktorn isåfall så det där är väl inte yamaha helt fri heller. men kan hålla med om det det känns som att yamaha är japansk kvalité.

mvh
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
jo men han behöver absolut inte meka lika mycket i yammamotorn.
Kankse kanske inte.... som jag gjort på min så har jag optimerat den lite :)
Tex riktat vev och svetsat den så den är i samma läge oavsett....
Matchportat vevhus och cylindrar...
Och efter detta är klart så kommer den bli en rätt hållbar motor men dock rätt bra med effekt också :)
 

Johansson..

Välkänd medlem
14 apr 2007
606
1
18
Kalix
om jag inte minns helt fel så var det vanligt att srx åt vevaxlar? de var väl också hos vevaxeldoktorn isåfall så det där är väl inte yamaha helt fri heller. men kan hålla med om det det känns som att yamaha är japansk kvalité.

mvh
Det var 98ans srx som hade problem med vevaxlarna men Yamaha bytte ut dom på garantin.
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Har inte fått hem nånting ännu, och kan inte börja att bygga fasten jag hade haft hemma dom för jag måste göra motorfästerna på skolan då fästena mellan yamaha och polaris skiljer sig så mycket. Ev ta hela chassiet till skolan och tigga fast nya motorfästen i bulken...

Men man ser ju hur man måste göra när man får hem motorn.
Bäst av allt hade ju varit att ha ett vevhus löst som man ev kan ha i skolan när man gör motorfästerna då det är 4 mil enkel väg mellan skola/garage..
Nån som kanske har tips hur man ska göra motorfästerna? Alltid bra med lite hjälp :)

Roligt att det är många som följder det här projektet :ciao:
Inte lika mycket twinfolk som gnäller nå mer haha :laugh:


Triple, The sound of defeat! :rock:
 

Patrik E

Välkänd medlem
12 feb 2008
380
1
16
Så här har jag gjort motoplattan, rött är plattan , gult är en knäck, lila är fästen.
Tillverkad av 10mm alu.
Lite svårt att se tyvärr.
På den här plattan passar det mesta upp till WC1200.
Har även en torquearm från chassiet till motorn framför variatorn.
Bara att mäta ut var centrum på vevaxeln ska va på plattan beroende på vilken rem du vill använda, jag använde en edgerem.
Sen gör du fästen som passar mellan plattan och motorn.
 

Attachments

Last edited:

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Så här har jag gjort motoplattan, rött är plattan , gult är en knäck, lila är fästen.
Tillverkad av 10mm alu.
Lite svårt att se tyvärr.
På den här plattan passar det mesta upp till WC1200.
Har även en torquearm från chassiet till motorn framför variatorn.
Bara att mäta ut var centrum på vevaxeln ska va på plattan beroende på vilken rem du vill använda, jag använde en edgerem.
Sen gör du fästen som passar mellan plattan och motorn.

Ett tips är att bygga egna fästen (bur åt motorn) och bulta fast i org fästena.
Dvs. ej anväda org yamma fästen!
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Ett tips är att bygga egna fästen (bur åt motorn) och bulta fast i org fästena.
Dvs. ej anväda org yamma fästen!
Du som har lyft ur många yami-700or, går det att som på polaris bulta fast motorskenor i botten på vevhuset eller är det vars originalfästerna sitter som gäller?
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Det där gjorde allt mycket klarare! Så där ska jag också lösa det! Kommer göra det mycket lättare då jag kan använda motorfästerna som redan finns i chassiet. Enkel konstruktion som funkar och är lätt att tillverka.
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Fick ett fint paket att lösa ut


Ne se så fint!


AAEN triple pipes, fattas bara motorn nu..


Ska lacka och linda dom, fast det får bli senare. Måste laga dom lite då jag fick dom billigt. Men motorn är prio1