Trippel i Edge

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Låg en SRX motor på blocket för ett tag sen vet inte om den är kvar.MYCKET driftsäker och soppasnål motor går även som ett troll. om det är en 98a så se bara till så att veven är åtgärdad vilket den är i 99% av alla motorer dessa var nämligen klena på 98an.

Kan vara lite bökigt att få i den med pipor etc men allting går med lite våld å vaselin, du lär inte bli missnöjd när du fått till det iallafall :D
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Hur går det för dig då? blir det nå trippel för dig :)
har beställt nu en SXR 700 motor, helt komplett men i mitt garage är det lag på att en trippel ska ha trimpipor så det ska införskaffas snarast! Sitter reedspacers på motorn iaf om det nu ska göra nått, längtar lagom tills motorn är hemma! :rock:
Polaraha eller Yamalaris ? Själv tycker jag Polaraha då det är ju en Polaris från början och sen blir det ju en Polaris man vill ha ;)
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
har beställt nu en SXR 700 motor, helt komplett men i mitt garage är det lag på att en trippel ska ha trimpipor så det ska införskaffas snarast! Sitter reedspacers på motorn iaf om det nu ska göra nått, längtar lagom tills motorn är hemma! :rock:
Polaraha eller Yamalaris ? Själv tycker jag Polaraha då det är ju en Polaris från början och sen blir det ju en Polaris man vill ha ;)
Trevligt!! klart du ska ha piper på den och det är ju gott om utrymme i edge chassiet så det är nog inga större bekymmer :)

Polarha eller YaPolaris :beer:

Kom med bilder så fort du ser motorn :)
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
det enda som egentligen har hänt är att jag har ringt på annonser med pipor med alla var sålda.. Så en köpesannons är utlagd för att köpa pipor till en sxr 700 motor:)
och jag har varit och kikat under huven på edgen och kliat på i skallen.. :stupid:
Yamaha har ju "motorarmar" som håller fast motorn som på en bil och Polaris har skenor som går under motorn, tror att jag måste göra 2 st skenor som på något sätt passar sxr motorn.
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Okey okey! Ja jag har lite problem själv också.. för 650 motorn är ca 50mm kortare och ingen av motorskenorna verkar gå att använda från den.. blir nog knäcka en 10mm plåt och bulta fast den i chassiet sen ner med motorn och linjera.... märka upp
sen ta lös bulta sätta dit :)
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
okey passar inte motorskenan från variatorsidan i chassiet från nån av motorerna så slipper du ju göra en platta? Då kanske det funkar att göra en xtra bred motorskena på andra sidan?
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Postar en liten bild från under huven :p


EDIT: Har fått tag på AAEN pipor till motorn nu, dom ska bli skickade i veckan
 
Last edited:

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
okey passar inte motorskenan från variatorsidan i chassiet från nån av motorerna så slipper du ju göra en platta? Då kanske det funkar att göra en xtra bred motorskena på andra sidan?
Ja det är så att jag fick inte med skenorna till storm motorn tyvärr....

Men nog ska det gå att lösa!
Förövrigt sat*n vad det tinar här i luleå... var och köpte mig en snöslunga i innåt landet.. +där också men vitt.... kommer hem och tänkte pröva snö slungan på uppfarten där det varsååå mycket snö i förrgår...
Hehe bara is av allt nu... fasiken.. mer snö och mer kyla nu tack!
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Ja det är så att jag fick inte med skenorna till storm motorn tyvärr....

Men nog ska det gå att lösa!
Förövrigt sat*n vad det tinar här i luleå... var och köpte mig en snöslunga i innåt landet.. +där också men vitt.... kommer hem och tänkte pröva snö slungan på uppfarten där det varsååå mycket snö i förrgår...
Hehe bara is av allt nu... fasiken.. mer snö och mer kyla nu tack!
ja då vare värre, jo jag blev lite purken i morse när jag upptäckte att det var +0 grader och tö.. men som tur är så har vi ju kvar snön ändå :p
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Inte bara Yamaha_nisse som har yamahadelar hemma :laugh: Hittade en varvräknare från en yami här hemma som jag behöver till skoitern sen :beer:
 

700DeepSnowSpecial

Välkänd medlem
29 okt 2006
446
0
16
Byn
Vet inte om du kommer bli så nöjd med lill 700an, det är ju inget effekt monster precis. Plus din långa matta. Har du tänkt att skrämma upp han eller ska du köra original ?
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Vet inte om du kommer bli så nöjd med lill 700an, det är ju inget effekt monster precis. Plus din långa matta. Har du tänkt att skrämma upp han eller ska du köra original ?
än så länge ska det bara vara AAEN pipor på han, en trippel utan skönsjungande pipor är.. värdelöst! Portning överlåter jag till proffs som kan sin sak och det är ett måste, för inte vill man köra med nått som är standard
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Hur många hästar är det ungefär med bara piper?

Tänkte gämförelsen med stormen du hade :)?
på stormen blir det ju stor skillnad om man sätter pipor, från att ha ungefär 140hk original så får man ca 150-155 hk, och det är ju bra med tanke på att det redan sitter trippelpipor på den.
På yami så är jag glad bara jag får 130 för jag kan ju fortfarande vara trygg och veta att det enda jag behöver skruva i då är locket för oljan och tanken ;)

Vet nån hur mycket man kan skrämma upp en sxr 700 i med pipor och portning? ev plana topp
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
på stormen blir det ju stor skillnad om man sätter pipor, från att ha ungefär 140hk original så får man ca 150-155 hk, och det är ju bra med tanke på att det redan sitter trippelpipor på den.
På yami så är jag glad bara jag får 130 för jag kan ju fortfarande vara trygg och veta att det enda jag behöver skruva i då är locket för oljan och tanken ;)

Vet nån hur mycket man kan skrämma upp en sxr 700 i med pipor och portning? ev plana topp
145HP borde inte vara några problem.

Porta blocket
Trail-porta cylindrarna
Plana toppen en aning
Boost-bootle
Reedspacers
Pipor (bender rekomenderas)
Ev borra uppförgasarna till 35mm..

Då har du en dräpare :) Eller så köper du mitt Big-Bore kit. Kan ta inbytes cylindrar! ;)