Tvåtaktsmotorn är framtiden!

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
Snöskoter nr 5/92:

V-max4: standard:138hk/8250varv
mod trim:166hk/9000varv
max trim:194hk/10000varv

Hur mycket trim mod/max är har jag ingen aning om,men förmodligen skulle väl delarna du räknat upp göra att den hamnar under maxtrim.

Quadpipes+portning hamnar nog runt 160hk.
Dom här siffrorna gäller -92 års modell med 750:in

Har faktiskt svårt att tro att dom nådde över 150hk med 800:an.
 
S

StoxResearch

426H:
Det verkar inte bättre än att Ski-Doo går mot en avveckling av magnapullen, eller att man åtminstone inte kan få både elstart och magnapull på köpet samtidigt. Men varför inte köra helt utan, hahaha. Det verkar som att åtminstone 600 E-Tec går att trampa igång! Helt otroligt.

Yamaha_nisse:
Jag hoppas för Yamahas bästa att de åtminstone börjar tillverka 2T också! Deras 4T linje håller inte i längden, det är jag helt övertygad om. Precis nu är det ett alldeles strålande tillfälle att komma med 2T, för 4T har fått dem att bli stora.
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Det verkar inte bättre än att Ski-Doo går mot en avveckling av magnapullen, eller att man åtminstone inte kan få både elstart och magnapull på köpet samtidigt. Men varför inte köra helt utan, hahaha. Det verkar som att åtminstone 600 E-Tec går att trampa igång! Helt otroligt.
Min kompis magnapull gick sönder i vintras på hans SXR 700 och han prova att sparka igång den på variatorn och hipps vipps så var den igång. Gäller bara att man kommer åt ordentligt så man kan gen og med kraft så den drar runt nog mycket. Hans är ruskigt lätt startad, kompar 1 gång när den är varm så är den igång.

Så E-Tecen är inte först, tror det finns många 2-T skotrar som de går att kicka igång, bara man kommer åt ordentligt. :)
 
S

StoxResearch

Stins1!:
Det var ganska grymt, :) Har aldrig testat själv faktiskt, men jag vet att en varm motor är jävligt lätt att dra igång med snöre runt variatorn. Var det med kall motor?

En slidmatad motor (utan för våldsamma porttider) med primer ska för övrigt starta på första draget, annars är det nåt fel. Min 990 är så lättstartad så man slår nästan runt när man drar i snöret. Speciellt när den är varm känns det som första kolvslaget.

E-Tec ska ju starta på första kolvslaget alltid så det borde gå med kall motor och vad som helst.
 
S

StoxResearch

E-Tec verkar som förväntat bli en gigantisk hit,

http://www.supertraxmag.com/article.asp?nid=1098

Rykten om en 2T stortwin med DI,

http://www.supertraxmag.com/article.asp?nid=1099

Här står det att E-Tec säljer betydligt bättre än 1200n, vilket inte är förvånande för mig iaf. Det står även om rykten om en 1200 med överladdning,

http://www.supertraxmag.com/article.asp?nid=1100

Jag gillar Supertrax. Det står jämnt en massa kul där, som väldigt ofta visat sig stämma. De verkar ha bra källor, :) Knappast troligt att allt de skriver om kommer samtidigt.
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
StoxResearch:
Yepp,motorn var varm så de var ju lite lättare än om den vore kall. Han får väll prova i vinter att kicka igång den när den e kall. :)
 
S

StoxResearch

Stins1!:
Ja. Såna där löjliga saker är kul att veta, :p Ska testa på min också bara för skojs skull. Tror inte jag får nog snurr på den dock.
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Ja prova på min gammla Zr 900 när magnapullen gick sönder, då var den varm. Men ja kom inte åt ordentligt så ja fick inge bra tryck i kicken..så de blev att farsan fick dra hem mig bakom sin T660 Turbo ;)
 
S

StoxResearch

Ska bli riktigt kul att se vad Polaris kommer med till 2010! Själv har jag varit nyfiken sen i våras när de första ryktena började härja. Får man anta att det är 2T motorer över hela linjen kanske? :p Förhoppningsvis har de återupptagit laydown designen.

http://www.supertraxmag.com/article.asp?nid=1116
 
S

StoxResearch

Asså. Det här blir ju faktiskt bara bättre och bättre. 23.5 mpg med en E-Tec 600 vid hurtig ledkörning. Och det är bara början på 2T DI vågen. Jag har sagt det förr och jag säger igen; Kampen mot 2T DI är omöjlig för 4T att vinna!

http://www.supertraxmag.com/article.asp?nid=1138

PS. 23.5 mpg är 1 liter/mil det!