Om nu tvåtakt är så super duper bra varför har man lagt ner dom större 2t klasserna i roadracing ?
Trots att effekten var grymt hög på 500cc klassen, säkert över 200Hk. Eller där omkring, har inga exakta siffror.
Det är några saker ni måste inse.
Det är lättare att kontrollera förbränningen i en 4takt.
Skillnaden i livslängen på en 2takt och en 4takt är lika stor som skillnaden mellan min lön och den lön postens vd hade.. Dvs det går inte ens att jämföra.
Även om du så smackar i din 2takt vääääldigt lite soppa så är sannorlikehten stor att en hel del av den soppan passerar din motor oförbränd.
Om tvåtakt vore så bra, torde väl dessa motorer sitta i vara och varannan bil tex. För att inte tala om lastbilar, bussar, traktorer, båtar.
Varför finns då dessa kvar på skoter, ett par anledningar:
Vikt
Folk anser att en skoters livsläng är i princip slut vid 1000 mil.
Och det brukar dom flesta 2t motorerna klara utan kolvbyte.
Där med inte sagt att jag hatar 2t , min åsikt är att viper motorn är en av dom bästa någonsin
och med DI så hade den nog tom kunnat vara lite små snål.
Jag tror att Saab är ute på rätt spår en motor som kan växla takterna från 2t till 4t. Detta skulle kunna ge en liten motor hög effekt och samtidigt under normal belastning super snål med väldigt små utsläpp.
Dom fleta vet också varför det är effekt skillnader mellan 2t och 4t. 2t andas dubbelt så mkt vid samma varvtal. Skulle man bygga en 4takt med inställningen att kolvarna skall bytas vid 400 mil som verkar vara vanligt på en del större 2takt motorer, läs rotax skulle nog effekten vara lite högre.
Om man hade byggt RX'1an för att ha maxvarv 14000 rpm skulle effekten ha varit ca 40%högre... Phazern skulle ockås ha några till kusar osv osv
Däremot så hade kraven på underhåll stigit.
Skulle vara nice att prova Actics nya värsting på 177Hk... finns ju tunerbox på som som ger upp till 260hk...
Tillverkarna har gjort ett medvetet val, kör man 4 takt så ska man inte behöva göra dyra underhåll på dem.