Yamaha_nisse:
Nä, så fungerar det inte som tur är. För att få patent måste ide'n vara: Ny, okänd, samt lösa ett problem. I Sverige är det mycket viktigt att man har en fungerande prototyp också.
Nu är ju jag som Liberal helt emot patent, men det är en helt annan femma.
Ajfan.. Synd..
Själv sitter ja o ritar på ett variabelt förbränningsrum!
Någon som vet vad de finns för några?
Suttit o leta som en galning nu efter variabla förbränningsrum. Finns några patent i USA, men dessa är utvecklade på 4T men testade på 2T..
I mitt sökande hittade jag denna fina sida.. =) Infon var intressant, men hur tillförlitlig är den?
http://www.2-stroke-porting.com/
Ännu mer rolig läsning..
http://www.datafan.com/TunersHandbook/2-strokefiltered.html
Detta fann jag VÄLDIGT användbart om det är att lita på som "guidelines":
Brake Mean Effective Pressure
Engineering Term & Method of Comparing All Engines
BMEP-PSI = Average Cylinder Pressure in PSI
Two Stroke -- BMEP = HP x 6500 / L x RPM
L = Displacement in Litres (80 cc = .08 Litres) (700 cc = .7 Litres)
If your BMEP is not higher than your compression psi -- you have a problem.
Snowmobile Guidelines: Less than 160 BMEP = 92 octane Pump Gas
Race Sleds 160 -190 BMEP = 94 octane - C16 Race Gas