Nej, till skillnad mot en 4T så är 2T redan i grunden så effektiv att man inte behöver öka varvtalen för att få ut någon effekt att tala om. Förövrigt en fusklösning.
Om jag inte är helt ute och cyklar så är det effektuttaget/liter som anger vilka förutsättningar en motor har till ett långt liv. Ur en tvåtaktare får du alltid högre litereffekt och därmed kan man säga att 2T har sämre tillförlitlighet. Men ta nu en titt på hojsidan och då främst endurohojar som i stort går att jämföra bra med skotrar. I och med att effekterna kryper uppåt på 4T så går serviceintervallerna ner och rapporterna om ras haglar tätare.:hmmmm2: Samtidigt som det är mycket dyrare att serva och repa en 4T. Fortfarande lika bra med fyrtakt?
Med andra ord så beror fyrtaktarnas hållbarhet på dålig litereffekt.
På vilket sätt är den så effektiv i grunden
En motor där du bokstavligen kastar ut bensin med avgaserna, så effektiv är den i grunden.
Först nu teknik för att göra den riktigt snål har kommit.
Tvåtakt får mer effekt för den andas mera. Jag tvivlar på att en 1000cc motor på en mc har dålig hållbarhet. Och 182 Hk är inte dålig effekt per liter... En 600cc på 120Hk ligger på 200Hk per liter.
Jämför vi med RX'1an så ligger effekten på dryga 145-150Hk litern.
Tittar vi på underhållet och ser då att den maskinen är det oljebyte + filter på fram till 4000 mil, då ventiljusering skall göras.
På en rotax 800a med jämförbar effekt så skulle jag vilja se orginal kolvarna vid 4000 mil, du har säkert bytt dem åtminstone 4 gånger....
De motorer du nu hänvisar till är en cylindriga 4takts motorer som går i dom hårdaste miljöerna. Och där man byter kolvar väldigt ofta på 2takts motorerna. Du kör på ett sådant sätt att övervarv är vanligt = sprickor i kolvarna.
Men precis som jag skriver, får vi köra med samma intevall på kolvbyten osv på 4 takt så skulle effekten garanterat öka rejält. Så också underhålls kostnaden....
Sen att Ski-doo 1200an har smala skidor , är ett design fel från start.