Tvåtaktsmotorn är framtiden!

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Här är ett stenhårt forum som jag givetvis genast registrerade mig till, :)

http://www.two-strokes.com/

Om det här stämmer så är Zündapp på väg tillbaka! Det vore nästan för bra för att vara sant. Scrolla ner en bit på den här sidan,

http://twostrokemilitia.jfn3.com/weapons.html

Finns en massa annat godis där också. Allting 2T såklart!
Fränt som fan!

Snackade lite med en kille.. Han har en bearcat 4t turbo. Den snittar 2liter/milen, det är inte så lite ändå. Farsan var på långtryckare i helgas, x-trimen snittade 1.8liter/milen. Visserligen kommer den upp i säkert 2.5liter/milen vid hårdare körning men 4t är inte så snålt som det sägs!

Visst hade det kanske vart skönt med en 4t om man ligger och cruisar osv, men direkt man ska leka känns det långt bort. Enligt mig alltså. Det känns också som att 4t inte är nog utvecklat ännu, får ge det några år till och se vad som händer. Men då kanske även 2t har kommit längre i utvecklingen

Jag håller mig till 2t! Men det är jag, finns ju 4t folk också.
 
13 jan 2008
44
0
1
Storuman
Fränt som fan!

Snackade lite med en kille.. Han har en bearcat 4t turbo. Den snittar 2liter/milen, det är inte så lite ändå. Farsan var på långtryckare i helgas, x-trimen snittade 1.8liter/milen. Visserligen kommer den upp i säkert 2.5liter/milen vid hårdare körning men 4t är inte så snålt som det sägs!

Visst hade det kanske vart skönt med en 4t om man ligger och cruisar osv, men direkt man ska leka känns det långt bort. Enligt mig alltså. Det känns också som att 4t inte är nog utvecklat ännu, får ge det några år till och se vad som händer. Men då kanske även 2t har kommit längre i utvecklingen

Jag håller mig till 2t! Men det är jag, finns ju 4t folk också.
Skämtar du?! Jag har en Vector ER Sp, en kompis har en Apex, brorsan har en RC 800. vi följdes o höll precis samma tempo, min drog 1,4, Apexen drog 1,6, och RC:n drog 2,3, och ändå är powertech motorn känd för att gå billigt för att va en 800, så nog går 4-takt helt klart billigare. Min viper jag hade förra året fick jag aldrig under 2 liter, Vectorn har jag aldrig fått ÖVER 2 liter
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
lite kul med all pajkastning här,någon nämde zundapp o maico ,vilket man ju Ägt med 70cc 13 hk å en maico mc 490 82a ,det är stort ,för er yngre som skvalpa i farsans pung när det begav sig :laugh:

det blir intressant att se hur arctic cat har försvagtat sina chassin för att spara vikt på 177 hk 4t turbon,det tror jag ju nu inte arctic gör.

vad hjälper det att en 4t håller 10 000 mil om chassit knakar på första ***** sten/stubbe,det är rent utsagt skandal att sälja masiner som inte ens nära klarar det alla andra maskiner klarar i form av påkörning av dålda hinder ,jag har skälv hittat en ***** massa stenar stubbar med sk skrot skotrar o i bland tom flygit av ,bla rmk ,pro-x,cf typ brakat i ordentligt o vart helt 100 på att nu blir det bärgning nä hä fan vad bra ,medans kolegor med yamaha har guppat till lite o lämnat framvagnen :confused:

man tror det är ett skämt ,men jag har förståelse för hur man tänker ,ingen vill ha en skoter som väger 500 kg för alla kör fast någon gång,så man bantar vikten o då blir hållbarheten lidande, säg gärna emot men då fis kör du :aetsch:

angående DI o tekniker som man för 10 år sedan inte ens trodde skulle existera så kan man ju konstatera att atari och playstation 3 är är ett bevis på framsteg .
vad gäller styr funktioner så vet ju alla att man förr fick grotta o laborera med duration o tändkurvor medans man i dag byter chip o får tex 100 hk + 100nm .

dvd brännare var jätte dyra för 10 år sedan o skräp i jäförelse med dagens ,nu får man en som bunus när man köper en pc
det samma gäller styrsysem för en motor ,det blir billigare o bättre i regel, så en del ska kanske tänka om .

jag är så dum att jag seriöst tror att man kan bygga en näst intill skottsäker turbo 2t just pga all fin teknik som finns tillgänglig idaq,men någon måste börja forska o testa o en del har ju bevisligen börjat
 
Last edited:

Qexx

Aktiv medlem
27 mar 2008
50
0
1
arjeplog
4t är inte lika utforskat som 2t. jag tror att 4t kommer bli framtidens maskiner.

men än så länge så lägge jag rösten på 2t
 

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
jag tror att 4t kommer att vara marknadsdominerande mycket länge eftersom det finns otroligt mycket tradition och känsla som måste övervinnas innnan 2t tar över ledartröjan. Människors åsikter ändras inte omgående utan vidare, och det är väl egentligen där det största hindret finns.

Om 2t-motorn ska bli framtiden så måste minst en generation ändra åsikt. Personligen tror jag att det blir svårt. På längre sikt kan dock eventuella tekniska försprång visa att 2t har ett förspång, och då kanske 2t är framtiden (men jag påstår att vi inte är där ännu);)
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
givetvis styr marknaden men även politik,för de allra flesta handlar det om pengar i slutändan men även vikt och driftsäkerhet (inte bara motorn)
och i det läget är det inte intressant att veta att motorn håller lika länge som det tar naturen att bryta ner chassit ,för då har de allra flesta för länge sedan bytt bort o köpt nytt

skulle en 4t rova väga lika mycket o ha likvärdig effekt skulle det inte spela så stor roll ,men så är det inte nu.

jag känner 4 herrar som kommer att byta märke 09 av rent missnöje pga veka chassie komponenter ,nu snackar vi märkes trogna som lämnar in till fördel för 2t .det säger en del i min lilla värld
 
S

StoxResearch

konan:
Det är lite det som är problemet. Ju mer 4T jagar 2T viktmässigt, desto större blir riskerna med det. Antingen minskar marginalerna, eller så blir det allt dyrare.
 
Last edited:

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
jo men tänk inte bara skoter utan mer i ett större perspektiv

hur många köper en 2t-bil i förhållande till 4t? När 2t på allvar börjar ta andelar på bilmarknaden så kan man ju påstå att det är en 'revolution' på gång

men än så länge ser jag inge reklam på teve om 2t-bilar. Inte ens saab visar nått sånt;)

när det gäller mindre fordon, typ recreational products, så tror jag inte man riktigt bryr sig lika mycket - om det är kul så är det bra
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
jo men tänk inte bara skoter utan mer i ett större perspektiv

hur många köper en 2t-bil i förhållande till 4t? När 2t på allvar börjar ta andelar på bilmarknaden så kan man ju påstå att det är en 'revolution' på gång

men än så länge ser jag inge reklam på teve om 2t-bilar. Inte ens saab visar nått sånt;)

när det gäller mindre fordon, typ recreational products, så tror jag inte man riktigt bryr sig lika mycket - om det är kul så är det bra
4t på cross o enduro sidan är ju ingen mega hit längre just pga service intervaller o kostnader.
jag vill absolut inte ha en 2t bilmotor,det är ju en anpassnings fråga vad är lämpligt motor alternativ i en bil, mc, skoter, båt etc och jag anser att om man måste ge avkall på hållbaret/säkerhet för att spara vikt så går man fel väg. som det ser ut i dag är inte 4t bäst lämpad i snöskotrar o 2t inte bäst lämpade i tex bilar ,vad som händer i framtiden lär vi ju få se
 

Tibur

Välkänd medlem
30 nov 2007
328
0
16
Piteå->Långträsk
inte så många 2t eller 4t jumbojets heller, allt är vad som passar bäst för fordonet, t ex 2t diesel fartyg, ifall vi skulle ha ett större perspektiv
 
S

StoxResearch

Nu har jag lagt upp filmer från Sammakko dragrace på hemsidan om nån är intresserad... Ja, eftersom 2 st 4T var med som fick smisk så passar det i den här tråden, :p
 

kawabond

Välkänd medlem
31 mar 2008
155
4
18
Gävleborg
Nu har jag lagt upp filmer från Sammakko dragrace på hemsidan om nån är intresserad... Ja, eftersom 2 st 4T var med som fick smisk så passar det i den här tråden, :p
Grattis till vinsten! Kul att se bigblocken in action men det måste vara historiens kortaste bana ni åkte på? Var den ens 100 m.? Mem men det är ju lika för alla så...
 
S

StoxResearch

kawabond:
Jag skulle tro att banan är ca 50 m. Att banan är så kort gör det möjligt för nästan vad som helst att vinna. Det är lite det som är tanken med det hela. Kom med vad som helst, inga regler. Tom dubb är tillåtet. De tunga maskinerna med massor av effekt blir efter i starten i regel, men på slutet kommer dom som kanonkulor. Riktigt kul och spännande tävling. I år var det 18 ekipage totalt.

En maskin som impade extremt på mig var Pro 600an med dubbelrör (tror jag). Satan så den gick. Thundercat 1200an med dubb (tror jag) gick som satan den med och grävde så djupa gropar så det var enormt. Turbo Nytron smällde och hade sig. Enligt uppgift så hade den alldeles för lätta variatorvikter vilket var synd. Hoppas dom fixar det till nästa år. Det fanns fler maskiner som gick som kulor och krut.

Varför vi lyckades vinna med 990n var nog en kombination av flera saker: Ganska lätt skoter och förare, rätt så mycket pulver, ganska bra inkalibrerad, mycket nerdragen front, jävligt duktig förare (grattis Anders!). Lynxen var nästan alltid först ut ur blocken. Jag tror det var alla gånger utom en faktiskt då Anders så när eliminerades. Sen att den gick jävligt fint resten av resan också gjorde ju inte saken sämre. Det räckte till seger iaf. Än en gång, grattis Anders!
 
Last edited:

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Ja, det såg onekligen ut som att "Anders" som Lynxföraren tydligen hette, var överlägsen i starterna-så det känns inte som man kan se tendensen om hur överlägsen 2T är i det här fallet-fan, på 50m är det ju snudd på svårt att komma ikapp en SS 440 med en Nytro T om SSen får fem m försprång...


Edit: svavfel
 
S

StoxResearch

Sådärja. Polaris är definitivt tillbaka. Hiskeliga förbättringar av resultatet första kvartalet 2008. Jepp, det är med 2T i spetsen dom tar sig framåt, :) Som väntat alltså. Spekulationerna om Polaris eventuella död visade sig vara felaktiga.

http://www.amsnow.com/sno/default.aspx?c=a&id=3968

Nu är det dags för Arctic Cat att ta sig i kragen! 2009orna ser hemskt lovande ut i mina ögon. Det är en stenhård satsning på 2T som gäller för dom också. Kom igen nu!
 
Last edited:
S

StoxResearch

Ujujuj. KTM har tydligen tagit sin berömda 300ccm 2T motor och stoppat den i ett MX chassi, tillsammans med lite ändringar. Den heter KTM 300XC. Enligt amerikanska Motocross Action Magazine fungerar detta så väl att den tom spöar KTM 250SX på bana (en ren MX maskin). Nämnde jag att dom säger att den känns lättare än vilken 4T som helst, och då hade dom ändå satt elstart på den!

Det går framåt i en så snabb (Två-) takt numera att jag inte hänger med riktigt, :(
 
S

StoxResearch

Här är framtiden, precis HÄR! 2T DI.

http://www.off-road.com/offroad/Videoplayer/Article/detail/478503?pid=j_5M1YDz9kgYC_y944AbfscOiOWPf4DK

Kolla vilken vidrig blårök, tom på fullgas, :( Bäst att köpa 4T nu, :p

Här är en presentation av Rotax 1200 4T. Kolla en bit in i filmen exakt hur gigantisk motorn är jämfört med DI 600, :eek: Eller är det en bilmotor som står där? Herregud. Vad ÄR det där för nåt?

http://www.off-road.com/offroad/Videoplayer/Article/detail/478503?PID=aECIQDs7LZiYAqXEUpqcdT6TM5LLdUUX


Presentation av nya Polaris Assault, http://www.off-road.com/offroad/Videoplayer/Article/detail/478503?pid=_RmUMH26ZxgPWf7r0xuQ0wFJ3to9OjtE

Presentation av nya Arctic Cat Crossfire, http://www.off-road.com/offroad/Videoplayer/Article/detail/478503?pid=U4K9mm2V6Woz7UPC50kyUWbCaGI3YkIj

Både Assault och Crossfire verkar bli hur grymma som helst, :)
 
Last edited: