Tvåtaktsmotorn är framtiden!

S

StoxResearch

Är det förresten någon annan som har noterat att nästan samtliga snöskotertidningar, Svenska såväl som Amerikanska, har slutat med att direkt jämföra 4T modeller med 2T modeller (sportmaskiner) vad gäller köregenskaper. 4T modeller jämförs istället med andra 4T modeller. Det är precis som det ska vara, 4T spelar inte i samma liga som 2T helt enkelt. Sent ska syndaren vakna, :) Vi får se om och hur länge trenden håller i sig.
 
S

StoxResearch

ArcticFun:
Fan vad cool! Hmm, men nu råkar jag ju tycka att de flesta motorer är coola, hahaha.
 
S

StoxResearch

Måste bara dra lite citat från nyaste SnowTech (September 2008). Det är så vackert så jag är alldeles tårögd, :bawling:

1. Ski-Doo kör en annonskampanj i amerkanska medier med E-Tec och 4-Tec sida vid sida. Under E-Tec står det "Welcome to the future of snowmobiling.", det står det inte under 4-Tec. Ganska klart vad BRPs ståndpunkt är.

2. När dom testar TNT 1200 skriver dom så här: "Riding the MX Z TNT 1200 you might question the 499 weight figure, as the engine does place more of a bias on the skis than a two-stroke. Just like the Yamahas that show a light weight on the scale, a four-stroke carries more weight up front so they feel different. An Arctic Cat F8 that actually weighs more on the scale feels lighter on the snow."

Som sagt, :bawling:
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
Varför skulle S-D skriva nått annat? Det är ju bland 2t dom har övertaget med DI, Ganska dumt då att skriva att 4t är framtiden.
En 1200cc 4t är defenitivt tyngre än en 6-800cc 2t så om man sätter dom i samma chassi så borde det bli en viss skilnad. Jag är dock helt säker på att skilnaden i vikt överskidorna är mindre mellan Nytro och XP än mellan XR och XP.
 
S

StoxResearch

FOX rider:
Det misstänker jag också faktiskt. Som jag skrivit förr så tycker jag personligen att Yamaha gör de bästa 4T motorerna. De anstränger sig helt enkelt hårdast. Vad gäller effekt/vikt förhållande på själva motorerna är det ganska troligt att Yamaha ligger i täten. Nytromotorn är en best bland fyrtaktare.

Vad som kommer på andra plats bland 4T? Svårt för mig att veta faktiskt, men jag tror Arctic ligger bra till. Bara en blågissning, plats för korrektur, :)

Ganska kul förresten att notera att de Amerikanska tidningarna skriver mer rakt på sak hur saker och ting ligger till, iaf American Snowmobiler och SnowTech. Bla så skriver de att TNT 1200 är bättre än Nytro chassimässigt. Men de skriver också att Nytron har den bättre motorn.
 
Last edited:
S

StoxResearch

FOX rider:
Fy fan vad coolt, :) Tackar. Lite underligt att allt som behöver vara lätt har en 2T i sig. Och så kommer det att förbli.

Fan vad skoj. En gång för inte så länge sen satt jag också på ett Universitet och forskade på en massa avancerade saker (ett annat område dock). Det där forskningsområdet kallas för "Robotik" av uppenbara skäl.

Är det någon annan än mig som får Terminator-vibbar, :p
 
S

StoxResearch

FOX rider:
Håller med. Den gick så naturligt så det är otäckt. Nu är det inte länge kvar innan dom tar över, :p
 
S

StoxResearch

Är det många fler än jag som sett MMM6? Tja, där kan man ju tydligt se att 2T är framtiden, :) High-Performance segmentet håller på att byta planhalva igen!
 
S

StoxResearch

Hemliga roliga saker bänkade idag, med strålande resultat. Dags att ansöka om patent.
 
S

StoxResearch

Skotte:
Är du trött? Gå och sov då, :p Själv är jag gladare än ett litet barn, :)