Tyck till om tripplar !!

Thundercat-1140

Välkänd medlem
3 maj 2008
232
0
16
Bräcke
hitentils så är det yamahas SRX700a motor som är värst i skotervärlden (enligt mig) även bästa (2t) motorn yamaha har tillverkat någonsin (enlgit dom).

Men att det skulle vara mer skruvande med en trippel vet jag inte, tycker jag skruva lika ***** mkt i både enstånkor, twinar och tripplar. Men ZRT800an jag hade va de då inga problem med, och ZRT 600an jag har nu kronglar mindre än F7an.

Och angående vikten så tycker jag inte de är något speciellt bra argument då en thunder 1000 fortfarande väger mingre än en RX1000 motor. Så orka ens prata om det, ska man gnäla om vikten kan man börja med att shimsa om dämparna och leka med boggiegeometri.
Det tackar vi för....
 

Mika

Välkänd medlem
1 jan 2000
140
1
6
Det är klart tripplarna väger lite men vad har man för val......
 

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
Vipern har bara 122 hk original, så givetvis drar den inte en 800.
Men ta en dagens original 800 (ex. din kommande) och jämför mot en original gamm-SRX700 istället, ställ bägge på en sjö och se vem som kommer först i mål.

Tippar på SRXen trots 100cc handikapp till 800ans fördel.
då var vi på det här igen.
ska vi ställa en br250 mot en mach z 1000 ?
det är 2 helt olika skotrar.!
för tusan folk ni måste ju kolla vad det är för skoter.
ställ en srx mot en re-x över en sjö så vinner den det är självklart eftersom srxen är en skoter man kör fort med och kör på plana ytor.

ställ srxen mot en mach z och se vilken som kommer först.
jo mach z'an.
man måste ju kolla vad det är för skoter och inte jämnföra olika skotertyper.!
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
då var vi på det här igen.
ska vi ställa en br250 mot en mach z 1000 ?
det är 2 helt olika skotrar.!
för tusan folk ni måste ju kolla vad det är för skoter.
ställ en srx mot en re-x över en sjö så vinner den det är självklart eftersom srxen är en skoter man kör fort med och kör på plana ytor.

ställ srxen mot en mach z och se vilken som kommer först.
jo mach z'an.
man måste ju kolla vad det är för skoter och inte jämnföra olika skotertyper.!
Jahapps, få se nu, då väljer du en twin som har nästan 50% mer kubik för
jämförelsen. Skärpning!!!

Sedan går inte MachZ så fort som du kanske inbillar dig. En gammal Arctic trippel 1000 kliver ifrån den, bara så du vet...

Ta vilken 700cc twin som helst och ställ den mot den trötta Yamman (som du nu kallar den)...
 

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
Jahapps, få se nu, då väljer du en twin som har nästan 50% mer kubik för
jämförelsen. Skärpning!!!

Sedan går inte MachZ så fort som du kanske inbillar dig. En gammal Arctic trippel 1000 kliver ifrån den, bara så du vet...

Ta vilken 700cc twin som helst och ställ den mot den trötta Yamman (som du nu kallar den)...
vilken 700 som helst kan vi ställa imot sxren och då vinner den det håller jag med om.
och visst jag tar en skoter som har mer kubik.
men vad ska jag jämnföra med ? finns väll ingen som har en riktig ledracer förutom yamma och arctic nu ?
men ställ srxen mot en äldre mach z 800.
och utan att tveka så är den dragen.
visst det är 100kubik mer men finns inte så mycket jämnföra den mot.
fast de klart ta en apex och ställ mot en mach z så åker den säkert ifrån den.
yamma har bara bra skotrar för klättring och ledracers.
fast visst dom börjar komma lite på cross skoter också men jag tycker inte dom riktigt är där ännu.
thats it
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Nu gällde det inte crossmaskiner. Där har Yamma endel att lära. Det som det gällde var huruvida tripplar som motorer ställer sig mot dagens twinnar.

Där drar, enligt mig, twinnarna det kortare strået då de är vibrerande åbäken med en effektkurva som påminner om en 2tums-spik.
 

okksson

Välkänd medlem
29 mar 2008
652
0
16
malå
jag snackar met om gammla tripplar då jag säger att de blir många timmar i garaget. dom tripplar jag kört har då *****ts. tändning, att dom inte går på alla cyllar, att dom är svårstartade. men jag har bara haft kontakt med två stycken (indy 650 xlt), så jag kan säkert ha jätte fel men ddet är baravilken upfattning jag har fått. jag skulle då aldrig köpa en trippel
 

Thundercat-1140

Välkänd medlem
3 maj 2008
232
0
16
Bräcke
Dom kanske inte är smidiga dom bigblock tripplarna men jag har aldrig varit orolig om vem som kommer först över sjön ...
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
tycker man för det första "bara" ska jämföra motorer med jämn CC, annars är det ju alltid "fusk". Däremot så kan man itne säga att de är "fusk" då en modell med mindre motor tar en större, det är ju coolt, men tvärtom är ju bara fånigt att prata om.

Och att ens dra in crossskotrar förstår jag inte heller då tripplar inte är den typen av maskin (om vi inte ska prata om Den finska snopro vipern), och angående tyngden på tripplarna så vet jag inte om man ska säga så mtk som sagt, Byggde om min ZRT 800a till "mountain" (365 matta, 40mm kammar), och den gick kanonfint i snön, dock hade bredare skidor fram varit att föredra, men förutom det så.

Har svårt att se att en thunder trippel med samma mattlängd (405) och skidor skulle gå nå sämre ovanpå snön än en RX1 Mountain, men för den sakens skulle så säger jag inte att någon av dom är optimal på snö. Men om folk kan "acceptera" vikten på en 4t mountain, varför är då en trippel för tung för att ha som mountain?

Många (Med några utropstecken efter MÅNGA!!!), amerikanare använder ju vattenskoter tripplar i sina "värstingmountains"...
 

Thundercat-1140

Välkänd medlem
3 maj 2008
232
0
16
Bräcke
tycker man för det första "bara" ska jämföra motorer med jämn CC, annars är det ju alltid "fusk". Däremot så kan man itne säga att de är "fusk" då en modell med mindre motor tar en större, det är ju coolt, men tvärtom är ju bara fånigt att prata om.

Och att ens dra in crossskotrar förstår jag inte heller då tripplar inte är den typen av maskin (om vi inte ska prata om Den finska snopro vipern), och angående tyngden på tripplarna så vet jag inte om man ska säga så mtk som sagt, Byggde om min ZRT 800a till "mountain" (365 matta, 40mm kammar), och den gick kanonfint i snön, dock hade bredare skidor fram varit att föredra, men förutom det så.

Har svårt att se att en thunder trippel med samma mattlängd (405) och skidor skulle gå nå sämre ovanpå snön än en RX1 Mountain, men för den sakens skulle så säger jag inte att någon av dom är optimal på snö. Men om folk kan "acceptera" vikten på en 4t mountain, varför är då en trippel för tung för att ha som mountain?

Många (Med några utropstecken efter MÅNGA!!!), amerikanare använder ju vattenskoter tripplar i sina "värstingmountains"...
Mycket bra sagt:hahaha:
 

Swikberg

Välkänd medlem
3 okt 2008
762
0
16
söråker
en kompis till mig kör polaris xcr 600. han ha haft stora problem med den motorn och ja tror de var så att toppen rök av att den gick varm å de vart ny motor med samma fel.

men annars så ha inte ja märkt nåt som är dåligt med tripplar åkt med zrt och t-cat och deras skotrar ha hållit bra.
 

majkel

Välkänd medlem
15 feb 2007
256
0
16
ånge
ok! dyker upp från ånge . så ska vi ta ner självförtroende ditt, kommer upp me min cat som kommer pippa din i alla lägen...mvh åke b.
 

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
som vanligt blir det liv i trådarna när folk skriver om yamma. suck...
yamma fantaserna kan ta sin stålhäst till srx och drömma vidare om att den drar allt i HELA VÄRLDEN. är så less på att alla skriver om srxen.

så ni över till tråden igen.
jag tycker helt klart tripplar är fina skotrar men jag föredrar heldre en 2cylindrig då jag mest vill leka och det gör man inte med en trippel.

nu har jag skrivit mitt i denna tråd.
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Kan man inte leka med en trippel kan man inte köra skoter. Och det är inte årsmodellen på skotern som äger, utan det är framfarten.
Jag hade hemskt gärna haft min gamla storm som var MUMS. Skrota den för tänkte testa en annan trippel och helst en mtn då RMK är min drömskoter (helst med en trippel i den). Tog hem en SX Viper MTN -03 och livet lekte.. tills fullt med flagnor stocka igen bränsletillförseln så den gick inte bra. Hade samtidigt hemma en SKS 800 -03a (nuvarande) och med siktet inställt på en nyare skoter och som den Polarisfantast man är blev det den då den gick överlägset bättre i snö än Vipern.
Nu sitter man med en tråkig twin hemma och tänker hela tiden lägga ut en 800-twin-bytes-mot-trippel annons men..
Hade turen att få köra mycket med en Thundercat 1000 när jag hade köpt SKSen. Rolig som satan! Men nu är t-kissen såld..
Nåväl sitter nu med trippelabstinens


Trippel

Fördelar: Manlig, vridet, ljudet, den råa KRAFTEN.

Nackdelar: Den drar soppa som vilken annan skoter..

Twin suger QK