Varför går min 503'a sämre när den blir varm ?

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
ja som sagt varför går den mkt sämre när den blir varm, den går ju inte riktigt som den ska när den är kall heller men den går iaf skapligt då, men så blir den varm å blir slö å svag osv, kan även vara lite svår startad när den är varm.. så varför gör den så?? kan tillägga att det är en rotax 503, å som jag sa så går den inte som den ska när den är kall heller men när den blir varm så blir den extremt slö å svag tycker jag

VÄLDIGT TACKSAM FÖR SVAR! eftersom jag å en polare ska ut på en lång sväng till helgen å då vill man ju ha en skoter som går bra (annars är de inte kul att köra) å som man kan lita på
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
Sv: varför går blizzarden mkt sämre när den blir varm?

finns många saker som det kan vara.

komp mät den.är det under 5 kg eller stor skillnad mellan cyllindrarna så kan du se fram emot några timmar i garaget
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Sv: varför går blizzarden mkt sämre när den blir varm?

kompen ligger på ca 7-8kg på båda, men jag har endå beställt ny kolvringssats som jag tänkte byta...

tack för svaret :)


nån som har nå fler förslag å ideer på vad de kan va?
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Sv: varför går blizzarden mkt sämre när den blir varm?

Är det just när den blivit varm eller är det när du gasar på? Så blev det för mig för ett år sen med min Blizze så jag gjorde ren förgasarna och fick en helt annan skoter :) Satt nog lite skit i högfartsmunstycket.
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Sv: varför går blizzarden mkt sämre när den blir varm?

hmm hur ska jag säga... alltså när den är varm/het, så att säga när man har kört ett tag så blir den både svag å slö när man gasar eller ja svag å slö oavsett vilket man gör typ

hmm ja jag har funderat på att göra ren förgasarna eftersom den är körd utan luftfilter(jag har nyss satt dit ett) plus att de är en gammal skoter som de säkert kan va lite skit i tanken på.

men om vi nu säger att de är skit i förgasarna, varför skulle den gå sämre när den blir varm då??

:)
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Sv: varför går blizzarden mkt sämre när den blir varm?

Ingen aning. Har du en fläktrem på då? ;) Nä, men det kanske är för "varmt" tändstift på den. Det skall vara BR8ES på den.
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Sv: varför går blizzarden mkt sämre när den blir varm?

jag kör nu på br9es å jag tycker att de borde inte göra nån skillnad, iaf på everesten jag hade med 503 så märkte man inte av ifall man körde med värre stift eller vad jag ska säga..

men de kan ju kanske va skit i förgasarna som du sa, ska ju byta packningar, kolvringar, göra ren förgasarna osv på fredag förmodligen eftersom jag ska ut å åka på lördag så om de är nått med kompen, förgasarna eller nån packning så borde man få till de om man byter grejjerna som jag ska byta så jag får se hur de går :)
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Sv: varför går blizzarden mkt sämre när den blir varm?

Okey. Jag va in på NGK's hemsida och kollade vad jag skulle ha för stift till min och det stog inte så jag mailade och frågade och killen där sa BR8ES. Då sa jag att jag just nu kör på B9ES och dessutom har BR9ES i reserv. Han sa att det är ett kallare stift och kommer hålla mindre tid för 503:an.
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Sv: varför går blizzarden mkt sämre när den blir varm?

okey, men jag har nyss satt dit nya stiften, br9es så den borde ju iaf gå ett tag på dom :)
 

GLS

Välkänd medlem
13 dec 2005
572
0
16
Sv: varför går blizzarden mkt sämre när den blir varm?

2-taktare tappar effekt när dom blir varma, på fläktsnurror märks det tydligt när det är varmt ute. Men i ditt fall kan det ju även ha andra orsaker, med tanke på att den inte går så bra när den är kall heller.
 

jodujadu

Välkänd medlem
28 okt 2006
128
1
6
kopparberg
Sv: varför går blizzarden mkt sämre när den blir varm?

har exakt samma problem med min blizzard. tack för tippsen
ska testa göra rent förgasarna nån dag.
det rycktas nämligen om att de ska komma mer snö i helgen
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Sv: varför går blizzarden mkt sämre när den blir varm?

har exakt samma problem med min blizzard. tack för tippsen
ska testa göra rent förgasarna nån dag.
det rycktas nämligen om att de ska komma mer snö i helgen

jasså, har du oxå en blizzard 5500 MX :D de har jag med ;) jag har redan typ 40cm snö å de duger för att åka gamm skoter på :D

om du skulle få till din genom att göra ren förgasarna eller vad du gör så kan du ju gärna skriva vad som va fel i den här tråden :)
 

jodujadu

Välkänd medlem
28 okt 2006
128
1
6
kopparberg
Sv: varför går blizzarden mkt sämre när den blir varm?

jajamen de har jag. en fin sådan :D

ska nog ta o kolla på förgasarna o byta filter o grejor imorgon. skriver sen hur de går :p
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Sv: varför går blizzarden mkt sämre när den blir varm?

jajamen de har jag. en fin sådan :D

ska nog ta o kolla på förgasarna o byta filter o grejor imorgon. skriver sen hur de går :p

min är inte fin, min är bara råå (tuff) :D


okey gör så.. själv ska jag byta kolvringar, nya packningar, göra ren förgasarna, byta soppa filter, byta rem å byta tändstift imorrn så jag skriver oxå hur de går :)
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Sv: varför går blizzarden mkt sämre när den blir varm?

istället för att göra en nu tråd så frågar jag här i min egen istället!


har suttit å kollat runt på forumet eller sökt osv rättare sagt, å läste nånstans att en rotax 503 kan ha allt ifrån 30hk till 60hk men vad är de som gör att vissa har mer hästar? är de bara att de är olika förgasare, dubbla förgasare, enkel förgasare osv?? eller är de nått annat i motorn?
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Sv: varför går blizzarden mkt sämre när den blir varm?

Har väl att göra om det är dubbla eller enkel förgasare + bestyckningen. Dessutom finns det olika diameter på cylindrarna i 503: orna. Men bara lugn, Blizzarden är en av dom men de vassaste 503: orna ;)
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Sv: varför går blizzarden mkt sämre när den blir varm?

Har väl att göra om det är dubbla eller enkel förgasare + bestyckningen. Dessutom finns det olika diameter på cylindrarna i 503: orna. Men bara lugn, Blizzarden är en av dom men de vassaste 503: orna ;)


okey, men han som hade den innan fick ett motor ras å bytte motor i den till en annan 503, å jag vet inte varifrån den kommer(kan vara blizzars 503 oxå) men blizzardens dubbla förgasare sitter fortfarande på...men de där med diameter? alltså om man ska köpa nya kolvar eller så, så finns de ju bara en storlek (bortsett överdim) så är de verkligen olika diameter? eftersom om de skulle va mindre diameter så skulle de ju inte va en 503??
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Sv: varför går blizzarden mkt sämre när den blir varm?

Jag har egentligen ingen aning om det där. Kollade lite på kolvar på kul och såg att det var lite skillnad på någon mm. Vet ej varför :S
 

jodujadu

Välkänd medlem
28 okt 2006
128
1
6
kopparberg
Sv: varför går blizzarden mkt sämre när den blir varm?

nån som vet vad förgasarna till en blizzard 5500 mx -81 heter.

VM ... och sen ?
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Sv: varför går blizzarden mkt sämre när den blir varm?

jag har för mig att jag har läst de i nån tråd här, när jag satt å sökte på blizzard här på forumet, men jag kommer inte ihåg vart jag läste de, men sök på blizzard eller nått å kolla igenom nåra trådar så kanske du hittar :)


----------------------------------------------------------------------


kom å tänka på en sak, ska de inte vara nått membran mellan insuget å cylindrarna på en 503?? jag har för mig de, sen jag plockade isär 503 som satt i everesten som jag hade, men nu när ja plockade isär blizzarden å skulle byta kolvringar så fanns de inga membran, så ni som vet exakt, ska de vara membra eller inte?

ps: jag kanske tänker på nån annan skoter motor jag har plockat isär?