Varför går min 503'a sämre när den blir varm ?

jodujadu

Välkänd medlem
28 okt 2006
128
1
6
kopparberg
Sv: vad för fel ? blir dålig när den blir varm :S

verkar som om vi har exakt samma problem. fast jag behöver inte hålla in bromsen. räcker om jag trycker full gas på en gång så går den först nån meter framåt o sen blir den stillastående med full gas intryckt. ingen som vet vad de kan vara för fel ? tror inte de det är variatorn. för tycker den ska vara så hela tiden då och inte bara när den blir varm.
 

Iceman

Välkänd medlem
1 okt 2005
110
0
6
vasselhyttan 3162
Ok.Nu är man hemma igen då efter en dagstur med lek i den goa snön.
Sagt var så har jag bytt spole,kablar och hattar till idag då.Blev det nån skillnad?? NÄÄÄÄÄ!!!! Inte ett smack..
Men nu har jag provat kors och tvärs i backar och på raksträckor.
Summa summarum..Han går som ett troll så länge man inte har full trottel på den.Det går bra om man ger 3/4 dels gas som max. Kör man på rak väg och eldat ur så mycket det nu går på det angivna procenten och smyger på lite mer och lite mer så hör man tendensen komma att han vill gå orent. Släpper man tillbaks lite igen så hystar det på igen.
Uppför branter där man vill ha öppna späll så missar den men lika där.Släpper man av lite så tuffar det på så fint.

Kan det vara ett bränsle problem iallafall?

Förgasarna är rengjorda och provtryckta under vatten och dom tätar fint.
Tycker inte det verkar som statorn iallafall. Då brukar dom väl skjuta och leva om..
Motorn är bromsad så det ska inte vara fel på några bestyckningar..Han gick klockrent i påskas i Ljungdalen sen har den ju bara stått.
Ok färg på stiften är det också. Startar första rycket kall som varm och kan stå hur länge som helst på tomgång utan att sura.
Känns precis som stiften vore tras men dom är nya. Ok ja, det är rätt stift.
Likadana som jag körde med förra året och lika som satt i bromsbänken..

Tikka trodde det kunde vara en förgasare som flödade men då borde den väl till att börja med sura på tomgång.
Och eftersom jag inte hittat nån läcka vid provtryckning så kan man väl utesluta det..
Kom med lite intressanta ider grabbar....
Mvh Peter:eek:
 

jodujadu

Välkänd medlem
28 okt 2006
128
1
6
kopparberg
jag skrev och frågade "fråga leden" och fick till svar att de kunde vara kolvringarna eller kolvarna som var felet. så jag har plockat isär cylindrarna o kollat lite och har bestämt att jag ska beställa nya kolvar och sätta dit ny cylinderfotspackning för den var med än lovligt dålig. och sen har jag även gjort ren förgasarna.

ska och bort o jobba nu i veckan och kommer hem på torsdag. så jag skriver då om de blev nån förbättring
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
jag vet inte riktigt, men cylinderfots packningen va dålig på min oxå å den bytte jag å sen gick den bra, men jag bytte även massa annat så jag vet ju dock inte vad som spökade igentligen men men


gör inte som jag när jag hade köpt nya kolvar till en yamaha ex jag hade, härjade på en gång jag å då gick de en dag innan den skar igen ;) haha :D fast hade jag varit rädd om den skotern så hade jag ju så klart kört in dom men de orkade jag inte då eftersom de bara va en skit skoter :D
 

jodujadu

Välkänd medlem
28 okt 2006
128
1
6
kopparberg
hehe okej :D har iaf beställt nya kolvar med kolvringar o de som behövs och sen köpte jag en packningssats.
1547 kr gick endast de på :S de svider i plångboken. hoppas de blir bättre nu då. för den förra packningen hade dom gjort själva och den var det ingenting kvar utav.
 

jodujadu

Välkänd medlem
28 okt 2006
128
1
6
kopparberg
blir snart galen på de här.
idag har jag bytt kolv, kolvringar knaster o allt de och satt dit ny cylinderfotspackning och bytt dom mesta packningarna.
men helt utan resultat. :S
är det absolut ingen som vet vad de är för fel.
farsan testade blizzarden och han tyckte de lät som den misstände. men bara när den blir varm. vad e de för fel
 

jodujadu

Välkänd medlem
28 okt 2006
128
1
6
kopparberg
ja de e brytare på den.

får ta o kolla dom då. om de inte är de heller är det ju inte så mycket mer som kan vara fel tycker jag
 

Iceman

Välkänd medlem
1 okt 2005
110
0
6
vasselhyttan 3162
Tjena!
Det är inte så att det sitter kondensator på den? Är det så är garanterat den trasig... Då går dom bara när dom är kalla sen blir det slut på all ork och börjar misstända.Kolla upp det samtidigt som du kollar brytarna. Jag kanske har nya reservdelar om du vill ha tag i grejor snabbt. Ligger på ett gammalt ski-doo lager som jag köpte upp för 2 år sen. Finns mycket sånt småtjafs i lådorna. Har 2 st 503 cyllar också om din skär eller nåt annat otäckt.
Ha det.Peter med 670:in
 

jodujadu

Välkänd medlem
28 okt 2006
128
1
6
kopparberg
jo de e kondensator på den. så jag ska ta och byta den med. tack så mycket.
vad ska du ha för både kondensatorn o brytare då ?
 

jodujadu

Välkänd medlem
28 okt 2006
128
1
6
kopparberg
Tjena!
Det är inte så att det sitter kondensator på den? Är det så är garanterat den trasig... Då går dom bara när dom är kalla sen blir det slut på all ork och börjar misstända.Kolla upp det samtidigt som du kollar brytarna. Jag kanske har nya reservdelar om du vill ha tag i grejor snabbt. Ligger på ett gammalt ski-doo lager som jag köpte upp för 2 år sen. Finns mycket sånt småtjafs i lådorna. Har 2 st 503 cyllar också om din skär eller nåt annat otäckt.
Ha det.Peter med 670:in
har du fixat felet du hade på din som du skrev tidigare`?
 

kmracing

Välkänd medlem
1 jan 2000
178
0
6
Vilhelmina Sverige
medlem.spray.se
Ett litet tips bara, skotermotorer är väldigt kräsna med vad dom andas in så att säga, varm insugningsluft kan ställa till fenomenet att motorn bara "bluddrar" på lågfart. Läcker det in avgaser i motorrummet, tex. pga trasig tätning runt röret genom baljan blir problemet mycket värre ändå, detta fenomen uppträder dels vid körning i lössnö och värst är det om du kört fast och skotern står begravd i snö på tomgång, kollas enkelt genom att öppna huven och se om det finns avgaser där under när du står på tomgång i djup snö!