varför inte trippel

boggen77

Välkänd medlem
29 sept 2007
526
0
16
Mora
Sv: RE: varför inte trippel

Johan : det är 3 kolvar som ska gå runt i cylindrarna och motorn blir tyngre att driva.. därför tar dom mesta tripplar mycke bensin.. kanske inte yamaha, men dom går ju skitslött mot för andra tripplar!
En 3-cylindrig motor jobbar inte lika hårt som en 2-cylindrig därav bränsleförbrukningen. Trippel drar mindre bensin :hahaha:
 

700DeepSnowSpecial

Välkänd medlem
29 okt 2006
446
0
16
Byn
Vore kul att se om en Srx eller dyligt hänger på en 440 dvs crossmaskin efter leden skulle inte kunna tänka mig att Srx'en har så stor chans^^
Konstig jämföresle :ciao:

Skulle vilja se en Mach-Z 1000 hänga på en trippel crossmaskin på crossbana eller en kurvig/dålig led.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Konstig jämföresle :ciao:

Skulle vilja se en Mach-Z 1000 hänga på en trippel crossmaskin på crossbana eller en kurvig/dålig led.
Tog den ultimata led maskinen mot en ultimat åka fort på sjö maskin. Men det är ju 2-takt som gäller på crossbanan och dom går nog fortast efter leden:)
 

andymannen

Välkänd medlem
19 mar 2007
1.254
0
16
östersund
Tog den ultimata led maskinen mot en ultimat åka fort på sjö maskin. Men det är ju 2-takt som gäller på crossbanan och dom går nog fortast efter leden:)

piskade en srx 700 med min iq 440:rock: efter leden. så jag är inte så imponerad av dom 3cyl lowrider maskinerna.
 
Last edited:

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
Att man använder twin istället för trippel idag har väl med vartal att göra också? en trippel varvar ju lite mer. Om man jämför en twin och en trippel(som är identiskt utom antal cylindrar) så borde dom ha ganska lika effekt vid samma varvtal, däremot kan ju trippeln varva mer och få ut mer effekt pga. det...men variatorn vill ju inte ha hur mycket varv som helst. Sen att att det är lite olika karaktär spelar väl mindre roll...man kör väl ändå på maxvarv bara
 
D

Deleted member 9532

många saker kommer i tvåpack, men nu behövs 2st 2-pack:S håller inte i längden enligt mig:hello:
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
Sv: RE: varför inte trippel

En 3-cylindrig motor jobbar inte lika hårt som en 2-cylindrig därav bränsleförbrukningen. Trippel drar mindre bensin :hahaha:
tordet beror mycket på att kolvarna blir mindre därmed behövs inte lika mycket bensin att kyla ner dom med.
 

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
Rotax 447 du är ute och cyklar... varför håller då inte 440 motorena. En större motor blir inte lika varm som en mindre motor kolvarnas tempratur är inte samma. Angånde trippel 600 motorer så håller de ju lika dålig kvalite som en 440. För där har du 200cc på varje cylinder.. 220cc på en 440motor.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
var inte hållbarheten jag menade utan bensinförbrukningen.

förnekar inte att jag kan ha fel men är så jhävlart säker på att jag själv har läst det någon stanns:p
 
Last edited:

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Rotax 447 du är ute och cyklar... varför håller då inte 440 motorena. En större motor blir inte lika varm som en mindre motor kolvarnas tempratur är inte samma. Angånde trippel 600 motorer så håller de ju lika dålig kvalite som en 440. För där har du 200cc på varje cylinder.. 220cc på en 440motor.
Och vad vet du om driftsäkerheten hos en trippel 600??

Anledningen till att en 440 motor sliter kolvar är att det är taget åtminstonde 100 hästar på en liten motor. Min trippel 600 gick 900 mil innan jag bytte kolvar och jag bytte enbart i förebyggande syfte.

Komp innan byte 8,8/9,0/9,0
Komp efter byte 9,2/9,2/9,2

Börja inte jämföra en trippel 600 med en 440, det är två HELT skilda motorer med helt skilda fördelar och nackdelar.
 

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
har varit med om att min kusins xlt -96 skar på alla 3 cylindrar.. hans xcr 600 sp -97 sprängdes motorn i. Själv har jag haft en sks 650 -92 och en 600 xcr -96.
De jag har haft har gått utan problem. Men det som jag tycker är märkligt då är när det är mindre cc per cylinder än vad det är till en 440 motor. Är det större vibrationer i en 440 motor? Och varven som en trippel har är ju lika med en 440.
Har haft en Xcr 440 -99 gen 2 ves motorn, den varva mindre än 650in som varva 10.000rpm.
Så hur kan motorn hos en 600 trippel klara av 900mil och även mer, utan byte av kolvar det är ju en gåta?
 

Pizzy

Medlem
1 jan 2000
28
0
1
Gävle
Min XLT SKS-95 Är MYCKET snålare än polarnas twinar av olika märken och volym. Behöver inte tanka lika mycket som de och det märks stor skillnad.