Variatorrem, fabrikatiosfel, gammal eller hårt körd?

D

Daweasel

Anläggningytorna på dina variatorer är rena och repfria? Den ser ut som den blivit ruskigt varm?
 

morpeus

Välkänd medlem
13 mar 2006
426
0
16
ush så där såg mina remmar ut då mina variatorer var olinjerade ;( remmarna höll ca 15 mil hård körning sen PANG ;(
 

indy400

Välkänd medlem
1 jan 2000
534
0
16
36
Östersund/Vigge
Finns inga repor eller så, primären är ny och jag har lämnat iväg skotern på variator justering samt linjering.
Har även extra ventilation till remmen.
 

indy400

Välkänd medlem
1 jan 2000
534
0
16
36
Östersund/Vigge
det borde han anmärkt på känns det som när han bytte helix!
det konstiga är att skadorna med fransningen bara är på insidan, utsidan är jättefin förutom
2 små sprickor Bild 2 och 4
 

Twin_power

Välkänd medlem
1 jan 2000
296
0
16
Ånge
Grattis! Du har kört slut på en rem! Ser helt klart ut som du har en rem som gått alldeles för varm.
Vad har du gjort åt variatorn?
 

thewayout

Välkänd medlem
14 sept 2004
394
0
16
skulle vara intressant att höra hur dina variatorer är bestyckad? är det en 3211114 rem?
 

indy400

Välkänd medlem
1 jan 2000
534
0
16
36
Östersund/Vigge
Hej, det är en Ultimax pro 4524U4, det enda jag vet med variatorerna är att det sitter 66g vikter med en helvit fjäder samt att det sitter en röd/blå sekundärfjäder. Har haft den hos åsarna skoterservice och han har linjerat variatorerna också.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Jag fick faktiskt en 115-rem reklamerad från Polaris, (alltså rent från Polaris, inte handlargoodwill), som såg ut sådär.... Kommer inte ihåg vad exakt som sas för det var ett par år sen.
 

indy400

Välkänd medlem
1 jan 2000
534
0
16
36
Östersund/Vigge
Det lät faktiskt som jag skulle få en ny, men har inte hört något mer, hade även tänk åka och köpa mig 2 st slp 2,5" "mesh" "pluggar" och sätta framför primären!
 
D

Daweasel

Du löser inte det här problemet bara genom att förbättra kylningen!
 

indy400

Välkänd medlem
1 jan 2000
534
0
16
36
Östersund/Vigge
inge kladd på variatorerna iaf, dom första 8 milen jag körde med remmen var det hård led, sväng ut för att kyla endast.
dock var de nån snabb fullagsrepa (med varm rem). sen var det inte förns jag hade vart och lekt i ospårade backar och lite fastkörningar som jag upptäckte fransningen.
 

Twin_power

Välkänd medlem
1 jan 2000
296
0
16
Ånge
Du löser inte det här problemet bara genom att förbättra kylningen!
Han kanske inte löser problemet helt men de lär ju knappast bli sämre, som bilderna visar så har han en rem som gått varm, om han kyler remmen så ökar livslängden.
Jag har oxå kört med den remmen men har gått tillbaka till 115 orginal..
 

thewayout

Välkänd medlem
14 sept 2004
394
0
16
och drevningen på maskinen var? din sek fjäder är väldigt mjuk för ospårad körning iaf.
 

indy400

Välkänd medlem
1 jan 2000
534
0
16
36
Östersund/Vigge
22/39 är drevningen! Gjorde faktiskt ett lite spontant byte av sek fjädern igår, monterade dit den röd/svarta.
slängde även ett öga på helix som jag typ glömt, men tror det stod 72-46-46 fanns även en kurva till.
man skulle ju kanske tetstat 1114 remmen, men den e ju så satans dyr:/
 

thewayout

Välkänd medlem
14 sept 2004
394
0
16
ska du använda maskinen till ospårad körning så skulle jag börja med att dreva ner iaf. eller har du den för toppfartskörning?