Variatorrem, fabrikatiosfel, gammal eller hårt körd?

indy400

Välkänd medlem
1 jan 2000
534
0
16
36
Östersund/Vigge
jahopp, problem igen. i dagens tö före orkar vi bara varva drygt 7500 tydligen, dock vet jag inte om det var för att jag bytte till Red/black (140-240) fjädern från red/blue (140-200) eller om jag ska gå ner lite i gradern på helixen. farsan har ju exakt en sån där 56-42-36 helix som jag ska försöka leta fram.
förövrigt verkar remproblemet vara löst.

teoretiskt sett, vad ska hända om jag ändrar sluttrycket på sekundärfjädern som jag gjorde? ökat sluttryck =?
 

thewayout

Välkänd medlem
14 sept 2004
394
0
16
ökat sluttryck på sekundärfjädern ger mer varv. red/blue kan du kasta i soptunnan. du skrev förut att den orka varv 7800??? ska den verkligen ligga så lågt??? du måste ju minst ha 500varv borta nu i tö föret som du skrev. vilken av variatorerna är hetast då du kör ospårat? garanterat sekundären, men det kan du kolla. Helixen funkar bra på crossbanan..... vad sa du det satt för vikter då?
 

Twin_power

Välkänd medlem
1 jan 2000
296
0
16
Ånge
Om du ska gör nått åt saken på primären.
Lättare vikter eller hårdare fjäder.

Om du ska göra nått åt sekundären.
Flackare helix eller hårdare fjäder.
 

indy400

Välkänd medlem
1 jan 2000
534
0
16
36
Östersund/Vigge
den ska ju varva runt 8-8100, det saknas mkt effekt i det här föret det känns. sekundären är klart varmast av dom. 10-66 med en almond fjäder(tror jag den heter) 19/39 drevning och en 365*51 matta
 

thewayout

Välkänd medlem
14 sept 2004
394
0
16
först å främst är det ju sekundären du ska göra någonting åt, börja med helix byte sen skulle jag rekomendera en black/purple 160-240 i sekundären.
 

indy400

Välkänd medlem
1 jan 2000
534
0
16
36
Östersund/Vigge
Hej, har varit och testa med en 160-260 sek fjäder tillsammans med 58-42-46 helix, dock varvar skotern bara 7800 enligt digatronen.
har vi något tips för vidare åtgärd?
 

indy400

Välkänd medlem
1 jan 2000
534
0
16
36
Östersund/Vigge
Har testat mer idag, har fått upp varvet till 7900 men kör jag med 70-46 får jag även upp Maxvarv till 7800 med 160-260 fjädern.
Pratade med åsarna Skoterservice och han tycke jag skulle ta igen dom sista varven på vikterna!
 

thewayout

Välkänd medlem
14 sept 2004
394
0
16
är maskinen standard eller sitter det dubbelrör? vad kör du egentligen på för huvudmunstycken? så du hitta i princip inga varv alls menar du med helix byte och fjäder?
 

indy400

Välkänd medlem
1 jan 2000
534
0
16
36
Östersund/Vigge
Den PF portad, slp singel, vforce3. Kör på 440 MJ. Har digatron med avgastemp och ligger runt 1100f vid fullgas.
Har nålen på läge 3. Jag kanske fick fram 100-200varv men har inte fått den att varva över 7900. Tror de var fjädern som gav varven då det samma oavsett helix
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Med den motorn borde du väl snarare få vikta på mer? 10-66 kör man ju gladeligen på en rmk 800 (edge chassiet) med helt std. motor.

Ett ex. min gamla rmk 800-05 slp singel och vf3 (450mj)
primären org. fjäder 120-340 (lågt tillslag)
tikka justerbara vikter med ca 70-72 gram

sekundär team med 58-42 helix
sek fjäder team svart/röd (minns inte start tryck men 222 på slutet iaf.)

drevning 19/39 el. 40 med 365/51mm matta

varvade 7900

med porting och några hk till borde din motor varva mer om de inte är så att din pipa behöver mer temp för att ge effekt. 1100f är ju relativt lågt med 440mj då min varnade för D.E.T vid långa fullgasrepor.

Mer piptemp kan komma om man lastar på mer vikt så motorn får arbeta mera.

Fick exakt de fonomenet när ja bytte till en pipa avsedd för portad motor på mitt f6 700mod bygge nyligt. Med samma bestyckning som tidigare så varvade den bara 7600 utan klipp alls motför 8000 med gamla pipan och bara kring 1050f i avgastemp som mest, reagerade inte just nåt på nerbestycknng heller.

Provade tills slut att vikta upp från 73 gram till 80g och då fick ja plötsligt upp varvet till 8000 igen och en egt på 1150f direkt. Slutade med 82 gram 7900varv och en egt på ca 1180f.

Så enbart pipbyte gjord att ja fick vikta på nästan 10gram för att få upp piptempen så den börjar fungera. Kör ja nu med kall pipa å gör en fullgasrepa så stannar först varvet på ca 7700 för att efter nån sek. stiga till 7900varv när värmen kommit.

Strulade lite i bromsbänken så de blev bara ett snabbt svep (med kall pipa) som
gav 145hk vid ca7700 får vänta till bänken är fixad så man får se va den ger med varm pipa sen.
 

indy400

Välkänd medlem
1 jan 2000
534
0
16
36
Östersund/Vigge
Du kan nog ha en poäng i det där, åker också på 19/39 drevning med 365 matta, har testat med 58-42 helix utan höjt varv.
Nu åker jag 70-46 igen. Det här med att maskinen sluta varva ut det uppkom efter jag bytt motorplatta men innan det hade jag in skotern för variatorjustering.
Han bytte då från 68g vikterna och almond/red fjäder till 66g och almond fjäder. Sen byttes även den 40 raka helixen ut.

Har ju 68g vikterna kvar, kanske borde prova dom.

Det är också rätt mycket av lindningen på pipan som har släppt, kanske borde Linda om den.
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
ändrat c-c avståndet mellan primär å sek nåt?

Tycker de lär konstigt att han bytte vikter isf. 68gram och almond/red mot 66gram och almond borde betyda mer varv igentligen då almond fjäder dessutom har ett högre sluttryck.

almond/red 165-310
almond 140-330

om ja nu inte minns helt fel kan ha varit 150-330 på almond också
 

indy400

Välkänd medlem
1 jan 2000
534
0
16
36
Östersund/Vigge
Fick med mig mtx vikter samt en 180-340 primär fjäder från Motorhuset idag.
En annan teori kan ju vara dom jävla Uni filtren, så han inte får åt sig nog med luft!
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Vilken basvikt på dem? Borde ju bli sjukt högt inslag tycker man så länge du kör med mindre än ca 75 gram eller nåt sånt:)

73gram och 170-300 fjädern gav ca 4700 på min. (dock annan kurvatur på supertip vikterna samt i en a-c 6 bult primär)
 

thewayout

Välkänd medlem
14 sept 2004
394
0
16
jag skulle testa att bestycka ner skotern, slp rör kräver enormt mkt värme för att trivas. testa gå ner på 420mj iaf
finns ingen anledning att köra med slp rör och portat om inte bestyckningen är exakt, då går den tom sämre än en std 800 ves.
men jag antar att du redan bestyckat in den perfekt, annars är det lönnlöst att börja med variatorprylar.
 

thewayout

Välkänd medlem
14 sept 2004
394
0
16
Vilken basvikt på dem? Borde ju bli sjukt högt inslag tycker man så länge du kör med mindre än ca 75 gram eller nåt sånt:)

73gram och 170-300 fjädern gav ca 4700 på min. (dock annan kurvatur på supertip vikterna samt i en a-c 6 bult primär)
beror helt på hur man har shimsat korset på variatorn. har 67gr supertip med 180-345 fjäder, inslag 3600.
på justerbara så påverkas ju inslaget ganska så mkt beroende på vart du placerar vikten, mer häl vikt= lägre inslag, mer vikt i spetsen= högre inslag, tight remspel= högre inslag, tuckad vikt+ tight shimsat= ännu högre inslag, utshimsat kors= lägre inslag
 

indy400

Välkänd medlem
1 jan 2000
534
0
16
36
Östersund/Vigge
Mtx vikterna har grundvikt på 65g sen 3g i det yttre hålet samt 1g i det inre.
borde inte bli så högt tillslag, har ju en fjäder med 327 i sluttryck nu med 66g vikter, tillslag på ca 3800
Det känns inte heller som jag borde röra så mycket i bestyckningen, den rusar ju upp mellan 1100-1150f vid fulllast.
det enda jag har gjort för att få bort att den går upp till 1200f vid halvgas och belastning var att jag flyttade upp nålarna till läge 3 (läge 2 innan) dock upplever jag att motorn går lite orent på mellan register ibland.

har dock inte hunnit testat detta än, har fullt upp med dieselpumpsbyte för tillfället men återkommer med resultat!