Variatorrem, fabrikatiosfel, gammal eller hårt körd?

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Vill minnas att med tightare remspel blir inslaget lägre? Så har de då blivit för mig. Tex. med dom gamla polaris 10 serie modified heel så fick man ju ett remspel på kring 3-5mm och högt inslag om man inte schimsade korset.

Blev även högre tillslag med samma inserts i vikter när ja körde med supertip x serie tidigare och givetvis högre tillslag (mer remspel än vanliga 50a serien).

Har alltid kört maxlastat i inre hålet dessutom så där är ingen skillnad för mig.

Men de blir intressant att se hur de fungerar på en p85a och om de blir bättre nu med mer vikt.
 

thewayout

Välkänd medlem
14 sept 2004
394
0
16
Vill minnas att med tightare remspel blir inslaget lägre? Så har de då blivit för mig. Tex. med dom gamla polaris 10 serie modified heel så fick man ju ett remspel på kring 3-5mm och högt inslag om man inte schimsade korset.

Blev även högre tillslag med samma inserts i vikter när ja körde med supertip x serie tidigare och givetvis högre tillslag (mer remspel än vanliga 50a serien).

Har alltid kört maxlastat i inre hålet dessutom så där är ingen skillnad för mig.

Men de blir intressant att se hur de fungerar på en p85a och om de blir bättre nu med mer vikt.
för det första, vad pratar vi för variator? en p85:a? eller en arctic variator? jag är inte säker på att det funkar på samma vis på en arctic variator, någonting med den rörliga skivan om jag inte minns fel, sen finns det väl bara två std shims att välja på till dom med ganska så häftiga skillnader?
det jag menade var ju med samma vikt såklart, inte om man byter till en 10M vikt som har en helt annan profil. Men då beror det ju på rullens förhållande till vikten, det är en annan sak
om du shimsar ut korset med tex en 10-64 polaris vikt så kommer inslaget att sjunka, shimsar du in med SAMMA vikt så kommer det öka.
rullen mot vikten hamnar närmare viktpinnen, alltså under gravitationens centerlinje, kommer krävas mer varv för vikten att kunna slungas över den linjen för att börja göra sitt jobb. Nu är det inte några stora skillnader i varv på en och samma vikt med ut eller inshimsning.
Men skulle du däremot slipa av lite just under hälen, där den vilar mot variatorn, och shimsa IN korset så skulle inslaget höjas med 5-1000varv beroende på hur mkt av allt.
Du har ju ett lysande exempel om du kört med supertip X serien, deras häl är lägre än en vanlig vikt och deras Trail version, så den vikten ligger neutralt mer invikt mot korset och ger som du säger större remspel, men för att få ner inslaget med den vikten måste du shimsa ut korset.


ja man är verkligen ingen pedagogisk förklarare:)
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
testat på både p85 och a-c 6 o 9 bultarn. Inte bökat nåt med att schimsa kors. Har i alla år byggt på hälen istället för att få ner inslaget (dock ej på x serien än) med vad iallafall jag tycker varit ett lyckat resultat med dom ambitioner man haft.

Just nu är mitt stora bekymmer för lätta basvikter på alla justerbara man äger så de lär bli en del vikt investeringar till nästa säsong.

Men som sagt blir kul att höra hur det gått för indy 400 med sin bestyckning.
 

thewayout

Välkänd medlem
14 sept 2004
394
0
16
tror vi missförstår varandra lite, bygga på hälen på vikten blir ju egentligen samma sak som att shimsa ut korset, skotern beter sig ungefär på samma sätt just vid inslagsvarvet iaf. själv kör jag med svetspunkter under hälen på mina supertip x series, förstår inte hur dom tänkte när dom konstruerade dessa...
vart jag ville komma från början var att man kan inte säga på rak arm att någon får si och så högt inslagsvarv om man inte jämnför exakt samma profil på vikt och samma fjäder. inga problem att få högt inslag med en mjuk fjäder, inga problem att få lågt inslag med en stenhård fjäder heller... ja du förstår vad jag menar:)
 

indy400

Välkänd medlem
1 jan 2000
534
0
16
36
Östersund/Vigge
Tack för mycket intressant läsning:) är rätt så rookie på variatorbiten men börjar hajja lite:)
Var på god väg att byta vikter och fjäder igår, meen avdrargaren till variatorn sa upp sig, ser ut som en ostkrok nu.
ska försöka tillverka mig en ny av en kolvstång under dagen så kanske det blir något ikväll.
 

indy400

Välkänd medlem
1 jan 2000
534
0
16
36
Östersund/Vigge
oljan funkade kanon:) har nu testkört lite iaf med MTX vikterna samt 180-345 fjädern, men varvar skotern som den ska, nej vid max fäste och full trottel ca 7700. fick samma tillslag som innan med 66g och 165-327 fjädern ca 4000

vilka egenskaper får MTX vikterna med 3g i inre hålet och 1g i yttre jämfört med 10-66?
blir det samma vid full utväxling och MTX ger lite mer vid mindre utväxling?

ska testa imorgon med 10-66 med 180-345 fjädern får jag inte upp varven då så måste jag ta och bygga mig en riktig luftburk så jag är säker motorn får åt sig nog med frisk luft.

tänker inte gå ner i vikt för den ska ju orka.
 

thewayout

Välkänd medlem
14 sept 2004
394
0
16
har du testat att tynga ner vikterna? vad är det för basvikt, 71gr eller 68gr? testa lasta ner skotern med några 3 gramare beroende på basvikt och se vad som händer med varvet...annars måste du sluta envisas och bestycka ner skotern!! är ju extra lätt du som kör med avgastemp.

en fundering? skotern gick varken bättre eller sämre då du provade den flackare helixen?
 

Twin_power

Välkänd medlem
1 jan 2000
296
0
16
Ånge
Jag vet inte om jag har missat nått på vägen. MEN .. om det är så att du har för lågt slutvarv, och att de är de som är problemet.
är de inte läge att vikta ner vikterna och se att du har rätt varv och sen fortsätta med förgasarmunstyckena och hoppas på att den övervarvar...?
 

indy400

Välkänd medlem
1 jan 2000
534
0
16
36
Östersund/Vigge
jag fick låna dessa MTX vikter så jag har inge fler vikter, basvikt 65g:S
det var i princip ingen skillnad mellan helixarna, kanske 100 varv mer med den flacka.
ska skaffa ett par 420 MJ imorgon också.
 

Twin_power

Välkänd medlem
1 jan 2000
296
0
16
Ånge
ok , har läst på ang, tråden,,,

"ska testa imorgon med 10-66 med 180-345 fjädern får jag inte upp varven då så måste jag ta och bygga mig en riktig luftburk så jag är säker motorn får åt sig nog med frisk luft."

Tycker att de är ett bra sätt att felsöka, funkar de inte med dom vikterna så kan man börja fundera på vart de sitter..?
 

thewayout

Välkänd medlem
14 sept 2004
394
0
16
han kan ju evetuellt ha problemet att han inte får nog med piptemp... det vi diskuterade. Därav lasta ner motorn mera och se vad som händer med varvet.
Ang MTX vikter och grundvikt så väljer man dessa 4gram tyngre än vad som sitter std... så sitter det 10-68 g std så ska man ha mtx 71g
65 gram är på tok för lätt normalt sett för en singelpipad VES 800. du fick inte ens med dig nitarna till vikterna som finns i 1g 2g och 3g?
rensad luftburk eller öppna filter brukar betyda att man kan gå ner i bestyckning.
 

indy400

Välkänd medlem
1 jan 2000
534
0
16
36
Östersund/Vigge
rimligtvis nu med 65g MTX så borde ju motorn ha varvat lite mer tycker ja, nej fick dom färdignitad med 3g i inner samt 1g i ytter.
det lite lustiga är att när jag köpte skotern satt det öppna filter, byggde sedan om till luftburk och nu när jag byggde ner motorn riktigt i chassiet så fick jag inte dit 440 burken så jag monterade öppna igen, har inte rört MJ därimellan. men har med mig 420 och 430 hem idag, så förhoppningsvis hinner jag testa detta. men jag skulle även vilja testa med tyngre vikter, typ 68-69g bara för att se. piptempen kanske stiger då som sagt.
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Ja som sagt tidigare så låter du för lätt i vikterna. Har ingen erfarenhet av mtx vikter själv. Hade du bott närmare hade du fått låna nå av mina justerbara för å testa.

"Kan" ju vara som jag beskrivit på min maskin vid pipbytet. Och som sagt på en rmk med singelrör så kördes med betydligt mer vikt också.
Testade aldrig lättare vikter än ca 70 gram på min rmk och den var dessutom oportad.

Klurigt när man håller på med pipor och variatorbestyckning där lättare vikter inte alltid behöver betyda mer varv:)

För min del märktes effektuppbyggnaden markant i just slutfart på den 201m sträcka jag testat på. Med 73g så var den kring 110 på mätaren och med 82 gram kring 140km/h
 

indy400

Välkänd medlem
1 jan 2000
534
0
16
36
Östersund/Vigge
Ja klurigt är det nog allt, och en jävla massa skruvande, tyvär får jag nog av det på dagarna:p
Det skulle som vara kul om man hittade varven nån gång så man vet vart man ska utgå från, han dock inte göra så mycket
igår pga tidsbrist, fick iaf isär variatorn. Har beställt nya bussningar till 68g vikterna jag har liggande hoppas jag får dom idag, annars
åker jag nog och lånar 68g och 70g. ang primärfjädern jag har 180-345 så är det väl kanske inte så tokigt val att åtminstone köra med tills jag hittat varven?

föresten så hade jag fel ang viktningen i MTX vikterna satt 3g ytterst och 1g inner, men dem är ju ändå för lätta.

lurar lite på att köpa Dalton vikter, är det rätt om jag satsar på 66-73,5g satsen? det står inget att man ska lägga på extra vikt som med MTX
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Kan nog bli ganska bra med 66-73.5 gram . Annars säljer glansgården supertip x-serien för ca 2400kr.
 

indy400

Välkänd medlem
1 jan 2000
534
0
16
36
Östersund/Vigge
Testa återigen igår med 68g med nerslipad topp. Lite mer varv fick jag, bestyckade ner till 430, lite mer avgastemp
Släppte även ner nålen till 2a spåret och har nu bra värme på mellan registret ca 1130. Men har endast sett mkt snabbt tempen snuddat 1050 på fullgas. Har nått upp varvet till 7780 och motorn ska dra mellan 7800-8000 enligt PF