Vill minnas att med tightare remspel blir inslaget lägre? Så har de då blivit för mig. Tex. med dom gamla polaris 10 serie modified heel så fick man ju ett remspel på kring 3-5mm och högt inslag om man inte schimsade korset.
Blev även högre tillslag med samma inserts i vikter när ja körde med supertip x serie tidigare och givetvis högre tillslag (mer remspel än vanliga 50a serien).
Har alltid kört maxlastat i inre hålet dessutom så där är ingen skillnad för mig.
Men de blir intressant att se hur de fungerar på en p85a och om de blir bättre nu med mer vikt.
för det första, vad pratar vi för variator? en p85:a? eller en arctic variator? jag är inte säker på att det funkar på samma vis på en arctic variator, någonting med den rörliga skivan om jag inte minns fel, sen finns det väl bara två std shims att välja på till dom med ganska så häftiga skillnader?
det jag menade var ju med samma vikt såklart, inte om man byter till en 10M vikt som har en helt annan profil. Men då beror det ju på rullens förhållande till vikten, det är en annan sak
om du shimsar ut korset med tex en 10-64 polaris vikt så kommer inslaget att sjunka, shimsar du in med SAMMA vikt så kommer det öka.
rullen mot vikten hamnar närmare viktpinnen, alltså under gravitationens centerlinje, kommer krävas mer varv för vikten att kunna slungas över den linjen för att börja göra sitt jobb. Nu är det inte några stora skillnader i varv på en och samma vikt med ut eller inshimsning.
Men skulle du däremot slipa av lite just under hälen, där den vilar mot variatorn, och shimsa IN korset så skulle inslaget höjas med 5-1000varv beroende på hur mkt av allt.
Du har ju ett lysande exempel om du kört med supertip X serien, deras häl är lägre än en vanlig vikt och deras Trail version, så den vikten ligger neutralt mer invikt mot korset och ger som du säger större remspel, men för att få ner inslaget med den vikten måste du shimsa ut korset.
ja man är verkligen ingen pedagogisk förklarare