Vevaxelproblem på H.O motorer? (Rotax serie III)

Mange_P

Välkänd medlem
26 dec 2008
400
2
16
Luleå
Dina kompisar ska få ett tips av mig: Riv och kolla. Om inte annat till sommaren för förr eller senare rasar det. Och då kostar det.
Det värsta jag vet är när folk säger "min skoter har gått 1000mil och aldrig krånglat". Jaha, men man kan ge sig fan på att närmaste 100mil är det totalhaveri, speciellt om man själv köper den av en som säger så.

Skoter och driftsäkerhet hör inte ihop helt enkelt. Max 1000mil sen ska motorn isär och renoveras i förebyggande. Speciellt rotax serie 3.

Har för övrigt köpt mig en till skoter. MXZ 700 -01 med fettmotor och spruckna insugsgummin. Nu är det bara börja om igen =)
 

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
haha det var inte det som var min poäng!
Utan att var och varannan som har en 800cc i serie III motorn verkar få haveri på veven efter ca 500 mil !!
Men de som har 600cc verkar inte vara lika drabbade, tillfälligheter kasnke, men man blir bara MKT fundersam!

1000 mil och aldrig krånglat behöver det väl inte vara! Men att de kanske inte haft totalhaveri på veven, som kostar multum! =)
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
haha det var inte det som var min poäng!
Utan att var och varannan som har en 800cc i serie III motorn verkar få haveri på veven efter ca 500 mil !!
Men de som har 600cc verkar inte vara lika drabbade, tillfälligheter kasnke, men man blir bara MKT fundersam!

1000 mil och aldrig krånglat behöver det väl inte vara! Men att de kanske inte haft totalhaveri på veven, som kostar multum! =)
Sant, har 2kompisar deras hade gått runt 1000mil och hade inte rasat på veven. Dom tog isär dom och satt in nytt fett, dock var jag inte med då och vet inte om det var nått fett kvar.

Jag satt in nytt fett i min motor vid ca 600mil, lagrena kändes som nya, men tryckte in fett ändå
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
jag tog isär min motor för att blueprinta den (tänkte jag gör de för jag är oroliga över lagrena också) så veven låg på bänken för 1 vecka sedan ungefär.. packboxarna OK!
Yttre lagret: OK! Andra lagret ifrån variatorsidan: AJAJAJ!!! Det kan jag säga hade inte snurrat många mil till! Kulbanan var slut och kulorna låg och for lite som dom velade! Phew :D
 

Cedrix

Välkänd medlem
26 mar 2005
164
0
6
Örnsköldsvik
Har nu läst igenom alla inlägg i denna tråd, och en fråga som kommer upp lite nu och då (som inte fått något svar) är:

Vilka skotrar/modeller är det som har Rotax serie 3 motorer?
Är själv helt borta vad gäller rotax motorer så jag hoppas någon annan kan svara!
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Det var en sak jag funderar över nu när jag granskat tråden lite...




Ser ni där vars jag ritat pilen? Inte fasen har då jag sådär mycket fett där.. jag har inte den där röda heller mot dedär lagret! Bara emot mittenlagrerna har jag sådana! Jag bytte dom 2 lagrerna på PTO-sidan.. dom var smorta med lite fett bara ifrån början.. på MAG-sidan sa ÅF att lagrerna inte behöver fett

Följdfrågor

Ska de vara fett i mittenlagrena?
Ska de vara fett i lagret på MAGsidan?
Ska jag ha dedär röda emot andra lagret på PTOsidan?

S@tan om ja måste riva isär igen då blir jag tokig :|

/F
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
de, röda där vid pilen, den ska du inte ha..
fettet på bilden kan verka som mkt, de kanske inte är infört helt och hållet, de kan vara tommt närmare axeln.
Enl. handboken så ska du applicera 10ml, på innersidan och 40ml på yttre sidan.
Sen så ca 6ml på MAG lagret, men endast om de e påfyllning at ett gammalt lager,
de nya kommer färdig fyllda..



 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Tack som fan där Melmaq! Kanonbild!

Då var de bara en sak till, i mitten där i "graven" vars drevet är, vad ska fyllas där i? Olja eller vatten eller Isoflex?

Vad betyder Petamo?

tack som fan igen! :D

/F
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Toppfyllas. Fyll halva när den är isär, sen så fyller du resten genom nippeln, sätt en slang och en spruta. Tills det kommer upp i slangen
 

rasslet

Medlem
20 mar 2006
36
0
1
Örviken
Hej har just kollat igenom tråden och undrar om detta även gäller min nyinköpta supertouring med 500 motor, alla verkar prata om 600 o 800 motorerna
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Fan va kung melmaq! Tack så mycket!

BTW jag var och köpte en tub med fett idag på Momentum, Kluber Isoflex NBU 15, 50g för 150 kr! Det var bra pris! :D