Vevaxelproblem på H.O motorer? (Rotax serie III)

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Har du en vev/vevhus från tom år-02 så kan den se ut som på bilden, med isoflex bara i det yttre lagret på v sidan , varför nu min vev såg ut så här och satt på en pro 800 -04 vet jag ej. Men jag packade lagret fullt och mellanrummet till den röda packboxen, eftersom lämnar man något större tomrum så är det ju dit fettet flyter när det blir varmt. Blocket var även borrat till lagrena på mag sidan.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
"Har du en vev/vevhus från tom år-02 så kan den se ut som på bilden"
hur/vad menar du? menar du från 02till04?
.. nånting ser ut att ha trillat bort i meningen?

Vi kan iaf visa lite lätt en gämförelse så ser vi vad de e för skillnad mellan då en PRO800-04 och en standard 800-05.. på PTO sidan..

Först din PRO800- 04

Sen min 800- 05, och nej inte med isoflex just när bilden togs..
 

Stelt

Välkänd medlem
5 nov 2008
1.088
0
16
Luleå
Jo det viste jag, men en ski-doo elan från 70-talet har knappast en serie 3 motor?

Vilken årsmodell kom detta påhitt och är det bara 600 & 800 cc motorena?
Är det fortfarande likadant på E-tech motorerna?
Alla 600 H.O och 800 Power Tec.
Vet dock inte när motorerna kom och sådant, men räkna med att dom började med Serie III motorena -03.
 

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
"Har du en vev/vevhus från tom år-02 så kan den se ut som på bilden"
hur/vad menar du? menar du från 02till04?
.. nånting ser ut att ha trillat bort i meningen?

Vi kan iaf visa lite lätt en gämförelse så ser vi vad de e för skillnad mellan då en PRO800-04 och en standard 800-05.. på PTO sidan..

Först din PRO800- 04

Sen min 800- 05, och nej inte med isoflex just när bilden togs..
Jo det jag menar är att till -02 kan det se ut som på min, Killen som jag köpte lagrena och packboxen av fick gå på en -02:as 800 i reservdelsboken för att hitta uppsättningen med den lösa p-boxen mellan lagrena. Han blev aningen konfunderad.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Serie-III

Vet dock inte när motorerna kom och sådant, men räkna med att dom började med Serie III motorena -03.
Alla vätskekylda "REED" styrda ROTAX motorer 500<-->800 cc tillhör den sk. Serie-III familjen !

Den första motorn i denna familj är den "Lilla" 600 cc motorn som kom till 1999 års modell.


.
 

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Sv: Serie-III

Alla vätskekylda "REED" styrda ROTAX motorer 500<-->800 cc tillhör den sk. Serie-III familjen !

Den första motorn i denna familj är den "Lilla" 600 cc motorn som kom till 1999 års modell.


.
Men det verkar ju som att det "bara" är 600an och 800an som havererar?
Varför är det så?
Är småsugen på en Summit 700 -01 och den har väl Serie-III motorn så man blir ju lite skeptiskt om att köpa en sån. Kanske man hittar en utan motor och slänger i en liberty 700 ves ; )
 

messier11

Medlem
7 jan 2007
35
0
6
Har nu haft isär två skotrar först min enduro 600h.o -04(800 mil) och sen en mxz 600 -02(593ss motorn också 800 mil).
på min 04:a var det fett kvar på pto sidan i båda lagren men jag rengjorde å fyllde på nytt fett på mag sidan var det inget fett, och omöjligt att se på insidan av lagret huruvida det satt nån form av tätning där de var väldigt oljiga iallafall(?).
Enligt sprängskissen skulle det då vara fett iaf så jag fyllde på mer fett.

på 02:an var det bara det yttre lagret på pto sidan som var fettat och det var fett kvar i det lagret också.
på denna motorn var det även ett hål som gick från övre vevhuset ner till mag lagren plus att de lagren hade ett mellanrum på ett par mm vilket jag tolkade som en bekräftelse på att jag hade gjort rätt som fettade mina egna lager.

kontentan hitills är att jag inte är lika övertygad av skräckpropagandan i denna tråd däremot är det väldigt vettigt att ta isär och kolla upp veven å fettet när man tex ska byta kolvar det blir lite extra arbete men sen vet man ju skicket på grejerna.
 
4

426H

kontentan hitills är att jag inte är lika övertygad av skräckpropagandan i denna tråd däremot är det väldigt vettigt att ta isär och kolla upp veven å fettet när man tex ska byta kolvar det blir lite extra arbete men sen vet man ju skicket på grejerna.
Håller med. Det är en del, men långt ifrån alla som får problem. Och är man uppmärksam så märker man ju om fettet börjar läcka ut bakom variatorn tex eller att den drar tjuvluft innan veven skär. Hur som helst är det ingen helt lyckad konstruktion, syftet är väl att få ner utsläppen.

Och ja, även dom nya 800R och 600 E-tec har samma konstruktion.
 

Landström

Välkänd medlem
4 jul 2009
840
2
18
någon som kan ladda upp en bild på hur brickan som säkrar tätningen ser ut?
vill veta ifall det är åtgärdat på min maskin av tidigare ägare.
 

Landström

Välkänd medlem
4 jul 2009
840
2
18
var kan man köpa dessa brickor då? och som tidigare fråga är det färdiga hål eller inte? jag har hört olika svar på det.
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
men ring till din återförsäljare! dem borde veta! och gör som jag säger skaffa en avdragare och ta av variatorn och kolla själv.
 

macke74

Medlem
14 okt 2008
20
0
1
Hade tänkt byta ut min polaris mot en ski-doo 800 men efter att ha läst denna tråd så skakar jag av skräck. Verkar ju som man måste köpa en ny för att slippa problem med motorn *suck* Vad faan gör jag nu då, hade ju ställt in mig på en ski-doo grrr

Jaja, har ju några månader på mig att läsa nackdelar om alla andra skotrar sen får man väl väga lite... Bra tråd iaf med mycket läsvärd information...

Inte bara svenskar som klagar :)
http://www.petitiononline.com/bombiS3/petition.html
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
.. ahe, ingan fara, gör ditt val med tanken på att du får en grym maskin för bra pengar idag. Det är väll inte så mkt om du föper en maskin för 35000 och senad lägger 1500-2000:- till i preventivt syfte för att kunna sova gott om natten?

.. nu lusläser jag inte polaris forum, men bara för att de inte finns en motsvarande tråd där så betyder det inte att deras gångna 800 motorer är skottsäkra, snarare tvärtom.. ;-)

lyckatill!
 

latmasken

Medlem
4 feb 2009
26
0
1
Umeå
Jag har renoverat en cylinder på en 793:a (Hos Nikasilproffsen) 800 P Tek -06 500 mil.
Jag har tänkt köpa RK TEK kolvar.
Någon som sitter inne med ett omdöme om deras 2 ringskolvar?
Är jag helt puckad om jag inte klyver blocket och gör en lageröversyn?
Borde väl fettas på båda sidor eftersom det är en -06:a har jag förstått.
Är insugningsgumminen ok om dom ser och känns ok?

För övrigt vill jag ge alla på detta forum ett stort TACK för all information jag fått.
/J