Vevaxelproblem på H.O motorer? (Rotax serie III)

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
så vitt jag vte så är jag den ende här med RKtek, och jag kan inte klaga, jag har dock vare snål och inte ställt in variatorn för de nya kittet, så 100% av kraften/kraftökningen har jag inte ännu kännt..

Men som sagt inte klagar jag.
knapphändig info jag vet, men ja..

Och nje, du e inte pucko, men har du tid och kan göra de själv så, gör de.
 

latmasken

Medlem
4 feb 2009
26
0
1
Umeå
Det viktiga är att funktionen är bra. Att man har förtroende för grejorna.
Effektökningen har jag inget behov av, mer tillförlitligheten.
Och du verkar vara nöjd me RKtek.
Tack för inlägget.
/J
 

Mange_P

Välkänd medlem
26 dec 2008
400
2
16
Luleå
Är det nån som har tillverkat en egen bricka alt. eftermonterat en original och har mått/bilder på det? Finns det gods att borra och gänga i blocket på dom som inte har brickan från fabrik eller förstör man det lätt?
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
..hinner inte nu men kan hitta och posta en bild hur de ser ut ifall man inte har nyare blocket med förgjutna m6 hålen..
de e lite halvtight om man inte har de..
 

Mange_P

Välkänd medlem
26 dec 2008
400
2
16
Luleå
Okej, såg idag att det kan bli tight att gänga nånting i kanten runt packboxen. Får leva med problemet. I helgen har vi fettat två motorer. Båda hade tryckt ut en massa fett i elspolarna och bakom variatorn. Ena hade tryckt ut packboxen bakom variatorn också men nu är det fixat. Tog väl ca 3-4 timmar/maskin så det är väl investerad tid. 800mil på ena okänt på andra, säkert kring 1000.
 

mxz 800

Välkänd medlem
4 dec 2007
490
0
16
Borlänge
Hej!

funderade inför den här säsongen att riva motorn å kolla fettet å lagren, men har kört 500mil så det borde inte vara någon fara, tänkte iaf göra ett kolvbyte, så jag handlade ett par wiseco kolvar, medans kolvar är påväg hem så plockar jag bort variatorn för rengöring, drar runt motorn å hör ett rasslande ljud på pto sidan! en kille som ska hjälpa mig med kolvbytet river motorn å upptäcker att ett insugsgummi är paj, kolven inte allt för vacker, men jag har klarat cylindern som tur är. vidare till rasslet, yttre lagret på pto sidan helt snustorrt, grejen som håller kulorna på plats har lossnat så kulorna levde sitt eget liv där i lagret! packboxen paj.. mag sidan var helt ok, fullt med fett! nu blir det byte av alla lager utom dom i mitten, blir oxå boyesen reeds ist för orginalgummin. detta måste ha hänt i slutet av förra säsongen, har nog inte kommit så långt innan det blivit ett riktigt ras! så tur att jag tog tag i kolvbytet, annars hade jag ryckt i snöret å kört den här säsongen oxå, så man borde nog riva motorn i tid..
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Hej!

funderade inför den här säsongen att riva motorn å kolla fettet å lagren, men har kört 500mil så det borde inte vara någon fara, tänkte iaf göra ett kolvbyte, så jag handlade ett par wiseco kolvar, medans kolvar är påväg hem så plockar jag bort variatorn för rengöring, drar runt motorn å hör ett rasslande ljud på pto sidan! en kille som ska hjälpa mig med kolvbytet river motorn å upptäcker att ett insugsgummi är paj, kolven inte allt för vacker, men jag har klarat cylindern som tur är. vidare till rasslet, yttre lagret på pto sidan helt snustorrt, grejen som håller kulorna på plats har lossnat så kulorna levde sitt eget liv där i lagret! packboxen paj.. mag sidan var helt ok, fullt med fett! nu blir det byte av alla lager utom dom i mitten, blir oxå boyesen reeds ist för orginalgummin. detta måste ha hänt i slutet av förra säsongen, har nog inte kommit så långt innan det blivit ett riktigt ras! så tur att jag tog tag i kolvbytet, annars hade jag ryckt i snöret å kört den här säsongen oxå, så man borde nog riva motorn i tid..
EXAAAAAAAAAAAAAAKT Sådär hade jag! Lagerbanan hade ätit upps men kulorna satt kvar i själva lagret! Tur som fan du hade hehe :D
 

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
Jag får ta och tacka den här tråden:ciao:
Rev isär motorn förra veckan och vad får jag se när svänghjulet är bortskruvat jo en massa äckligt fett! Det yttre lagret på mag sidan var ganska så torrt:eek:

Så jag kan nog säga att det är den här tråden som ha räddat kommande vinter för min del;) Tackar!
 

Mange_P

Välkänd medlem
26 dec 2008
400
2
16
Luleå
melmaq: Vad jag vet är det ingen snö ännu så det är ingen panik ;) får se om jag törs vara och borra i blocket. Känns som att det är lite att spela på, är det m3 eller m4 gäng i dom där?

krappen: Vi har nog räddat en och annan motor med denna tråd. Bra med exempel så andra som inte plockat ner motorn förstår hur viktigt det är. Är ju bara ens egen plånbok som får lida om man inte gör det. Sen kan det ta tid att få fram grejer om man smäller motorn så säsongen kan snabbt vara över.
 

Swapped

Välkänd medlem
4 nov 2009
180
38
28
Hej!

Mycket bra läsning och många bra länkar. Läst konstant om detta i snart 2 dagar. :O

MEN, en fråga återstår. Vart kan man läsa om åtdragningsmomenten på alla bultar i motorn, och står där även HUR mycket fett som lagrena ska smörjas in med.

Många olika budskap, en del säger man ska fylla hela fåran på variatorsidan medans andra bara smetar på bägge sidor och sätter ihop.

Jag hittar inget om det här i min handbok. Har sökt, googlat men inte hittat något annat än de vanliga handböckerna.

Har f.ö en Rave 800sp -01. Beställt nya lager, packningar, kolvar m.m så nu ska här renoveras innan snön kommer! Men saknar som sagt informationen ang. moment och fettmängd.

tack på förhand!
 

Mange_P

Välkänd medlem
26 dec 2008
400
2
16
Luleå
Man ska sätta nästan så mycket fett det ryms (man lyckas ju ändå aldrig fylla absolut fullt). ca 80% av utrymmet ska fyllas så det finns lite rum kvar om det expanderar när det blir varmt har jag hört/gjort. Här finns lite bilder och grejer iaf http://ddubstoys.com/Ski-Doo 800 Rebuild.htm
Åtdragningsmoment vette fan
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
de vanliga handböckerna.?
PMa min din vanliga mailadress så ska jag ordna dig en vanlig handbok, där står allt du inte hittar i din nuvarande..
 

Maverickhx40

Välkänd medlem
14 dec 2009
226
2
18
Skellefteå
Hej!
Har försökt skumma igenom tråden, men hittar inte riktigt vad jag söker!

Är detta bara problem på 800maskinerna, eller är det alla Rotax serie III? Eller är 600maskinerna som satt i Rev också drabbade?

/Tomas
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Hej!
Har försökt skumma igenom tråden, men hittar inte riktigt vad jag söker!

Är detta bara problem på 800maskinerna, eller är det alla Rotax serie III? Eller är 600maskinerna som satt i Rev också drabbade?

/Tomas
Detta gäller hela serie III, även om 800 verkar vara lite hårdare drabbad.

Läs 2stroke's inlägg #64 i denna tråd.
 

psycho

Välkänd medlem
22 jul 2008
380
1
18
umeå
När bör man börja vara orolig för haveri. Skotern är en lynx enduro sp -01 och har gått 780mil. Och den ser ut så här mellan variatorn och blocket.



Bästa bilden som jag hade.
 

psycho

Välkänd medlem
22 jul 2008
380
1
18
umeå
Om det var min skoter så skulle jag inte ens tveka på att skruva isär den men nu är det så att detta är min brors skoter och jag tror inte riktigt han fattar vad som händer om man låter den vara. motivera gärna varför han ska ta isär den så jag kan vissa han denna tråd.
 

Slayaah

Välkänd medlem
10 mar 2009
120
0
6
Har detta problemet visat sig även på de lite nyare? Morbror köpte nyligen en Rave XP 800(PowerTek) '09, tänkte om man borde kika på den när den närmar sig runt 500 mil. :)