Vevaxelproblem på H.O motorer? (Rotax serie III)

Mange_P

Välkänd medlem
26 dec 2008
400
2
16
Luleå
Ja, det ar samma konstruktion pa dom nya 800R och 600 Etec.
Lite skandal att dom inte kommit på nåt bättre ännu. Det har gått 10 år sen första modellen nu. E-tec och allt finns men inte oljesmorda lager på veven :hmmmm:
 

nik77

Aktiv medlem
27 dec 2007
82
0
6
Utanför Umeå
Då var det dags även för mig att bidra med något till den här "intressanta" tråden. Efter att ha gjort säsongsdebut i veckan står skotern nu i garaget "ur funktion", vad som hänt är att skotern mer eller mindre tvärdog och gick ej att få igång igen. Då man drog runt den försiktigt för hand hördes illavarslande ljud.

Jag har lyft av toppen och cylindern närmast PTO har spikat ordenligt, toppen ser för jävlig ut och cylindern är rätt repig. Det blir väldigt intressant att se hur vev och lager klarat sig.

Återkommer med mer info när jag kommit lite längre, men med jul å nyår i antågande får jag se när jag får tid igen.
 

mxz 800

Välkänd medlem
4 dec 2007
490
0
16
Borlänge
Då har du säkerligen ett trasigt gummi på den sidan! så var det på min iaf, men toppen och cylindern klarade sig. men under renoveringen har jag skrotat båda cylindrarna och två nya wiseco kolvar, men det är en annan historia:)
 

nik77

Aktiv medlem
27 dec 2007
82
0
6
Utanför Umeå
Nä insugsgummit såg ut som nytt, så det banne mig inte dragit in någe luft därigenom. Men vad som såg lite skumt ut var ett slags vitt damm eller beläggning typ nästan som avlagring som fanns på förgasarens utlopps väggar. Men det gick lätt att torka av bara med fingret men jag vete tusan om det ska se ut på detta vis? Nästan så det såg ut som det här vita dammet som man finner på nya gummidetaljer...likt det vita damm man finner utanpå insugsgummit...konstigtHar inte hunnit rycka bort andra insugsgummit för å se om det ser likadant ut ännu...

Var hittar man annars en Nickasilbehandlad cylinder till 800 HO som inte kostar en förmögenhet tro? Går det överhuvudtaget att få tag i en fin cylinder för 2500 kr? Ja, man får söka vidare.

OM man nu skulle finna en bättre begagnad cylinder som har värmenypit lite lite grann, så där så det knapps märks...vågar man stoppa i en sån?

Har stora funderingar och fixa dit nya förbränningsrum i toppen så att flödet och värmeavledningen blir bättre på samma gång.

Jag kommer nog även satsa på avgastempgivare på bägge cylindrarna, typ Digitronic. Någon som har något tips på lämplig modell?
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Har stora funderingar och fixa dit nya förbränningsrum i toppen så att flödet och värmeavledningen blir bättre på samma gång.
Du lär behöva en komplett topp av eftermarknadstyp.

Jag kommer nog även satsa på avgastempgivare på bägge cylindrarna, typ Digitronic. Någon som har något tips på lämplig modell?
DT-52 RE2W
 

nik77

Aktiv medlem
27 dec 2007
82
0
6
Utanför Umeå
Du lär behöva en komplett topp av eftermarknadstyp.

Hej, jo precis, Finns ju han Lantto uppe i Pajala som gör sånt, hört något om honom? Han erbjöd även alternativa kolvar till 800-rovan, tydligen en marinkolv som används i 785 motorn...men den är inte smidd utan endast gjuten....nåt å ha?

DT-52 RE2W
Precis, 52:an ja, du har ingen liggandes? Vill minnas att du mekar en del med skoter!? Jag ska nog fasen koppla ur och ta bort den separata oljematningen, tänkte köra med direkt inblandning i tanken istället. Allt för eliminera saker som kan gå snett. Tänkte nog också övergå till Triboron istället för tvåtaktsolja.
 

Mange_P

Välkänd medlem
26 dec 2008
400
2
16
Luleå
Om det var min skoter så skulle jag inte ens tveka på att skruva isär den men nu är det så att detta är min brors skoter och jag tror inte riktigt han fattar vad som händer om man låter den vara. motivera gärna varför han ska ta isär den så jag kan vissa han denna tråd.
Det är inte så konstigt egentligen att han inte fattar, jag hade jävligt svårt att förstå varför det skulle vara fett i motorn när alla andra i alla tider smort lagren med olja. Tydligen så stämde det iaf. Man slutar aldrig förvånas.
Låt honom läsa igenom tråden. Den finns en anledning till att den har närmare 20.000 visningar. Finns bilder på motorer och haverier "längs vägen". Lycka till med att övertala honom :)

nik77: Vad är Triboron??
 

nik77

Aktiv medlem
27 dec 2007
82
0
6
Utanför Umeå
Det är inte så konstigt egentligen att han inte fattar, jag hade jävligt svårt att förstå varför det skulle vara fett i motorn när alla andra i alla tider smort lagren med olja. Tydligen så stämde det iaf. Man slutar aldrig förvånas.
Låt honom läsa igenom tråden. Den finns en anledning till att den har närmare 20.000 visningar. Finns bilder på motorer och haverier "längs vägen". Lycka till med att övertala honom :)

nik77: Vad är Triboron??
Triboron har egentligen inget med att förhindra ras av motorn ytterligare, det är ett alternativt smörjmedel till två-takstoljan som ska vara nästinitill doftfri eftersom det baseras på Bor istället för "råolja". Finns några trådar på detta forum om detta smörjmedel. Men jag har iaf tänkt prova det redan tidigare, så nu i och med raset tar jag det som starskottet..jag menar nu kan det väl inte hända nå mer :shocked:

Jag ska slänga upp några bilder i denna tråd även jag så småningom, det är till stor hjälp att läsa trådar som denna när det väl händer.
 

Redje

Aktiv medlem
1 jan 2000
64
0
6
Älvsbyn Sverige
Nyfiken fråga, om man sku lämna in och låta nå annat folk kolla till det/fixa/fylla på med fett o så, vad sku det möjligtvis gå på då? Om man själv känner att man it riktigt törs tricksa runt med det där på egen hand? Är det förövrigt nå de kollar upp om den har lämnats in för service? Nä, knappast nån närmare koll iaf antar jag....
 

nik77

Aktiv medlem
27 dec 2007
82
0
6
Utanför Umeå
Rotax 800 HO 2007, mätarställning 210 mil: Misstänkt "RAS" uppdagades julen 2009 i fin terräng utanför lycksele.

-Kolv som spikat ordentligt PTO sida=obrukbar
-Cylinder med två riktiga revor PTO sida=obrukbar
-Topp obrukbar på den spikade cylindern PTO sida
-De två yttre ramlagren på PTO sidan slarvsylta=obrukbara...
-Packbox PTO sida trasig

Troligt händelseförlopp:
De yttre ramlagren PTO sida har börjat gå varma (kanske pga den trasiga packboxen). Lagren har skurit och med större och större värmeutveckling som följd. Tids nog så har vevstaksbuten (som även håller samman PTO vevhalvorna) påverkats av värmeutvecklingen och bulten har lossnat(glidit ur ca 1 mm. Det medförde att vevhalvan närmast PTO sida tagit i vevhusväggen och nött upp mindre spår. Troligt också att PTO cylindern dragit tjuvluft genom den trasiga packboxen tillsammans med den ökade värmeutvecklingen från de skurna lagren och att vevhalvan "touchat" vevhusväggen. Motorn gick för magert och spikningen var ett faktum på PTO cylindern. Andra halvan av motron (MAG sida) har klarat sig utan några som helst skador.

LÖSNING: till veckan ska jag ta reda på hur mycket stryk veven tagit närmast den spikade kolven/cylindern. Cylinder och topp har jag nu fått tag på.

Montera dit Koso avgastempmätare tillsammans med kylvätskemätare.
Riva bort separatoljesmörjningen och bland direkt i tank.
 

Sune12

Aktiv medlem
1 jan 2000
56
0
1
Skellefteå
Då var det min tur, har kört ca 2-3mil sen jag köpte den.
Snurrade några varv på startmotorn sen var det tvärpall(tände 1-2ggr och slog "ur" startmotorn).

Tagit lös tändstift och avgasportar...inget konstigt där, men fast stitter den. :bawling:
 

Sune12

Aktiv medlem
1 jan 2000
56
0
1
Skellefteå
Då var det min tur, har kört ca 2-3mil sen jag köpte den.
Snurrade några varv på startmotorn sen var det tvärpall(tände 1-2ggr och slog "ur" startmotorn).

Tagit lös tändstift och avgasportar...inget konstigt där, men fast stitter den. :bawling:
Hela blocket var fyllt med soppa...har inte tagit lös mer än gasarna och avgas.
Men motorn är stum, fast jag tippat skotern och tömt ur all bensin.

Undra om något krökte sig när jag försökte starta med soppa fulla motorn....
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Starta den? Isf kan du krökt nått

Starta den INTE, utan du bara "drog" så har du nog inte krökt något.. känns som att de är för liten kraft att få något att bli snett! Men du kanske är stark som fan :D

/F
 

Sune12

Aktiv medlem
1 jan 2000
56
0
1
Skellefteå
Starta den? Isf kan du krökt nått

Starta den INTE, utan du bara "drog" så har du nog inte krökt något.. känns som att de är för liten kraft att få något att bli snett! Men du kanske är stark som fan :D

/F
Den tände till 1-2 ggr....så pass att jag fick trycka igen på startknappen då starmotordrevet åkte tillbaka.

Den går inte rubba 1mm.

Har hört att soppapumpsmembranet kan bli dåligt och fylla bakvägen.
 
Last edited:

Sune12

Aktiv medlem
1 jan 2000
56
0
1
Skellefteå
Det är en förgasare som flödar, droppar bra med bensin.
Skotern har varit inne på service precis innan jag köpte den, då rengjorde man förgasarna mm.
Efter service har den dock aldrig varit fulltankad(max 1/4), igårkväll tankade jag fullt, dessutom pallade jag upp den bak.

Så därför har det nog inte inträffat fören nu, då soppa nivån varit under förgasarna.
 

Mange_P

Välkänd medlem
26 dec 2008
400
2
16
Luleå
Nog hann man ju 3 mil med nya packboxar och nytt fett innan den på PTO-sidan kom ut igen. Bara riva motorn och byta packboxen. Vågade inte borra och sätta en bricka men jag slog några körnslag så nu får vi se om den håller ihop. Annars får man väl köpa ett nyare block med bricka till packboxen så man slipper att veven kommer ut genom blocket. Jävla elände med detta fett
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Sune12: att du pallar upp skotern bak, de e ingenting konstigt, att du har fulltank, de e ingenting konstigt. Att du kröker ev eller TVÅ(?!) vevstakar pge detta de är konstigt

OM Något är krökt pga att mek. har strulat under service, så bör mek. vara väldigt ansvarig för detta. Tillåt mig spekulera lite, men är det inte 3mån en serviceverkstad ger på sitt arbete? Nu ska vi inte hänga ut någon enskild mekaniker eller åf eller verkstad, men jag tycker de e en dyr historia pga. ett servicefel.