Wiseco eller Wössner kolvar till 800 cfi?

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
RK hävdar att deras dropinkit ska ge 15hk men behöver ingen bränslekontroller, i min värld så behöver 15hästar mat.. och så extremt fett går dom inte original på topp så att det ska räcka till 15hästar till.
Så nja jag är då tveksam till dropinkitet även om många amerikaner verkar tycka det är bra... men dom har en annan kultur där också :)

Men dom säljer även kolvar som direkt ersätter original.
 

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele
har testat hans drop in kit på en rotax 800r och den gav då inga 15 hk.

Men som ngn skrev här tidigare, wössner kolvar har bättre toleranser mot cylinder och ger på så vis en driftsäkrare motor.
Sen skrev boost om några kolvar som inte funkar att bara montera i en standard motor, och de är ju helt förståligt, då dom är gjorda emot hans toppar.

Men dom har ju kolvar för standard motor alltså med standard topp.
http://www.2strokeheads.com/Polarispistons.htm
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
har testat hans drop in kit på en rotax 800r och den gav då inga 15 hk.

Men som ngn skrev här tidigare, wössner kolvar har bättre toleranser mot cylinder och ger på så vis en driftsäkrare motor.
Sen skrev boost om några kolvar som inte funkar att bara montera i en standard motor, och de är ju helt förståligt, då dom är gjorda emot hans toppar.

Men dom har ju kolvar för standard motor alltså med standard topp.
http://www.2strokeheads.com/Polarispistons.htm
Det är dom kolvarna jag menar, alltså dom för standardtopp om även dom skiljer sig åt mellan rk-tek wössner och vanliga wössner som finns här i Sverige?
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Som jag förstått det så har wössner kolvar som är tänkt till original cfi 800 och sen har rk-tec bearbetade wössner kolvar som bara är tänkt tillsammans med deras topp, vilken väg man än väljer att gå så verkar det ge bra resultat av det jag läst.
RK-Tek har både ett "Drop-in kit" som man skall ha trimtopp till. Fungerar med orginaltopp utan att riskera något haveri etc. men är ej optimalt för fem öre om man vill att skotern skall gå bra.

Sen har han även "Direct replacement" som är omdesignade Wössner-kolvar (som Wössner tillverkar åt honom enligt hans spec.) dessa är till för om man kör orginaltopp, vet dock ej vad skillnaden är mot orginal-Wössner.

Nu är väl detta i stortsett redan sagt men.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.659
806
113
Kramfors
Det är svårt att säga om deras kolvar för org topp skiljer sig nämnvärt från wössner org. Kan väl hända Rk har beställt lite offset kolvbult för att ändra balansen i dem och ev ännu lättare än org wössner och då kan det vara fördel till polaris.

Den Rk topp jag har hemma till rotax 800 gav så höga porttider att jag blev mörkrädd 207g utblås durr! 800ho har 200gr org och redan det är högt. Nu vet jag inte om den var specialbeställd att sticka ner så mycket i cylindern 1,3mm! Om alla kitt ger så höga porttider kan de nästan ge 15hk med injusterat bränsle och en annan pipa, men motorerna blir väldigt bottensvag isåfall och skulle behöva våldsamma ändringar i variatorbestyckning. 207gr är rena rama dragraceportning!

Men obs denna topp köptes beg utan kolvar så det kan vara special ,men man ser att RK tech svarvat den pga deras speciella fräsning. Jag blev tvungen att svarva ner den så man kunde köra org kolvar och org 0,5mm bottenpackning. Annars ser toppen perfekt ut på alla sätt och ger säkert bra effekt.
 

Swebreeze

Aktiv medlem
20 sept 2010
88
0
6
Höga kusten
Läste på snowest att en kille som köpt RK-tek kolvar uppmärksammat att en av kolvarna hade en felplacerad riktningspil på kolvtoppen. Kan vara bra att kontrollera om det är fler som beställt dessa.
 

Superfly

Medlem
10 nov 2009
44
0
1
Jokkmokk
Jag beställde då drop-in kittet, mest bara för att prova, tror inte på några 15 hk extra, men eftersom de har fått bra kritik så kan man ju iaf testa när man ändå byter kolvar, bra det där med riktningspilen, så är man uppmärksam på det när man monterar!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.659
806
113
Kramfors
Jag beställde då drop-in kittet, mest bara för att prova, tror inte på några 15 hk extra, men eftersom de har fått bra kritik så kan man ju iaf testa när man ändå byter kolvar, bra det där med riktningspilen, så är man uppmärksam på det när man monterar!
Mycket intressant!! Kolla då hur mycket lägre kolvarna är på det dropin kittet ,,mät mellan kolvbulthål och kolvtopp. Det RK lock jag har här skulle köras med ca 1,7-1,8mm lägre kolvar och det låter helt sjukt för mycket i porthöjd, det är lika som att höja/porta alla portar 1,7mm vilket endast görs på extrema cross och dragrace. Som ref så höjer man sällan portar mer än 0-1mm vid portning!

Blir kul att höra om du orkar/vill mäta. Och du bör mäta upp kompförhållandet för det finns risk att det är toklågt typ under 12-1. RK-tech locket gav runt 11,5-1 vilket är på tok för lågt för både 95 och 98 okt. Rotax org lock ligger på 13,25-1 summit och 12,4-1 rave. Polaris byggde 14-1 toppar för någ år sedan!

Men locket i sig är bra och man kan lätt svarva om locken till org kolvar.
 

MikalJonsson

Välkänd medlem
21 feb 2006
626
0
16
Jag har rivit min -11as assault idag för att kolla över motorn och byta kolvar.
På båda kolvarna har nedre kolvringen flakeat en aning precis som för många andra.

Funkar wiseco bra eller är det bara RK som gäller?
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Köpte wiseco av Stenman här på forumet. Helt ok pris med packningar och allt du behöver.
Men måste ju få gå en säsong innan jag kan uttala mig om hur dom funkar.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Superfly

Medlem
10 nov 2009
44
0
1
Jokkmokk
Har helt missat att du var intresserad av måtten, har monterat kittet nu iaf, har varit lite tjorv med att få hem grejjorna, det enda jag gjorde var att väga kolvarna och original vägde 457 resp 459g RK kolvarna vägde 422g, dock så var Rk-kolvarna märkbart kortare överlag, dock så kollade jag inte från kolvbulten som du ville ha mätningen!, Har inte hunnit köra nåt med kittet bara startat upp den då det har varit -30- -40 grader här i Jokkmokk senaste dagarna
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.659
806
113
Kramfors
Kanske är gjutna Mozzi Kolvar med titanium inlet ett alternativ till smidda kolvar?
Kolvtemperaturen är inte lika höjt som på vanliga gjutna eller smidda kolvar.
http://www.youtube.com/watch?v=QLJWyczX1Qo
Jag förstår inte fördelarna med dessa kolvar. Om nu titanium är tunnare och släpper igenom mer värme/kylning för att kyla inifrån med soppa så tappar bränslet effektivitet då vevhusgaserna blir varmare¤%#&&
Och för smältrisken så blir det förmodligen värre ras med denna kolv då inte det smälter hål i mitten i första taget. Det är bättre få smälthål i mitten än smältning runtom kolvringar.
Enda sätt att få kolven kallare utan att värma vevhuset är keramik.

Dessa kolvar håller säkert bra men kan fortfarande spricka i kjolarna då de är gjutena och de tappar garanterat effekt.
 

Yaskarpo

Aktiv medlem
9 nov 2007
73
7
8
Norrbotten
Har helt missat att du var intresserad av måtten, har monterat kittet nu iaf, har varit lite tjorv med att få hem grejjorna, det enda jag gjorde var att väga kolvarna och original vägde 457 resp 459g RK kolvarna vägde 422g, dock så var Rk-kolvarna märkbart kortare överlag, dock så kollade jag inte från kolvbulten som du ville ha mätningen!, Har inte hunnit köra nåt med kittet bara startat upp den då det har varit -30- -40 grader här i Jokkmokk senaste dagarna
Vad menar du med att kolvarna är "kortare"? Skillnaden mellan original och en "vanlig" Wössner utvändigt är den högre placeringen av kolvringsspåren vilket ger en bättre värmeavledning (kortare väg) från kolvtoppen.
 

Attachments

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.659
806
113
Kramfors
Vad menar du med att kolvarna är "kortare"? Skillnaden mellan original och en "vanlig" Wössner utvändigt är den högre placeringen av kolvringsspåren vilket ger en bättre värmeavledning (kortare väg) från kolvtoppen.
Jag kan svara åt supefly. Han köpte dropin kittet som har kortare kolv från kolvbult till kolvtopp för att få högre porttider,,toppen är då nersänkt i cylindrarna för att kompensera detta.
 

Hubbe

Välkänd medlem
23 dec 2009
440
3
18
DE-Schleswig Holstein
Jag förstår inte fördelarna med dessa kolvar. Om nu titanium är tunnare och släpper igenom mer värme/kylning för att kyla inifrån med soppa så tappar bränslet effektivitet då vevhusgaserna blir varmare¤%#&&
Och för smältrisken så blir det förmodligen värre ras med denna kolv då inte det smälter hål i mitten i första taget. Det är bättre få smälthål i mitten än smältning runtom kolvringar.
Enda sätt att få kolven kallare utan att värma vevhuset är keramik.

Dessa kolvar håller säkert bra men kan fortfarande spricka i kjolarna då de är gjutena och de tappar garanterat effekt.
Hej Boost

Jag pröva en liten förklaring hur Mozzi-Kolvar fungera:
I centrum av kolvkronan sitter en ingjuten tjock titanskiva. Denna titanbiten lagrar det mästa av förbränningsvärmen utan att den leder mycket värme till kolven (mindre värme ger högre hållfasthet och mindre kolv-spel )
Denna värme i titaninsatsen öka förbränningstemperaturen och sålunda effekten.
 

Hubbe

Välkänd medlem
23 dec 2009
440
3
18
DE-Schleswig Holstein
Hej Boost,

har du redan gjort ett försök med en alu-plåt med inlaggd titan-skiva?
Om inte, så ville jag rekommendera att du ta en 5mm tjock alu-plåt, i alu-plåten svarvar du ut en diameter på kanske 30mm och 3 mm djupt. I den diameter pressar du en 30x3mm titanskiva.
Sen ta du gasvetsen och värmer titanskivan upp till 6-700°C, sen mäter du temp. på aluminium. Ja, så förstå du en Mozzi-kolv.

Hälsningar
Hubbe