Wiseco eller Wössner kolvar till 800 cfi?

roBain

Välkänd medlem
18 nov 2009
444
1
16
Örnsköldsvik
Läste någonstans att rk-tech hade en speciell "turbowössnerkolv på marknaden. Någon som vet mer? Ska byta topp och kolvar så det börjar vara dags att bestämma sig...
Jag har "turbowössnerkolvar" i min pro med turbo. Enda skillnaden är att dom borrar hål i kolvarna för att det ska bli lite bättre smörjning om jag har fattat det rätt..
Men RK-tek säger ju att byter man till deras drop in kit med toppen så ska man i princip ha en "odödlig"motor..
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Jag har "turbowössnerkolvar" i min pro med turbo. Enda skillnaden är att dom borrar hål i kolvarna för att det ska bli lite bättre smörjning om jag har fattat det rätt..
Men RK-tek säger ju att byter man till deras drop in kit med toppen så ska man i princip ha en "odödlig"motor..
Vad kostar hålen?

Odödlig motor lät som en utmaning!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Vad jag förstått så är det hål i alla wössners rk-tek kolvar.
Annars är det inte så dyrt att borra egna hål heller, tror jag har skrivit om detta i projekttråden.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Rätt säker på att han inte gör några skillnader i kolvarna utan det är i förbränningsrummen han gör sina ändringar specifikt beroende på vad man önskar. Turbo lr sugis... :)
 

Superfly

Medlem
10 nov 2009
44
0
1
Jokkmokk
Odödliga är dem då inte!!, mitt rev 1 Drop in kit stannade då efter ganska precis 100 mil!!
Så, jag kommer inte att byta några kolvar i förebyggande syfte efter 300 mil, jag kommer att köra tills det rasar fortsättningsvis.
Jag citerar ett gammalt djugelordspråk: Man ska int skruv i he som fortfarande funktioner!
 
Last edited:

Hubbe

Välkänd medlem
23 dec 2009
440
3
18
DE-Schleswig Holstein
Superfly:

Om en motor rasar, är inte bara avhängig av kolvens fabrikat. Det kan vara fel tändning, fel smörning, fel förgasarjustering, otätt insug osv.
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Rätt säker på att han inte gör några skillnader i kolvarna utan det är i förbränningsrummen han gör sina ändringar specifikt beroende på vad man önskar. Turbo lr sugis... :)
Fick som mailsvar av bsm-Haparanda att det var "hål på rätt ställe" som var turbomodden,, då undrar jag förstås om de andra har "hål på fel ställe"

Ska dock vara sjysst kylning och anpassad squish för finfin förbränning med 10:2 i kompf. Turboanpassad med andra ord.
 
Reactions: SevenEight

Superfly

Medlem
10 nov 2009
44
0
1
Jokkmokk
Superfly:

Om en motor rasar, är inte bara avhängig av kolvens fabrikat. Det kan vara fel tändning, fel smörning, fel förgasarjustering, otätt insug osv.
Haha!, Nu var det ju så att jag inte avhängde just kolvarna, ville bara konstatera att kitten inte var odödliga, och nåt var helt klart fel eftersom den skar, vad jag har kunnat tyda på kolvarna efter haveriet är att jag tror att det var en typ av kallskärning då det var kladdat på avgassidan av kolven, men kan även ha varit en helt annan orsak, brukar iaf vara noga med att ta det lugnt i början, men det är väl av nån andledning dem kommer med bypassen iår iaf.
Davajn:
Har du några tips för en som inte vet hur man ska behandla motorn?
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Superfly nu säger jag inte att du vet hur man ska behandla den. Men det finns ju faktiskt folk som är ovetande och tror att smidda kolvar är det bästa som hänt sedan jultomten... ;)

Du är dock inne på rätt väg med att man ska ta det lugnt, särskilt när vattenpumpen forsar in kallvatten i motorn efter kortare stopp. Dra igång skotern, stå still och låt skotern stabilisera sin temp. Tänk på att cylindrarna kyls ner fortare och ändrar "storlek" när det forsar in kallvatten, medans kolvarna blir utsatt för värme av förbränningen då den står å puttrar.
Smidda kolvar sväller mer/fortare än gjutna under värmeuppbyggnad.

Finns säkert bättre förklaring på detta fenomen som kan uppstå av experter. Men hos oss noviser så är detta det som ger upphov till "kallnyp"

Sitter en bypass ventil på min rktek 858 men tror inte det är räddningen utan man som förare måste göra sitt!

En annan sak som är extremt viktigt med hans kolvar är att få ringarna å sätta sig ordentligt. Kör man lite för mesigt under inkörningen då sätter sig inte ringarna. Jag var tyvärr offer för detta fastän jag tyckte jag var aggressiv... Blev tvungen att byta mina.
Fullgaspumpningar från första starten (efter den gått upp i temp) sedan är den good to go :)