Superfly nu säger jag inte att du vet hur man ska behandla den. Men det finns ju faktiskt folk som är ovetande och tror att smidda kolvar är det bästa som hänt sedan jultomten...
Du är dock inne på rätt väg med att man ska ta det lugnt, särskilt när vattenpumpen forsar in kallvatten i motorn efter kortare stopp. Dra igång skotern, stå still och låt skotern stabilisera sin temp. Tänk på att cylindrarna kyls ner fortare och ändrar "storlek" när det forsar in kallvatten, medans kolvarna blir utsatt för värme av förbränningen då den står å puttrar.
Smidda kolvar sväller mer/fortare än gjutna under värmeuppbyggnad.
Finns säkert bättre förklaring på detta fenomen som kan uppstå av experter. Men hos oss noviser så är detta det som ger upphov till "kallnyp"
Sitter en bypass ventil på min rktek 858 men tror inte det är räddningen utan man som förare måste göra sitt!
En annan sak som är extremt viktigt med hans kolvar är att få ringarna å sätta sig ordentligt. Kör man lite för mesigt under inkörningen då sätter sig inte ringarna. Jag var tyvärr offer för detta fastän jag tyckte jag var aggressiv... Blev tvungen att byta mina.
Fullgaspumpningar från första starten (efter den gått upp i temp) sedan är den good to go