Wiseco eller Wössner kolvar till 800 cfi?

Hubbe

Välkänd medlem
23 dec 2009
440
3
18
DE-Schleswig Holstein
Hej Boost,

först om man önska 200 kolvar, är det lönsam att gjuta kolven med en titanplatta, då bliver priset lika en vanlig köpt kolv.
Dom flesta kunder sänder deras egen Kolvar till Mozzi, där svarvar dom ut i toppen till titanskivan och laser-svetsa denna i kolvtoppen.
Modifikationen till en Mozzi-Kolv kosta (avhängig av storleken) mellan 100-130 Euro pr. kolv + 19% MOMS.


mozzikolbentechnology@yahoo.de

Mobil: tyska eller engelska
Joachim Fabry + 49 172 711 62 11
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
200st var väl saftigt... vill man ha wössner custom made så räcker det med att man beställer 5st.
Ska nog fixa kolvar till min ktm 500mx motor då enda alternativet idag är wiseco till den + att wisecokolvarna är tyngre än original kolven på just den motorn.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.659
806
113
Kramfors
Jag håller mig till keramik som ska sänka strålvärmen med 30%. Jag är tveksam till att dessa kolvar är mycket bättre än keramikbehandlad kolvtopp.
Jag skulle också vara väldigt nervös att denna titanplåt lossnar då titan och alu lär röra sig olika i värme/kyla. Det bör även bli en försvagning i kolven då man fräser ur för plåten.
 

Hubbe

Välkänd medlem
23 dec 2009
440
3
18
DE-Schleswig Holstein
Hej Asker och Boost III

Jag har nog de Mozzi-Kolvar dåligt förklarat.

Asker: Meningen var inte, att man måste köpa 200 kolvar om man vill ha 5 kolvar.
Meningen var, först efter 200 kolvar lönar det sig sig att få egna gjutna kolvar (egen design) med ingjutna titanium till samma pris som en std-kolv kosta.

Boost III:
Jag skrev, Dom flesta kunder sänder deras egen Kolvar till Mozzi, där svarvar dom ut i toppen till titanskivan och laser-svetsa denna i kolvtoppen.
Hur lossnar en Laser-svetsat titanskiva? Alu och titan har ungefär samma utvidgningskoefficient. Vad händer när titan biten har flera hundra grader högre temperatur? Fördelen med denna heta titan- biten är också att spikningen reduceras eftersom förbränningen alltid antänder på titanplattan.
Interssant är också att Mozzi testade en Husqvarna motorsåg med Mozzikolben och 1:500 Triboron Koncentrat, ja 1 liter Triboron- Koncentrat på 500 bensin. Framgången var så överväldigande att motorsågen undersöks nu i Ångström Institute.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.659
806
113
Kramfors
Jag köper inte att det ska gå köra mindre olje inblandning som redan ligger lågt på dagens skotrar. För det första kommer ramlagren skära med mindre än 2%. Varför de inte skär med mozzikolv och nästan ingen olja alls är för de första att den går kallare så dim inte uppnår samma som tillverkaren räknat med och att triboron består av bor som är halt. Ringarna däremot får lika hårt tryck mot cylinder och forfarande samma kolvhastighet men tack vare borpulvret så skär de inte i första taget. Kolvarna däremot kan spricka lättare och även cylindrar kan spricka när kolvar är för liten i dim.

Utan triboron olja kan man med andra ord inte gå ner i % på oljan om så kolven hade minusgrader. Det är inge smart av mozzi att blanda in triboron i alla tester för då vet man inte vad som ger vad.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Jag köper inte att det ska gå köra mindre olje inblandning som redan ligger lågt på dagens skotrar. För det första kommer ramlagren skära med mindre än 2%.
Boost III:håller helt med dig...och att tänka på när det gäller polaris, så drar dom(flesta) sjukt lite olja, ca.1-1,5%, som dom flesta vet(som är insatta i hur en 2-T motor fungerar)så är det ju inte bra i längden...varken för lager&kolvar, men för miljön är det bättre iallaf.....
 

Hubbe

Välkänd medlem
23 dec 2009
440
3
18
DE-Schleswig Holstein
Boost III:håller helt med dig...och att tänka på när det gäller polaris, så drar dom(flesta) sjukt lite olja, ca.1-1,5%, som dom flesta vet(som är insatta i hur en 2-T motor fungerar)så är det ju inte bra i längden...varken för lager&kolvar, men för miljön är det bättre iallaf.....
prormk163

Jag läsa med stort intresse alla Boost III bidrag här i forumet, och som jag har förstått, rekommendera skotermotor tillverkare bara 1-1,5% tvåtaktsolja, när motorn har fettsmorda
vevaxellager.
 
A

AssaultRMK

Motorn som avhandlas i den här tråden har inte fettsmorda vevlager...


Skickas från min iPad via Tapatalk
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Ska komma med en kommentar i saken, satte i helgen in wössners replacementkolvar i min motor-alltså dom som är avsedda att bara byta ut originalkolvar.
Monterade -tyvärr, på ett sätt- samtidigt en PAR-topp.
Anledningen till varför jag säger "tyvärr" är för att jag inte vet hur stor skillnaden hade blivit med originaltopp-för skillnad blev det. Stor skillnad!
Som motorn går nu kan jag inte påstå att jag känner något behov alls av att göra nånting annat åt den.
Den bygger effekt extremt mycket snabbare än original-riktigt, riktigt svinrapp är den nu, jag tror inte jag har haft en skoter med snabbare gassvar än denna!
Samtidigt går den myyycket mjukare i gången, och enormt mycket mer vibrationsfritt-numera kan jag lägga ifrån mig saker på dynan när den står på tomgång utan att dom skramlar ner...

Som sagt-det hade varit intressant att prova med std-topp också, men jag ids inte lägga tid på att byta bara för sakens skull, har alldeles för många andra saker som behöver underhåll för det.

Kan varmt rekommendera denna uppdatering för alla cfi-ägare, bättre bang-for-the-buck kan inte finnas! :)
 

ski_d00

Välkänd medlem
21 mar 2006
665
1
18
Västerbotten
jag satt i wössner kolvar istället för polaris original. kör med standard topp.
Tycker den låter lite bättre och vibrerar mindre. har dock inte kört mer en 0.5mil..
 

Hubbe

Välkänd medlem
23 dec 2009
440
3
18
DE-Schleswig Holstein
Jag köper inte att det ska gå köra mindre olje inblandning som redan ligger lågt på dagens skotrar. För det första kommer ramlagren skära med mindre än 2%. Varför de inte skär med mozzikolv och nästan ingen olja alls är för de första att den går kallare så dim inte uppnår samma som tillverkaren räknat med och att triboron består av bor som är halt. Ringarna däremot får lika hårt tryck mot cylinder och forfarande samma kolvhastighet men tack vare borpulvret så skär de inte i första taget. Kolvarna däremot kan spricka lättare och även cylindrar kan spricka när kolvar är för liten i dim.

Utan triboron olja kan man med andra ord inte gå ner i % på oljan om så kolven hade minusgrader. Det är inge smart av mozzi att blanda in triboron i alla tester för då vet man inte vad som ger vad.
Boost, du vet precise som jag, att Triboron är ingen olja. Triboron har lite olja som bärvätska, men det mesta är en borlösning.
Och detta är för tiden det bästa smörjnings-medel på marknaden.
Därför rekommendera Triboron halva inblandingen än med olja. Ju längre man kör med triboron ju mindre måste man blanda i bensinen. Mozzi testat stegvis 1:200, 1:300, 1:400; 1:500. nu kollar
Ångström Institute varför det fungera.

Och nu till kolvar och cylindrar som kan spricka:
Alldrig hört talas om i Mozzis användningar. Temperaturskillnaden är dog inga hundratals grader, kanske 50-80°C. Alla berättar att motorn med Mozzi Kolvar går tystare.
I mellantiden finns det vetenskapliga studier av Mozzi-Kolvar, jag kommer till att sätta dom i forumet.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.659
806
113
Kramfors
Ja bor lär vara det bästa i smörjväg och det är därför de kan gå ner i % på mozzikolvarna inte pga kallare kolv. Därför är det dumt de blandar in Triboron med Mozzi. Men det är ett intressant projekt att de testa så låga % med triboron så det ska bli kul att följa. Håll oss uppdat på vad Ångströms kommer fram till.

Jag kör ju bor i mina motorer men jag har inte vågat gå ner så mycket i %. Jag kör normalt 4% i tanken och går ner till 3% med Paybacks drivmedelsförstärkare som innehåller stor mängd bor.
 

Hubbe

Välkänd medlem
23 dec 2009
440
3
18
DE-Schleswig Holstein
Hej Boost III,

kanske kan du ändra dina synpunkter angående Mozzi-Piston?

Mozzi-Kolben - Statement of the Polytecnical University of Poznan, Poland

SUMMARY nr. 59-139/11JG
z dnia09.06-19.09.2011r.

A vehicle equipped with a modified piston has a lower fuel consumption. Also, the larger the ratio
of lubricating oil into gasoline, the fuel consumption is lower. On the basis of the data can be
concluded, that modernization has improved the overall efficiency piston engine.
In the case of 1:100 mixture taking into account the generated power consumption waveforms
stood at a low level equal to CB Ge = 3.45 [ dm3/100km ], thus produced mechanical work
required to provide the least amount of energy. The use of the fuel in the proportion assured
adequate lubrication as there was no increase friction losses. When using a 1:200 mixture
obtained the lowest waveforms consumption equal to CB Ge = 3.37 [ dm3/100km ].
The highest power equal to Ne = 2.28 [kW ] obtained a scooter with a motor piston modified fueled
with oil content compared to gasoline 1:100.

>> It ́s power is about 30% higher compared to the standard engine.

>> Environmental indicators have been dramatically improved, there has been a reduction in the
maximum average emissions of CO2 by 10% THC by 22%, CO by 27% and increase NOx by
21 % compared to a standard internal combustion engine.

>> The increase in NOx emissions demonstrates obtaining the highest thermal efficiency which is
very beneficial in terms of reducing mileage fuel consumption and reduce CO2 emissions.

>> That is, the combustion process in the cylinder proceeded in the most efficient manner.

The technology used by the company Almot with Mozzi Piston with alloy inserts in the piston crown
is an innovative product and process scale at
least and has not previously been used in the
application of combustion engines
 

Rundvikarn

Välkänd medlem
Hej Boost III,

kanske kan du ändra dina synpunkter angående Mozzi-Piston?

Mozzi-Kolben - Statement of the Polytecnical University of Poznan, Poland

SUMMARY nr. 59-139/11JG
z dnia09.06-19.09.2011r.

A vehicle equipped with a modified piston has a lower fuel consumption. Also, the larger the ratio
of lubricating oil into gasoline, the fuel consumption is lower. On the basis of the data can be
concluded, that modernization has improved the overall efficiency piston engine.
In the case of 1:100 mixture taking into account the generated power consumption waveforms
stood at a low level equal to CB Ge = 3.45 [ dm3/100km ], thus produced mechanical work
required to provide the least amount of energy. The use of the fuel in the proportion assured
adequate lubrication as there was no increase friction losses. When using a 1:200 mixture
obtained the lowest waveforms consumption equal to CB Ge = 3.37 [ dm3/100km ].
The highest power equal to Ne = 2.28 [kW ] obtained a scooter with a motor piston modified fueled
with oil content compared to gasoline 1:100.

>> It ́s power is about 30% higher compared to the standard engine.

>> Environmental indicators have been dramatically improved, there has been a reduction in the
maximum average emissions of CO2 by 10% THC by 22%, CO by 27% and increase NOx by
21 % compared to a standard internal combustion engine.

>> The increase in NOx emissions demonstrates obtaining the highest thermal efficiency which is
very beneficial in terms of reducing mileage fuel consumption and reduce CO2 emissions.

>> That is, the combustion process in the cylinder proceeded in the most efficient manner.

The technology used by the company Almot with Mozzi Piston with alloy inserts in the piston crown
is an innovative product and process scale at
least and has not previously been used in the
application of combustion engines
Så du menar att vi ska tro på att effekten ökar med 30% pga ett kolvbyte ?
 

Hubbe

Välkänd medlem
23 dec 2009
440
3
18
DE-Schleswig Holstein
Nej Rundvikarn,

jag tror inte på en 30% effektökning. Tyvärr har jag placerat den här rapporten fran Mozzi all för snabbt i forumet. Här jämfördes äpplen med päron. Som jag hörde, var det nog den gamla motorkonstruktion utan Mozzi kolv jämfört med den nya motorkonstruktion med Mozzi Kolvar. Originial texten är tyvärr på polska. Jag tror att översättningen från polska är problemet. Som jag har hört pågår översättningen av rappotens rest.
Men definitivt förbättra Mozzi kolvar effekt, förbrukning och avgaser.
 

Hubbe

Välkänd medlem
23 dec 2009
440
3
18
DE-Schleswig Holstein
Idag fick jag från Mozzi ( Hans Joachim Fabry) en effektkurva av en 50cc motor ur den polska rapporten till Mozzi..
Testen är kört med olika blandingsförhållande. ALMOT Motors rekommendation var utan Mozzi-Kolvar 1:30, med Mozzi-Kolvar rekommendationen 1:100.
Skillnaden resulterar i en effektökning på ungefär 26%, inte illa.

BOOST,

Fanen, jag få kurvan inte lagd in i forumet, skicka den dig nu pr. e-post.

Hubbe
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.659
806
113
Kramfors
Mozzi kolv kan man prova när de spridit sig på marknaden så priset är lägre och tillförlitligheten är 100% att plattan sitter kvar. 30% effektökning är omöjlig men det bör kunna bli liknade keramik kolv max 3%. När de går ner i olja % tack vara triboron så vinner de lika många hk i % som de går ner i olja i %. Typ om de går ner från 4% oljeinblandning till 1% vinner man förmodligen ca 3% effekt. Detta är uträknat i Boost IIIs källare instetut så ta det med en nypa salt.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Tror att det är dags att starta en egen tråd för Mozzi-kolvarna vid det här laget, känns inte som det är så relevant i ämnet precis. ;)
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Läste någonstans att rk-tech hade en speciell "turbowössnerkolv på marknaden. Någon som vet mer? Ska byta topp och kolvar så det börjar vara dags att bestämma sig...