XL 500 som går illa, gasproblem.

M_persson

Välkänd medlem
15 dec 2004
182
0
6
39
K-holm
Hej.
Pappas Venture 500Xl från början av 00 går väldigt illa.
Den startar bra, men ska man iväg får man gasa väldigt långsamt alternativt mjölka på gasen annars dör den. Lika så vill den inte varva över 6000 varv, känns som om bromsen ligger på, men det gör den inte så jag kunde ta i skivan efter en liten repa.

Har plockat ned förgasaren men hittade inte ett dugg skräp där, även pumpen såg fin ut.
Stiften lite svarta, oljiga.

Sitter det något filter i tanken på dem?

Vad kan tänkas vara fel?
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Det sitter ett grovfilter i tanken lr rättare sagt på slangen i tanken som även ser till
att slangen alltid befinner sej längst ner, den så kallade kläppen har en sil så försök
att lirka upp slangen med en svettstråd lr liknade och är det skit där så släng alla
jeepdunkar och köp plastdunkar istället, har haft mycke problem med att det
lossnar färg och rostflagor som täpper till (kläppen)silen.
 

M_persson

Välkänd medlem
15 dec 2004
182
0
6
39
K-holm
Har idag lyft upp grovsilen, inge smuts alls. Så det strök jag från listan.
Sen kolla jag gnista (vilket jag borde gjort tidigare..) och då hade jag ingen gnista på ena stiftet.
I med nya stift, och iväg.. Nu varvar den som den skall, men trycker jag fullt från tomgång så dör den fortfarande. Jag lär gasa väldigt försiktigt fram till 3000 varv, sen går den som den ska ovanför det?
Vad kan det bero på?

Snön börjar falla o far vill ha sin skoter..
 

M_persson

Välkänd medlem
15 dec 2004
182
0
6
39
K-holm
Har idag bytt bränslepump utan resultat.
Den varvar bättre om man har choken i första läget men dör fortare om man inte e med på gasen.

Vad tusan kan det vara för fel? Det lär ju vara något med soppan, men vad? Eller kan det finnas någon liten vrå där jag missat i en förgasare.
För man hör nästan hur den dör på ena burken på tomgång.. Kan dåliga reeds vara ett beskymmer?
 

850-t5

Välkänd medlem
24 nov 2009
516
1
18
Umeå
Har idag bytt bränslepump utan resultat.
Den varvar bättre om man har choken i första läget men dör fortare om man inte e med på gasen.

Vad tusan kan det vara för fel? Det lär ju vara något med soppan, men vad? Eller kan det finnas någon liten vrå där jag missat i en förgasare.
För man hör nästan hur den dör på ena burken på tomgång.. Kan dåliga reeds vara ett beskymmer?
har skoter stått länge över sommaren? har den stått med full eller tom tank? tänker då på att bensinen kan har dåmnat bort så att inte rätt oktanhalt är kvar.
det kan bara vara sånt fel. har skotern stått tom med bensin så kan det ha blivit mer vatten/kondens.
har du dålig bensin så kan det bli att man liksom kortsluter tändstiften fick jag höra idag. har lite av samma problem på min skoter nu oxå.

har du kollat om det finns vattenkristaller i förgasarkoppen?
 

M_persson

Välkänd medlem
15 dec 2004
182
0
6
39
K-holm
Den har stått med kvartstank över sommaren så soppan e nog inte den bästa.
Tänkte aldrig på att kolla om den fanns vattenkristaller då jag la gasaren på sidan för att få dem tom.

Skulle den gå bättre på högre varv om det skulle vara så?
 

850-t5

Välkänd medlem
24 nov 2009
516
1
18
Umeå
Den har stått med kvartstank över sommaren så soppan e nog inte den bästa.
Tänkte aldrig på att kolla om den fanns vattenkristaller då jag la gasaren på sidan för att få dem tom.

Skulle den gå bättre på högre varv om det skulle vara så?
testa då med att slå i "Fuel Stabilisator" i en full tank, om du nu väljer att tömma ut den gamla å tanka upp nytt eller inte. och låt skotern stå på tomgång i 10min. för med hjälp av stabilisator medlet så släpper all skitlagrningar i nålventiler och membran.

det är kanske lösningen.. tänker själv göra det på min.
 

p_a

Medlem
1 jan 2000
6
0
1
Det är möjligtvis inte T.O.R.S:en som jävlas? Alltså Yamahas gasbrytarsystem. Jag har varit med om en XL som gick skit pga spelet på vajern till T.O.R.S:en var för tight justerad så när man vred lite på styret så misstände och dog skotern. Det kan ju vara värt att kolla upp. Sitter på höger sida om förgasarna.
 

850-t5

Välkänd medlem
24 nov 2009
516
1
18
Umeå
den kan det inte vara för den går ju upp på hög registret. låter ändå som att den går för bra att det skulle vara T.O.R.S'en. för om det är den så ska man inte ens kunna komma sig framåt
 

850-t5

Välkänd medlem
24 nov 2009
516
1
18
Umeå
jag tkr då att du ska pröva att byta bensin och kolla kopparna till förgasarna efter vatten. helt ny bensin gör susen även att slå i en skvätt
 

M_persson

Välkänd medlem
15 dec 2004
182
0
6
39
K-holm
Har slagit i ny fräsch bensin idag med lite tripak booster, har dock inte någon snö att pröva på..

Tänkte på det, när jag bytte bränslepumpen så rann det soppa ur den tunnare genomskinliga slangen..
Jag vill minnas att det är den som går ner till veven och där skapar vakum, alltså borde det väl inte vara soppa i den?

Eller tänker jag helt galet nu?