XL 500 som går illa, gasproblem.

M_persson

Välkänd medlem
15 dec 2004
182
0
6
39
K-holm
Har satt dit nya stift igen. Går precis lika illa.
Det som är väldigt skumt är att stiftet närmast fläkten (där den går på tomgång) är svart medan det andra (där den inte går på tomgång) är ljust, dock inte chokladfärgat.
 

O.bach

Välkänd medlem
14 jan 2007
274
0
16
Norge
Hei.

Har du sjekket bensinpumpen? Hvis den lekker kan mye rart oppstå. Skal ikke være bensin i pulsledningen fra veivhuset.
Da kan den sprenge plugger, bli tungstartet, eksossmeller++.

Mvh
Ole bach
 

M_persson

Välkänd medlem
15 dec 2004
182
0
6
39
K-holm
Bränslepumpen är bytt mot en ny, och slangarna är kollade så det inte finns bensin i dem.

Dock så är den ju som du beskriver. Händer även att de blir förgasarsmällar ibland med.
 

O.bach

Välkänd medlem
14 jan 2007
274
0
16
Norge
Hei.

Mistenker at det kan være kondens du plages med. Da får du slike symptomer.
Har du rengjort tanken?

Mvh

Ole Bach
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Det skulle kunna vara att en kolv har nypt, då kan man få konstiga symptom på motorgången, iom att kompan på ena cylindern blir mkt sämre.

Gör ett komptest.
 

850-t5

Välkänd medlem
24 nov 2009
516
1
18
Umeå
vet du vad du har för storlek på munstyckena förresten??
vet du om du har standard m-stycken eller sitter det dom andra som Yamaha har gått ut med info att man ska byta ut?
har du skruvat nått i luft skruven nå mkt?
 

M_persson

Välkänd medlem
15 dec 2004
182
0
6
39
K-holm
Ska tusan leta upp ett komptest verktyg så är man säker sen.

Inte en aning ang munstycken.. Säkert original.

Har bara skruvat ut skruven blåst, pillat sen skruvat in.
 

850-t5

Välkänd medlem
24 nov 2009
516
1
18
Umeå
då ska du göra komptest både när den är kall och varm.
gå till din Yamaha ÅF och fråga vad det är för storlek på munstycken som ska sitta i den. det ska ha kommit ut ett service meddelande om byta just munstycken.
vet du exakt hur många varv luft skruven ska vara utskruvad eller har du bara höftat?
 

M_persson

Välkänd medlem
15 dec 2004
182
0
6
39
K-holm
På fredag får jag hem ett komptest så då ska testas.
Skotern är en 01a köpt 04 el 05 kanske.. Gått som uthyrningsskoter. Så då borde kanske munstyckena vara bytta?!
Skruvade in luftskruvarna i botten samtidigt som jag räknade.. 1,5varv på båda.

Det med vevhustätningarna ska jag tusan kolla, funkar med startgas va?

Om reedsen e dåliga, kan de ge samma symptom?
 

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Som jag skrev lång ner tidigare, kolla komp på cylindrarna. Den är något sämre på den längst ifrån fläkten kan jag garantera. Hade detta problem på min. Den kolven längst från fläkten har varmnypt och det går trögare där nu. Troligtvis blir det hona cylindrarna och nya kolvringar..

Min cylinder såg jätte fin ut på Min Venture XL 500 2002:a, inga märken lr så men den hade varmnypt då jag gasade fullt med maskinen en längre stund när jag köra u djupsnö med stor last.
 
Last edited:

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Jag råkade ut för bluddrig motorgång på en maskin jag hade. Det visade sig vara kolvnyp. 4 kg kompa på ena cylindern...nya kolvar och så gick den som ett skott igen.

Men det är svårt att säga, de symptom som beskrivs kan vara lite av varje. Checka av en grej i taget.
 

M_persson

Välkänd medlem
15 dec 2004
182
0
6
39
K-holm
Den går som o missar på tomgång, som om tändningen skulle stå fel eller något sådant.
Men det kan väl kanske låta så när den bara går på en.
 

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
om du tar bort tändhatten från den cylinderna som är närmast fläkten så stannar motorn? Om du tar bort tändhatten från den cylinderna närmast fläkten och gasar när du tar bort den så går den på den cylindern men släpper du gasen så stannar den?
 

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
På min hade då topplockspackningen gått sönder och cylindern gick trögare p.g.a. att den varmnypt på cylinderna längst ifrån fläkten. Du hade lättat på toppen och tittat att packningen var hel? (kom ihåg att dra åt med rätt moment sen). Hona cylinderna och dit med nya kolvringar borde lösa problemet såfall=)

Min gick kanon sedan! Har dock sålt den nu och köpt en "insekt"=P
 

M_persson

Välkänd medlem
15 dec 2004
182
0
6
39
K-holm
Ok, får väl se ikväll med komptestet.. Pluggar man i den o rycker några svängar eller pluggar man i o startar?
 

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Du tar bort tändstiftet och håller komtestat mot hålet och ber ngn annan dra om du inte har elstart. Cylindrarna bör ligga ungefär lika.
 

M_persson

Välkänd medlem
15 dec 2004
182
0
6
39
K-holm
Inge probs vid vevaxeltätningen, iaf inte när man sprutade startgas där.
Har gjort komptest nu.
Cyl 1: 9,5
Cyl 2: 9,4

Så där lär de inte heller vara något fel.


När man startar den med choke i så går den bra, man lägger ur choke så går den ca 1 min innan den dör på ena burken.

Ska kolla reedsen nu, annars vette tusan vad det kan vara.
 
Last edited: