Z Trailer bygger Skoter Trailer "Organge Edition"

zetterberg

Välkänd medlem
11 dec 2008
142
0
6
sundsvall
Z Trailer ska bygga en stor,bra lättsam och extrem snygg skoter trailer av en husvagn.

Planen ser ut så här
*Lång
*bred
*snygg
*planbottnad
* "extremt snygg"
*dolda fack
*lätt Lastad
*Lysen för mörk avlastning/pålastning

Började med att leta ett bra boggie projekt på blocket men gick bet, men efter effektivt sökande i varje hörn så fanns där en vagn som bara ville bli sönder slagen.

Körde hem vagnen plockade ur allt av värde i husvagnen och sedan åkte huset av



Uploaded with ImageShack.us


Började med att räkna ut mängd och dimensioner på matrialet och beställde hem för att sedan centrerades vikten in över axlarna för att inte få för mkt kultryck


Uploaded with ImageShack.us
 

zetterberg

Välkänd medlem
11 dec 2008
142
0
6
sundsvall
-viktigaste när man bygger en släpvagn av denna storlek är att man är noga från grunden för att allt i slutändan ska fungera.

-Riktade upp vagn,förstärkte den befintliga ramen med nya 45x45 f-rör.kollade alla svetsar efter sprickor.

gjorde ett snyggt avslut på orginalramen


Uploaded with ImageShack.us




-Även en snygg början


Uploaded with ImageShack.us


-Började sedan regla upp den riktiga höjden och bredden på golvet. höjde golvet till ca 10 cm ovanför hjulet och totalbredd på 258cm, 259cm med lysen


Uploaded with ImageShack.us

-Helsvetsade inte reglarna förns mitten stag och förstyvningar var dit punktad. reglade 60 cc för att minska svaj på golv.


Uploaded with ImageShack.us




- att va noggrann från början lönar sig i slutet.
 

Kathalon

Välkänd medlem
28 jan 2011
382
0
16
Hemmingsmark
Det här gillar jag, kommer följa denna tråd.

Tycker det är för mycket skoterbyggen och för lite skotertillbehörs byggen (släpvagnar, sladdar, pulkor etc. etc) Riktigt kul. Vi har köpt till firman ett Vario 617 från allsläpet, trippelboggie med 10" hjul, får lätt plats med 4 skotrar. innermåtten är 6170mm x 2470mm
 

zetterberg

Välkänd medlem
11 dec 2008
142
0
6
sundsvall
projektet fortgår och har väldigt lite tid att uppdatera. har kommit ruskigt långt så nu ska jag lägga upp lite bilder och kommentarer. om ni har några frågor så ställ dom gärna så ska jag försöka svara så gott jag kan.

-reglat klart golvet och reglingen hamnade på 60cc


Uploaded with ImageShack.us

-la sedan på en rätskiva för att hissa upp bakdelen för häng uppstod.
hissade upp bakdelen till reglarna hamnade i nivå och band sedan ihop vagnen hela vägen fram med ett stag i mitten



Uploaded with ImageShack.us

-bakändan blev kraftig och snygg så nu helsvetsas allt


Uploaded with ImageShack.us

-Sedan byggde jag själva bakändan där lysena ska fällas in. ska sitta en täckplåt över där sen.



Uploaded with ImageShack.us

-nu är allt svetsat och slipning och ner mattning av profiler börjas. pågrund av lång leveranstid på sidorna så börjar jag grunda en liten del av vagnen.


Uploaded with ImageShack.us

-ledsen för den dåliga bilden men första strykningen gör jag med en pensel för att sedan spruta hela vagnen. har självklart slavar som målar medans jag fottar och styr .



Uploaded with ImageShack.us

-sedan åkte sprutan fram för att få den ytfinish jag ville ha.



-Blev grymt nöjd med färgen efter första lagret.


Uploaded with ImageShack.us

-

Uploaded with ImageShack.us

- nu har sidorna kommit och i dom fäller jag in 5 st boreman led positions ljus på varje sida som jag borrar och gängar hål för.



Uploaded with ImageShack.us

-jag hissade upp vagnen även när jag satt sidorna för att få ett lite överspänn innan jag svetsade dit sidorna . till sidorna använde jag 80x20 2mm. här får man en lite försmak hur stor den verkligen kommer att bli.



Uploaded with ImageShack.us

-Nu ska krockskyddet byggas. jag tänkte bygga en båge fram för både krockskydd och även kunna spänna dit ett formsytt stänkskydd när vädret tillåter.



Uploaded with ImageShack.us

Tack så mkt så länge. kommer med en till uppdatering imorn.

-PS. har även ett sleddeck till en silverado under byggnation av alumium.
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
Vad e de för totalvikt på husvagnen. Och vad har ni tänkt för vikt sen på vagn och lastvikt? Vad hette vagnen? Fint bygge! Bra med bilder.
 

zetterberg

Välkänd medlem
11 dec 2008
142
0
6
sundsvall
totalvikten låg på 1350 förut men både axlarna och draget är klassat till 1600kg så jag hade tänkt en last på mellan 800-900 kg. vikten som jag lagt på vagn just nu är ca 210 kg plus de gamla chassiet.
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Hur hade du tänkt gå tillväga då om man får fråga? Trodde totalvikten på vagnarna var ajabaja, iallafall när vi byggde vår vagn.
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Skall man ändra totalvikten på en "vanlig" husvagn så behövs intyg från tillverkaren, där dom intygar att axlar, ram och draget klarar högre vikt. Här ju i princip inget annat än grundchassit kvar från husvagnen så dom lär ju inte ge något intyg. Men det kanske finns andra vägar
 

zetterberg

Välkänd medlem
11 dec 2008
142
0
6
sundsvall
när man köper en husvagn så kan man ju typa ner husvagnen för att köra den efter en vanlig bil.
nu vill inte jag köra den med vanligt b kort. sen sitter de brickor på axlarna och drag samt handsken som de står klart och tydlig på med idnummer att man får belasta dom mer än 1350+100 kg
Skall man ändra totalvikten på en "vanlig" husvagn så behövs intyg från tillverkaren, där dom intygar att axlar, ram och draget klarar högre vikt. Här ju i princip inget annat än grundchassit kvar från husvagnen så dom lär ju inte ge något intyg. Men det kanske finns andra vägar
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Idagsläget går det inte så enkelt att typa ner/upp husvagnar längre. Har varit mycket disskusioner om detta på husvagnsforum. Dom +100kg är kultrycket tror jag

Så skulle jag vara du skulle jag kolla upp detta med besiktningen så du vet exakt vad som gäller...många som "tror" sig veta på olika forum.
 

zetterberg

Välkänd medlem
11 dec 2008
142
0
6
sundsvall
har ringt dom och frågat och dom kunde inte svara riktigt på säkerhand med besikta den ska jag göra ändå för den är ju byggd nu . kommer bli runt 4 skotrar i lastvikt en då skulle jag tippa på.
orginalramen är svårt att beräkna men 45x45 profilerna jag har lagt på väger 193kilo och golvet runt 40kg så 750-800 kilo kan lastvikten hamna på. det återstår att se.

Idagsläget går det inte så enkelt att typa ner/upp husvagnar längre. Har varit mycket disskusioner om detta på husvagnsforum. Dom +100kg är kultrycket tror jag

Så skulle jag vara du skulle jag kolla upp detta med besiktningen så du vet exakt vad som gäller...många som "tror" sig veta på olika forum.
 

Tiwatz

Medlem
14 dec 2011
20
0
1
Ganska lätt att räkna ut en ungefärlig vikt. Är det bara att räkna längden * bredden * höjden * 7,85. Alla mått ska vara i dm.
Tänk att du "viker ut" profilerna till ett plattjärn så blir det enklare. Så om du har 45x45 profiler så blir det alltså 45*4 = 180mm.
Tex om du har en 45x45 profil som är 1m lång och 3mm gods så tar du 10*1,8*0,03*7,85 = 4,2kg
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
om inte annat kan du väl regga den som egenbyggt släp, men transportstyrelsen tar löjligt mkt betalt för chassinummer osv
 

zetterberg

Välkänd medlem
11 dec 2008
142
0
6
sundsvall
ja eller så går jag efter papprena som jag fick va stena stål där de står hur meter vikt;) 2.69 per meter.
Ganska lätt att räkna ut en ungefärlig vikt. Är det bara att räkna längden * bredden * höjden * 7,85. Alla mått ska vara i dm.
Tänk att du "viker ut" profilerna till ett plattjärn så blir det enklare. Så om du har 45x45 profiler så blir det alltså 45*4 = 180mm.
Tex om du har en 45x45 profil som är 1m lång och 3mm gods så tar du 10*1,8*0,03*7,85 = 4,2kg
 

zetterberg

Välkänd medlem
11 dec 2008
142
0
6
sundsvall
jo precis men om vi bortser från besiktningen och riktar in oss på själva bygget så är de väll ett godkänt släp om man tänker på arbetet alltså och konstruktionen;)

om inte annat kan du väl regga den som egenbyggt släp, men transportstyrelsen tar löjligt mkt betalt för chassinummer osv
 

zetterberg

Välkänd medlem
11 dec 2008
142
0
6
sundsvall
uppåt är de väldigt svårt att få igenom men de jag menade är att dom får dra 1350 med sin toyota och vagnen ligger vi köp tillfället på 1500kg och då kan man välja att dra ner på lastvikten men nu tänkte jag att jag skulle gå tillbaka till den ursprungliga vikten
Skall man ändra totalvikten på en "vanlig" husvagn så behövs intyg från tillverkaren, där dom intygar att axlar, ram och draget klarar högre vikt. Här ju i princip inget annat än grundchassit kvar från husvagnen så dom lär ju inte ge något intyg. Men det kanske finns andra vägar
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
uppåt är de väldigt svårt att få igenom men de jag menade är att dom får dra 1350 med sin toyota och vagnen ligger vi köp tillfället på 1500kg och då kan man välja att dra ner på lastvikten men nu tänkte jag att jag skulle gå tillbaka till den ursprungliga vikten
Det är precis denna ändring som är svår i dag med husvagnar. Vid köp kan man t.ex. välja mellan 1300, 1400, 1500kg på en husvagn. Väljer då det första köparen 1300kg så får inte nästa ägare bara regga upp den till 1500kg utan då behövs ett intyg från tillverkaren + ofta en "ändring" på chassit för att få göra det...det är urdumt men så har dom fått göra dom som gett sig på detta.
 

zetterberg

Välkänd medlem
11 dec 2008
142
0
6
sundsvall
du verkar inte förstå vad jag menar

Det är precis denna ändring som är svår i dag med husvagnar. Vid köp kan man t.ex. välja mellan 1300, 1400, 1500kg på en husvagn. Väljer då det första köparen 1300kg så får inte nästa ägare bara regga upp den till 1500kg utan då behövs ett intyg från tillverkaren + ofta en "ändring" på chassit för att få göra det...det är urdumt men så har dom fått göra dom som gett sig på detta.