Bli stoppad med turbo.

J

Jona$

undrar om någon har blivit stoppad med sin turbomaskin eller diverse efter led av polisen och vad som härlede efter det.

reglerna är rätt luddiga vad gäller db-nivå och en hel del andra saker och antagligen därav rätt fram för farbror blå att dömma som dom vill.

Är ett stort engagemang man funderar på att åka till lör men tvekar just av det som skrivs ovan då det räcker med så lite som en styrhöjare så är helhetsintyget borta och kan bötas, jag undrar vad som sker då med 300hk.

Har körkort,försäkring och allt det där trevliga, men det spelar väll inte sheriffen någon roll?
 

Kathalon

Välkänd medlem
28 jan 2011
382
0
16
Hemmingsmark
Har personligen lite svårt att se polisen gör speciellt mycket åt sådant.

Pratade med en polis under påsk i jäckvik förra året och för dem handlar det om framförallt att ta de som kör onyktra. Men även de som uppträder vårdslöst.

Så även om du kör turbo och styrhöjare tror jag inte att de bryr sig. Det handlar om uppträdande, framför du ditt fordon på ett bra sätt så kan jag inte tänka mig att de bryr sig.

Visst, kör du en yamaha trippel utan slutburk så tror jag nog att du blir stannad, inte så konstigt. Men en turbo låter inte speciellt mycket om du är lugn på gasen.
 
J

Jona$

Min tanke med, maskin ger inte mycket väsen för sig om man har lugn gas. speciellt mot en 2taktare. Sedan att allt är snyggt gjort osv kan väll ge +.

Men sen är det frågan om regskyllt, har aldrig haft någon på av enkla 2 skäl
1. föra att minimera att klåfingriga ska ta reda på vart den finns.
2. för att det helt enkelt ser fördjävligt ut och vet många kommer komma med påhopp med den saken, men handen på hjärtat är det inte många som har den, eller isf har den på rätt ställe eller vinkel.

Är helt ok för mig dom kollar nykterhet,körkort och försäkring. resten är bara rena trakasserier då det finns klart värre grupper att hantera.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland




Nytro x 2, MCX 180 och 240.

Blåsa, diskutera exakt hur mycket bättre dom gick mot Polisens Bearcat 660T, och sedan prata bus/fyllekörning i 15 min...
Mycket trevliga Poliser, dom var mycket intresserade av Nytron..men dom sket fullständigt i huruvida det var godkänt eller inte! :)
(Den gången iaf... =P )
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Regskylten får du böter för, turbo och styrhöjare kommer ingen polis bry sig om.

Så länge du inte fixar en regskylt så får du räkna med 1500:- i böter men gör som du vill.
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
En här hemma vart stoppad i en rutinkontroll och åkte på olaglig trimning när han hade slp system på. Resulterade i en registreringsbesiktning.
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Regskylten får du böter för, turbo och styrhöjare kommer ingen polis bry sig om.

Så länge du inte fixar en regskylt så får du räkna med 1500:- i böter men gör som du vill.
Allt hänger väl på hur grinig polisen är. Så lägne skylten sitter på så tror jag dom ser det krångliga i den med. (Dom är ju människor dom också)

Min skylt sitter bakom rutan på reven så den får en gul ton. Du kan läsa den framifrån men jag ska egentligen ha böter på 1500 jag också. Har dock svårt att se att dom ska grina på småsaker. Är inte det som deras jobb går ut på. Det är att kontrollera att folk inte kör i förbudsområden, fyllestyrningar, försäkring och förarbevis kontroll.
 

Sundsvall85

Välkänd medlem
22 nov 2011
314
1
16
Sundsvall
Förra helgen vart en bekant stoppad i njurunda och åkte på böter. 4700kr för att han hade slutburk på skotern. Jag personligen skulle vägra skriva på den boten. Kan säga att jag blev ganska chockad när jag hörde det. Är det verkligen olagligt att byta slutburk på skotern sin? I så fall skulle ju 2/3 av alla jag åker med åka på böter, däribland jag.
 
Reactions: Advsik

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Förra helgen vart en bekant stoppad i njurunda och åkte på böter. 4700kr för att han hade slutburk på skotern. Jag personligen skulle vägra skriva på den boten. Kan säga att jag blev ganska chockad när jag hörde det. Är det verkligen olagligt att byta slutburk på skotern sin? I så fall skulle ju 2/3 av alla jag åker med åka på böter, däribland jag.
Själva bytet har jag svårt att se som olagligt men effekthöjning och framförallt om du höjer ljudnivån över en viss gräns ska det finnas regelverk på...
4700 lät saftigt men förvånar mig inte att de delar ut böter pga för hög ljudnivå...
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Förra helgen vart en bekant stoppad i njurunda och åkte på böter. 4700kr för att han hade slutburk på skotern. Jag personligen skulle vägra skriva på den boten. Kan säga att jag blev ganska chockad när jag hörde det. Är det verkligen olagligt att byta slutburk på skotern sin? I så fall skulle ju 2/3 av alla jag åker med åka på böter, däribland jag.
Slutburken är strängeligen förbjudet. Specielt om den är över vissa DB. Förstår faktiskt inte funktionen av att det ska låta så inåthelvete. Om det ger effekt så skulle ja förstå. Men det lever ju om som satan. Och dom kilona man tjänar vetefan om man inte tappar i effekt. Slutburkar har inget på leden att göra om man inte trimmat seriöst!
Tycker att böterna känns vettiga. Skall kännas då slutburk skapar skoterhat.
 

Tompis

Välkänd medlem
6 mar 2011
146
0
6
Örarna
Håller helt med föregående talare. Personligen hatar jag skrikburkar. Enligt mig var det rimliga böter med tanke på vad det ställer till med.

Jag vet ett ställe i fjällen som har en skön lapp vid soppapumpen. "Har du slutburk får du fan tanka nån annanstans!"
 

Sundsvall85

Välkänd medlem
22 nov 2011
314
1
16
Sundsvall
Vet inte om ni bara hört skotrar med dubbelpipor och jaws burkar kanske men jag personligen har en speedtech burk på min och den låter då inte mer än original burken gör förutom på riktigt höga varv. Även då är det inte mycket mer. Jag skulle aldrig kunna ha dubbelpipor på min skoter för jag tycker inte heller om när det låter löjligt mycket men min börk ändrar i stort sett bara frekvensen på ljudet vid över 7500rpm
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Vet inte om ni bara hört skotrar med dubbelpipor och jaws burkar kanske men jag personligen har en speedtech burk på min och den låter då inte mer än original burken gör förutom på riktigt höga varv. Även då är det inte mycket mer. Jag skulle aldrig kunna ha dubbelpipor på min skoter för jag tycker inte heller om när det låter löjligt mycket men min börk ändrar i stort sett bara frekvensen på ljudet vid över 7500rpm
Men då måste jag få fråga dig. Varför har du annan slutburk än den godkända på skotern?
 

Sundsvall85

Välkänd medlem
22 nov 2011
314
1
16
Sundsvall
För att jag gillar frekvensen på ljudet som blir på höga varv... Som sagt, knappt nå högre ljud. Bara annan frekvens.

Jag hade förstått bötern om det var för dubbelpipor t,ex för dom låter sjukt mycket. Men inte för den slutburken.
 

mbuffalo

Välkänd medlem
21 sept 2008
188
1
18
Helt rätt med böter för illalåtande slutburk. Tycker det borde vara minst 10000kr i böter och att polisen beslagtar skotern och skrotar den.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Förra helgen vart en bekant stoppad i njurunda och åkte på böter. 4700kr för att han hade slutburk på skotern. Jag personligen skulle vägra skriva på den boten. Kan säga att jag blev ganska chockad när jag hörde det. Är det verkligen olagligt att byta slutburk på skotern sin? I så fall skulle ju 2/3 av alla jag åker med åka på böter, däribland jag.
Isåfall är 2/3 av din bekantskapskrets brottslingar. Snart börjar du knarka också och du hamnar på kåken efter att ha blivit tagen i en traffickinghärva. På kåken blir du våldtagen eftersom att Boxarbosse blivit less på att spänna på transleif.
SÅ MONTERA FÖR HELSIKE INTE SLUTBURK!
 
J

Jona$

Håll till tråden, denna är mer ämnad om att bli stoppad av lagens "korta" arm