M6, erfarenheter?

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Jag är en (stolt?) innehavare av en m6 från 07 i den ovanligare mattlängden 153", en av 11 st.

Vad har ni för erfarenheter av era maskiner? Det är önskvärt att alla ni som har en m-serie svarar på den frågan.

Vad har ni för bränsleförbrukning på era maskiner? Här efterlyser jag främst svar från ni som äger en AC sexhundra.
Jag har aldrig lyckats få ner bränsleförbrukningen under 3 liter/mil men oftast ligger den uppe vid 4 eller tom 5.


Min maskin har nu hunnit nå över 1000 mil så jag tänkte summera mina erfarenheter.
Ibland säger jag skämtsamt att den har gått fler mil på släpvagn än den har gått för egen maskin, det är förvisso överdrivet men sanningen är att den har krånglat en hel del. Dock är Arctics garantiavdelning så mycket bättre än något annat märke. Två saker har jag varit tvungen att betala; en ny matta när jag var tvungen att byta bort den efter 1070 mil, och i början när jag bytte m-kylaren mot en crossfire-kylare. Aldrig har det hänt när jag har haft en lynx eller ski-doo.

Trots allt krånglande är det den bästa maskinen som finns på marknaden vad gäller lössnökörning. Ski-doos summit upplever jag som alldeles för nervös då den vill tippa åt sidorna, sen pitchar den för mycket vilket innebär för högt skidtryck(mer om nackdelarna med det på begäran). Lynx x-trim har samma problem, här snackar vi kassaskåpskänsla men den är lite mer tungkörd. Polaris rmk:s var dugliga ända tills de gick ifrån edge-chassit, inget fel med IQ, den har en extremt bra körställning, men här har vi samma problem med att den pitchar för mycket och att den har ett rykte om smårackel. Yamahas nya maskiner ska vi inte tala om, det säger väl allt att styret glappar 3cm från fabrik, lägg till att den inte går så bra i snön så är den inte längre ett alternativ.
M-seriens största fördel är den stora balansen, den pitchar inte allt för mycket och den har ett lågt skidtryck samtidigt som den styr bra. Lägg till pålitliga starka och lätta motorer i skotervärldens bästa lössnöchassi så har vi en vinnare.

Störande med den här maskinen är gasresponsen, det tar en halv sekund för den att börja arbeta. Men väl igång matar den på bra.
 
B

Biosteel

tjenna fan jodå jag äger en M maskin jag oxå.. dock en M5 med en F7 snurra.. måste bara säga att det är den bästa skotern jag nånsin kört i djupsnö.. jag har samma problem med gasresponsen att den lixom efter ett tag vill börja arbeta.. några tips för att få den lite "vassare" ?
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Jag tror inte att du ska fråga mig om några sådana tips.
Först och främst förverkas garantin om man rör motorn så därför har jag valt att inte göra det, sen är det ett gäng andra anledningar.
Jag tror att det har att göra med insprutningen, att EFI:in inte reagerar direkt. Jag vill minnas att jag har läst att bilsidan hade liknande problem när de gick från förgasare till insprutningsmotorer.
Ett av de mer konkretare tipsen jag kan ge dig är väl att kalibrera om variatorn, kanske ordna så att den börjar driva efter att motorn börjat "arbeta". Ett annat tips som är ännu bättre är en Boondocker EFI controller, jag vet inte om den gör så mycket åt responsen men du kan tuna till bränsle/luftblandningen ännu bättre och kanske spara några droppar och få mer effekt, gärna då i kombination med en trimkrök.
 
B

Biosteel

Jag tror inte att du ska fråga mig om några sådana tips.
Först och främst förverkas garantin om man rör motorn så därför har jag valt att inte göra det, sen är det ett gäng andra anledningar.
Jag tror att det har att göra med insprutningen, att EFI:in inte reagerar direkt. Jag vill minnas att jag har läst att bilsidan hade liknande problem när de gick från förgasare till insprutningsmotorer.
Ett av de mer konkretare tipsen jag kan ge dig är väl att kalibrera om variatorn, kanske ordna så att den börjar driva efter att motorn börjat "arbeta". Ett annat tips som är ännu bättre är en Boondocker EFI controller, jag vet inte om den gör så mycket åt responsen men du kan tuna till bränsle/luftblandningen ännu bättre och kanske spara några droppar och få mer effekt, gärna då i kombination med en trimkrök.
mjoo det vet jag redan men tycker att det är mkt mer intressant att skruva själv det som jag kan :). jo alltså har funderat på boondocker så jag kan hotta den mer för jag har redan bmp trimpipa på den :) och har ett variatorkitt .. men tror du att det kan vara att variatorn och det överiga trimmet som inte stämmer överens :)?
 

jpn

Välkänd medlem
3 nov 2005
230
0
16
36
Byyn
tjenare! kan inte annat än att hålla med arjeplogarn. jag trivs bra med körställningen osv på min M6 -07. men som sagt är jag lite besviken på responsen i motorn.. man får som regel alltid planena sin körning och gasa lite tidigare än normalt osv. kanske inget problem isig när man nu har lärt sig men det ger ett slött intyck även uppe ifart säg 60-70km/h och man släpper gasen för att sedan ge gas igen så brölar den till en stund innan det händer något. sen så var det ju det där med soppaförbrukningen, min har som minst tagit 3,2L per mil och som mest 5,0L och i snitt brukar det väl bli runt 4 liter milen. och olja tar den ju såklart en hel del också = fylla inför varje tankning. sen en annan sak jag har tänkt på är att hand och tum värmaren värmer ganska klent. på den högre effekten känner man det bara om man kör utan handskar eller med mkt tunna handskar. och på den lägre effekten känner man ingen värme alls. och ibland så blir högra handtaget varmt men inte det vänstra och vise versa. och gasreglaget blir än mer sällan varmt öht. nån enstaka gång känner man att det funkar som det ska. ja just det slidesen for förvånadsvärt snabbt trotts att maskinen har körts i lössnö 90% av milen.. så var det bara skit kvar av dom efter inte ens 100 mil.
 
B

Biosteel

tjenare! kan inte annat än att hålla med arjeplogarn. jag trivs bra med körställningen osv på min M6 -07. men som sagt är jag lite besviken på responsen i motorn.. man får som regel alltid planena sin körning och gasa lite tidigare än normalt osv. kanske inget problem isig när man nu har lärt sig men det ger ett slött intyck även uppe ifart säg 60-70km/h och man släpper gasen för att sedan ge gas igen så brölar den till en stund innan det händer något. sen så var det ju det där med soppaförbrukningen, min har som minst tagit 3,2L per mil och som mest 5,0L och i snitt brukar det väl bli runt 4 liter milen. och olja tar den ju såklart en hel del också = fylla inför varje tankning. sen en annan sak jag har tänkt på är att hand och tum värmaren värmer ganska klent. på den högre effekten känner man det bara om man kör utan handskar eller med mkt tunna handskar. och på den lägre effekten känner man ingen värme alls. och ibland så blir högra handtaget varmt men inte det vänstra och vise versa. och gasreglaget blir än mer sällan varmt öht. nån enstaka gång känner man att det funkar som det ska. ja just det slidesen for förvånadsvärt snabbt trotts att maskinen har körts i lössnö 90% av milen.. så var det bara skit kvar av dom efter inte ens 100 mil.
tjenna fan.. du kanske ha nån ide varför gasresponsen e så dålig på maskinen min .. hur kan din tumvärmare vara så klen.. min värmer så det bränns genom handskarna :S
 

jpn

Välkänd medlem
3 nov 2005
230
0
16
36
Byyn
jo fan jag glömde har ni andra något missljud från variatorn vid inslagsvarvet? min låter lite lustigt och det har den gjort sedan första början...det låter nästan som ett kårrande ljud just vid inslget..
 
B

Biosteel

njae men jag har det i lite av mellanregistret.. och som ett vinande ljud från diamond driven.. nån aning om det är så det ska vara ?
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
tjenare! kan inte annat än att hålla med arjeplogarn. jag trivs bra med körställningen osv på min M6 -07. men som sagt är jag lite besviken på responsen i motorn.. man får som regel alltid planena sin körning och gasa lite tidigare än normalt osv. kanske inget problem isig när man nu har lärt sig men det ger ett slött intyck även uppe ifart säg 60-70km/h och man släpper gasen för att sedan ge gas igen så brölar den till en stund innan det händer något. sen så var det ju det där med soppaförbrukningen, min har som minst tagit 3,2L per mil och som mest 5,0L och i snitt brukar det väl bli runt 4 liter milen. och olja tar den ju såklart en hel del också = fylla inför varje tankning. sen en annan sak jag har tänkt på är att hand och tum värmaren värmer ganska klent. på den högre effekten känner man det bara om man kör utan handskar eller med mkt tunna handskar. och på den lägre effekten känner man ingen värme alls. och ibland så blir högra handtaget varmt men inte det vänstra och vise versa. och gasreglaget blir än mer sällan varmt öht. nån enstaka gång känner man att det funkar som det ska. ja just det slidesen for förvånadsvärt snabbt trotts att maskinen har körts i lössnö 90% av milen.. så var det bara skit kvar av dom efter inte ens 100 mil.
Mina tumvärmare har slutat fungera nu.:D
Typfel säger vissa, tydligen nöts elkabeln av.
Mina handtagsvärmare värmde ganska bra tills de började krångla, på hög värme fungerar det högra handtaget, på låg det vänstra.:)
Mina slides har hållit bra, i höstas körde jag några mil utan att upptäcka att slidesen hade nötts bort så alu-skenan nöttes ner ganska bra.
Svider i plånboken, me like:D

Min oljeförbrukning var hög, mycket hög ända tills jag var in till en verkstad och hade dem till att skruva ner den. Du har ju garanti kvar jpn, använd den till det. Förresten kan jag rekommendera Mellanströms motor i a-jaur. Så nu kan man tanka fullt från tom tank 4-5 gånger innan man måste fylla olja, dock fyller jag tidigare.
 

jpn

Välkänd medlem
3 nov 2005
230
0
16
36
Byyn
ja det där vinande ljudet känner jag igen så har det också alltid varit. men det är då inget jag har oroat mig för.
 

jpn

Välkänd medlem
3 nov 2005
230
0
16
36
Byyn
arjepolgarn: fick du byta boggieskenorna eller?

ja jag har ju en bit till a-jaur så det blir nog att fara till boden eller luleå ist..
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Det där med diamond driven kan jag svara på.
För ett par veckor sen när skotern hade gått 1182mil så klättrade jag uppför en backe, skitkul hade jag tills det tog tvärstopp och jag flög över styret. För att göra en lång historia kort så kuggade kugghjulen i diamond driven över så att de inte fick något fäste alls. Som att frikoppla.

Kul att vara Arctic Cats personliga testpilot.:)
Förövrigt gick det på garantin och mekanikern sa att kuggarna på inne i dd:n var nött så in i h*lvete. Några sprickor här och där osv.

För att sammanfatta, det vinande ljudet är ett tecken på att du snart under gaspådrag kommer att höra det skorrande ljudet som från en bil när du lägger i en växel utan att frikoppla och den underbara känslan av att nästan flyga över styret.
Men oroa er inte, jag hade det ljudet i 200 mil innan nåt hände. Dock kan ju du jpn försöka få det åtgärdat på garantin.
 
B

Biosteel

jaha okay.. tack.. men jag ha haft ljudet sen den typ va ny och den ha gått 500 mil problem fritt nu .. ?
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Det hade bara gått igenom plasten på en sida. Där hade det hunnit nöta bort kanske 0.5 cm av aluminiumet.
Jag bytte inte skena direkt utan jag väntade på att hösten och de låga snönivåerna skulle vara över, dock bytte jag plast
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Dock har jag märkt av att den viner hela tiden.
När det hände för mig att dd:n blev tvungen att renoveras bytte vinandet karaktät och stegrade ända tills den kuggade över
 
B

Biosteel

är diamond drive inte driftsäkert ? för jag ha faktist aldrig hört talas om nån som ha haft problem med det :)