Har tyvärr inte testat att linjeralinjera variatorerna. Men om jag skulle göra det så skulle jag fräsa ur motorfästet så man kan flytta motorn istället för att shimsa ut sekundären. Lagret för sekundären behöver allt stöd det kan få.
på 2010års modeller så sitter sekundärtornet fast i bättre bultar i chassietän tidigare.
Du bör inte köra med 800rem på TNT eftersom den har gjutna variatorskivor och tål därför inte lika mycket stryk.
Men om remmen på en kort ledskoter håller 120 i lössnö ser jag det som riktigt bra eftersom ingenting i variatorkalibreringen är gjort för lössnö.
Dessutom har man 44matta tycker jag att man kan räkna med högt remslitage.
På 800 bör man köra med 377remmen om man kör hårt och ospårat. 288remmen funkar också ganska bra.
377remmen måste vara riktigt varm för att greppa i variatorerna.
383remmen är skitdålig får man höra från olika håll. Den töjs ut när den blir varm. Förmodligen kommer det en ny rem igen nästa år.
Testa 288remmen på TNT men se till att skivorna är rena, många påstår att det är bra att diska remmen innan man sätter dit den första gången.
Men jag måste höjja ett varningens finger, se till att ha stenkoll på remspänningen, annars kan det bli jättedyrt.
Så sant..men 3mm är inte så farligt(om man även har stag för tornet), men visst borra ut motorfästena lite gran hade nog varit bättre(åt mig hade det inte hjälp att bara flytta motorn i motor fästena). Tyvärr så värkar det här med remmarna va lite av en djungel vad som funkar bäst.. 377 remmen värkar tyvärr äta lite av skivorna(även på en summit xps 07a) så den bör man undvika...den håller bra men då slits skivorna istället. 383 remmen värkar funka bra åt vissa och dåligt åt vissa tyvärr. Orginal remmen men flänsar åt ett håll håller skit....och planteras snabb i hela motor utrymmet om den går av...och det händer snabbt. 288 remmen har jag ingen aning om är det en race rem?
Den som har funkat bäst åt mig är ultimax xs 803.
Sen det här med spänningen av remmen...det är lite klurigt, Jag har märkt att det har blivit lite olika pågrund hur mycket Z värdet är, jag har tyvär ganska lågt Z värde ca 18mm och remmen värkar må bäst om korden är innan för skivan och ej vid kanten eller ovanför...Tyvärr så blir min rem något för lång tack vare lågt Z värde så den blir inte riktigt spänd utan är ganska slapp när den sitter där utan motorn är igång(men det värkar hålla bäst med min körning). Sen va det här med spänarna jag har fortfarnade den fina svarta plast saken som spänare... den funkar väldigt bra åt mig ingen tendens att flytta sig åt något håll så den får va kvar så länge.
Men 2010 spännare är sämsta skiten jag har sätt...den snurar in sig efter lite hårt körande så att remmen åker ner mellan skivorna och stannar där efter ett tag och skotern går som skit(hur tänkte de här??)
Sen vet jag inte om jag kan säga att lössnö maskinerna är bestyckade bättre i variatorerna för att köras i djursnö och därmed så håller remmen bättre.....10-20 remmar 500mil en summit xps 800 07a + en TNT , remmarna höll inte något längre på summiten än på TNTn. Tyvär så är det många faktorer som gör att de äter remmar....
1. Dåligt linjerat från fabrik.
2. Ej flyttande sekundär.
3. Dåligt med kylning(kommer inte in någon luft utan blir som en bastu rent remmen)
4. För högt drevat.
5. För mjuka motorkuddar.
6. Dåliga remmar.