Lösningen på xp remproblem !

lam-kaka

Välkänd medlem
10 feb 2008
280
2
16
Jämtland
Dunkar upp tråden igen.. men lite mer info min nästa Ultimax rem höll bra så länge det inte va sur snö... en hel dag med sur snö klarade den inte av med 40.9mm dootalk specsen och det med en sketen slö 600cc.

Ändå som jag är imponerad av är att variatorkitet gjorde så jag fortfarande höll stadiga 8k rmp vid full gas än hur sakta/tungt det gick, skotern reste fortfarande fint i tung snön ;)
 
14 jan 2010
8
0
1
BODEN
Ser att det är fler med felaktgit offset p sekundären..köpte verktyg p tha crank shop nyss och det visade nästan 2 mm fel trots att jag bad om kontroll innan garantin gick ut och dom påstod att den var bra..faan va sned man blir..I alla fall hur har det gått för er som flyttat ut sekundären 1-2-3 mm?
Vore kul att veta..
Funderar på detsamma
 

lam-kaka

Välkänd medlem
10 feb 2008
280
2
16
Jämtland
Ser att det är fler med felaktgit offset p sekundären..köpte verktyg p tha crank shop nyss och det visade nästan 2 mm fel trots att jag bad om kontroll innan garantin gick ut och dom påstod att den var bra..faan va sned man blir..I alla fall hur har det gått för er som flyttat ut sekundären 1-2-3 mm?
Vore kul att veta..
Funderar på detsamma
Smyg körning i skogen går fortfarande inge vidare åt mig....justerat motorn också + shimsat ca 3mm. Värdena är ca:

Y: 40mm
X: 41mm
Z: 18mm

Ultimax XS 803 rem.

Så länge man inte kör i skogen utan på skoter spår så går remen väldigt svalt.

Nu har jag tagit bort plasten på variator skyddet + borrat några håll i metal skydet..ej för många så den ska hålla om remen går av.

Sen blir det att dreva ner mera...till 22,47 troligen, nästa sak är väll att skaffa håll i kåporna.....Suck....

Slö 600cc som äter remm...
 
K

kenth

gäller den här tråden 2008 el 2009 eller båda?
har en 600 e-tec 2009 och har inte några problem iallafall, vad jag märkt. Har kört 290mil nu på original rem.
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Såhär sa en ÅF på snowperformance forumet, gäller 800an 08-10.

Slitaget beror på en blanding mellan motorvibrationer, från början dåliga remmar och kylning, och flex i sekundär tornet. Sen är det väldigt olika från maskin till maskin, Vi har kunder som kört 800or på 377 "summit" remen över 200 mil utan problem, Min personliga tro och åsikt är att BRP har en lösning på problemet men skulle dom åtgärda det nu så skulle dom bli tvugna att göra det på alla maskiner det fortfarande finns garanti på och det blir för dyrt. Så om det nu kmr en ny 800 till nästa år så kommer det vara åtgärdat för då kan dom " skylla " på att det är nya motorn som gör det..
 

lam-kaka

Välkänd medlem
10 feb 2008
280
2
16
Jämtland
Kom på en till sak vissa byter ut motorkuddarna mot 600RS kudar eftersom de är hårdare och motorn vrider sig mindre med dem...och då håller remen bättre.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Jag har shimsat, epoxyfyllt motorkuddar, v-kit, clutch brace och vents.
Stekhet primär, men remmen verkar håll rätt duktigt med tanke på hur man kör ibland.
Flytande QRS eller Team Tied ligger inte långt bort i tankarna, men det är ju en ganska stor kostnad - pga ett misstag som BRP gjort.
 
K

kenth

Kör du mest i skogen, efterleden, i djupsnön , orginal matta?
Kör med originalmatta.
40% led
35% lössnö (skulle vara 95% om det var möjligt i södra dalarna där jag bor)
25% smyga runt och utforska skogen

När jag kom hem i dag hade jag kört 100 timmar blankt.;)
 
Last edited:

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Kom på en till sak vissa byter ut motorkuddarna mot 600RS kudar eftersom de är hårdare och motorn vrider sig mindre med dem...och då håller remen bättre.
Hur har det gått med ditt remslitage?
-Min rem höll cirka 120 mil..
Det tycker jag är åt helvete dåligt, hade blivit vansinnig om mina gått lika ofta som dina..
 

lam-kaka

Välkänd medlem
10 feb 2008
280
2
16
Jämtland
Hur har det gått med ditt remslitage?
-Min rem höll cirka 120 mil..
Det tycker jag är åt helvete dåligt, hade blivit vansinnig om mina gått lika ofta som dina..
Tyvär har det varit lite för kallt i vinter + mycket jobb så jag har inte hunnit kört så många mil. Gissar att den rem jag kör på nu har gått ca 30-40mil losnade lite kord från den från början skar bort det sen har den hållit(efter korden losnade så gjorde jag följande, tog bort plasten på variator skyddet, drevade ner mera till 22,47, bort med skumgummit på sido kåpan). Snön är väldigt mysko här i vinter...2dm puder sen en tun skorpa sen är det som socker under ända till marken...Sista turen så kördes det väldigt hårt i djup snön m.m mycket bärande av skotrar remen höll och även den på brosans XPS 2010 summit men en som kör en renagde 600 sdi med en orgianl skit rem med flänsar åt enna hållet fick bytta....va bara skrot kvar av den remen(den skotern är duktigt ner drevad och har luft håll utåt på kåporna +44mm matta).

Måste iväg till jobbet nu....
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Då har du Ultimax XS 803

Y: 40mm
X: 41mm
Z: 18mm

och 22/47 drevning?

Vad är måtten på staget/pinnen/stickan man lägger över variatorerna för att mäta?
 

lam-kaka

Välkänd medlem
10 feb 2008
280
2
16
Jämtland
Då har du Ultimax XS 803

Y: 40mm
X: 41mm
Z: 18mm

och 22/47 drevning?

Vad är måtten på staget/pinnen/stickan man lägger över variatorerna för att mäta?
Yep + 44 matta + Cudney variator kit.

Breden på pinnen är inte så viktig, det viktiga är att den är helt rak. Men 1-2cm borde funka(pinnen ligger mot yterskivan på sekundären som är stum därför blir måtten lika med olika grovlekar) , sen ska du mätta med skjutmått mot primären och mätta på den andra kransen eller vad man ska säga..det är en avfasning som är ca 1mm som du ska mätta ifrån och ej den ytersta.

120mil va det mest led?
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Yep + 44 matta + Cudney variator kit.

Breden på pinnen är inte så viktig, det viktiga är att den är helt rak. Men 1-2cm borde funka(pinnen ligger mot yterskivan på sekundären som är stum därför blir måtten lika med olika grovlekar) , sen ska du mätta med skjutmått mot primären och mätta på den andra kransen eller vad man ska säga..det är en avfasning som är ca 1mm som du ska mätta ifrån och ej den ytersta.

120mil va det mest led?
Okej ska göra lite mätning.

Jajjemän mest led, Har visserligen varit och dragit ur den hårt i både Gördalen och Lofsdalen - då var det inga tendenser till slitage, och så original maskin det bara kan bli, dvs 23/45 drev med originalmatta och alla möjliga plastkåpor i maskinen.

Idag åkte 44an på, nyligen har jag fimpat kåpa och verktygshållare och drevningen blev idag som enklast 22/45.

Funderar på de här schimsen, vad är det för mått på dom? Antar att momentum kan ge dom till mig medans jag sparar minst 450 spänn..
 

lam-kaka

Välkänd medlem
10 feb 2008
280
2
16
Jämtland
Okej ska göra lite mätning.

Jajjemän mest led, Har visserligen varit och dragit ur den hårt i både Gördalen och Lofsdalen - då var det inga tendenser till slitage, och så original maskin det bara kan bli, dvs 23/45 drev med originalmatta och alla möjliga plastkåpor i maskinen.

Idag åkte 44an på, nyligen har jag fimpat kåpa och verktygshållare och drevningen blev idag som enklast 22/45.

Funderar på de här schimsen, vad är det för mått på dom? Antar att momentum kan ge dom till mig medans jag sparar minst 450 spänn..
Kan tyvär inte måtten på dem, du ska ha brickor på axeln mot kedjehuset + störe som är storlek som lagret är sitter i tornet nära sekundären.(jag använde 3 st totalt mot lagret i tornet, ca 3mm totalt) " går säkert se storlek på sprängskis kanske"

Är du säker att din skoter hade 23, 45 orginal? . Min 2008 TNT hade 25,45 orginal(för högt drevad standard enligt min mening), sen körde jag med 23,45 ett år med 44matta och nu vart det 22,47(har kunnat kört 22,45 också men böjen på kedjan vart för mycket tycker jag... nöd bakar ibland när det e brant så jag vill inte ha någon stark böj på kedjan(men 23,47 har nog funkat bra också). Så 22,45 blir nog en bra drevning åt dig.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Kan tyvär inte måtten på dem, du ska ha brickor på axeln mot kedjehuset + störe som är storlek som lagret är sitter i tornet nära sekundären.(jag använde 3 st totalt mot lagret i tornet, ca 3mm totalt) " går säkert se storlek på sprängskis kanske"

Är du säker att din skoter hade 23, 45 orginal? . Min 2008 TNT hade 25,45 orginal(för högt drevad standard enligt min mening), sen körde jag med 23,45 ett år med 44matta och nu vart det 22,47(har kunnat kört 22,45 också men böjen på kedjan vart för mycket tycker jag... nöd bakar ibland när det e brant så jag vill inte ha någon stark böj på kedjan(men 23,47 har nog funkat bra också). Så 22,45 blir nog en bra drevning åt dig.
Jajjemän det var 23/45, kollade maskinspec. samt ringde åf och dubbelkollade, enligt Stenmarks rek.lista för drevning skulle 22/45 fungera utan kedjebyte - snålade lite där iom att mattan var dyr.

Vilken BRP 800-rem är det som passar TNTn?
 
R

RevMan

Har tyvärr inte testat att linjeralinjera variatorerna. Men om jag skulle göra det så skulle jag fräsa ur motorfästet så man kan flytta motorn istället för att shimsa ut sekundären. Lagret för sekundären behöver allt stöd det kan få.

på 2010års modeller så sitter sekundärtornet fast i bättre bultar i chassietän tidigare.

Du bör inte köra med 800rem på TNT eftersom den har gjutna variatorskivor och tål därför inte lika mycket stryk.
Men om remmen på en kort ledskoter håller 120 i lössnö ser jag det som riktigt bra eftersom ingenting i variatorkalibreringen är gjort för lössnö.
Dessutom har man 44matta tycker jag att man kan räkna med högt remslitage.
På 800 bör man köra med 377remmen om man kör hårt och ospårat. 288remmen funkar också ganska bra.
377remmen måste vara riktigt varm för att greppa i variatorerna.
383remmen är skitdålig får man höra från olika håll. Den töjs ut när den blir varm. Förmodligen kommer det en ny rem igen nästa år.

Testa 288remmen på TNT men se till att skivorna är rena, många påstår att det är bra att diska remmen innan man sätter dit den första gången.
Men jag måste höjja ett varningens finger, se till att ha stenkoll på remspänningen, annars kan det bli jättedyrt.
 

lam-kaka

Välkänd medlem
10 feb 2008
280
2
16
Jämtland
Har tyvärr inte testat att linjeralinjera variatorerna. Men om jag skulle göra det så skulle jag fräsa ur motorfästet så man kan flytta motorn istället för att shimsa ut sekundären. Lagret för sekundären behöver allt stöd det kan få.

på 2010års modeller så sitter sekundärtornet fast i bättre bultar i chassietän tidigare.

Du bör inte köra med 800rem på TNT eftersom den har gjutna variatorskivor och tål därför inte lika mycket stryk.
Men om remmen på en kort ledskoter håller 120 i lössnö ser jag det som riktigt bra eftersom ingenting i variatorkalibreringen är gjort för lössnö.
Dessutom har man 44matta tycker jag att man kan räkna med högt remslitage.
På 800 bör man köra med 377remmen om man kör hårt och ospårat. 288remmen funkar också ganska bra.
377remmen måste vara riktigt varm för att greppa i variatorerna.
383remmen är skitdålig får man höra från olika håll. Den töjs ut när den blir varm. Förmodligen kommer det en ny rem igen nästa år.

Testa 288remmen på TNT men se till att skivorna är rena, många påstår att det är bra att diska remmen innan man sätter dit den första gången.
Men jag måste höjja ett varningens finger, se till att ha stenkoll på remspänningen, annars kan det bli jättedyrt.
Så sant..men 3mm är inte så farligt(om man även har stag för tornet), men visst borra ut motorfästena lite gran hade nog varit bättre(åt mig hade det inte hjälp att bara flytta motorn i motor fästena). Tyvärr så värkar det här med remmarna va lite av en djungel vad som funkar bäst.. 377 remmen värkar tyvärr äta lite av skivorna(även på en summit xps 07a) så den bör man undvika...den håller bra men då slits skivorna istället. 383 remmen värkar funka bra åt vissa och dåligt åt vissa tyvärr. Orginal remmen men flänsar åt ett håll håller skit....och planteras snabb i hela motor utrymmet om den går av...och det händer snabbt. 288 remmen har jag ingen aning om är det en race rem?

Den som har funkat bäst åt mig är ultimax xs 803.

Sen det här med spänningen av remmen...det är lite klurigt, Jag har märkt att det har blivit lite olika pågrund hur mycket Z värdet är, jag har tyvär ganska lågt Z värde ca 18mm och remmen värkar må bäst om korden är innan för skivan och ej vid kanten eller ovanför...Tyvärr så blir min rem något för lång tack vare lågt Z värde så den blir inte riktigt spänd utan är ganska slapp när den sitter där utan motorn är igång(men det värkar hålla bäst med min körning). Sen va det här med spänarna jag har fortfarnade den fina svarta plast saken som spänare... den funkar väldigt bra åt mig ingen tendens att flytta sig åt något håll så den får va kvar så länge.

Men 2010 spännare är sämsta skiten jag har sätt...den snurar in sig efter lite hårt körande så att remmen åker ner mellan skivorna och stannar där efter ett tag och skotern går som skit(hur tänkte de här??)


Sen vet jag inte om jag kan säga att lössnö maskinerna är bestyckade bättre i variatorerna för att köras i djursnö och därmed så håller remmen bättre.....10-20 remmar 500mil en summit xps 800 07a + en TNT , remmarna höll inte något längre på summiten än på TNTn. Tyvär så är det många faktorer som gör att de äter remmar....

1. Dåligt linjerat från fabrik.
2. Ej flyttande sekundär.
3. Dåligt med kylning(kommer inte in någon luft utan blir som en bastu rent remmen)
4. För högt drevat.
5. För mjuka motorkuddar.
6. Dåliga remmar.
 
Last edited:
R

RevMan

Summit XRS -07 hade ju kass variatorkalibrering enligt mig.Där höll mina remmar 30mil.
288remmen är en rejsrem. Om man kollar lite på dootalk angående remmar så rekomenderar Dynamo Joe 377remmen till XP 800 och 288remmen til REV 800

Har tyvärr ingen skoter att prova på denna vinter. Men en Summit Freeride är beställd till nästa sesong och den ska jag inte vara snäll med.

Bultarna som håller sekundärtornet bör man nog kika lite närmare på. 08-09 hade lite för små bultskallar så dom sjönk in i chassiet när man fast dom.

Remmarna höll inte direkt överdrivet på på revchassiet men från -07 å frammåt när TEAM började bygga variatorerna blev det inte direkt bättre.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
...Du bör inte köra med 800rem på TNT eftersom den har gjutna variatorskivor och tål därför inte lika mycket stryk.
Men om remmen på en kort ledskoter håller 120 i lössnö ser jag det som riktigt bra eftersom ingenting i variatorkalibreringen är gjort för lössnö.
Dessutom har man 44matta tycker jag att man kan räkna med högt remslitage...



Testa 288remmen på TNT men se till att skivorna är rena, många påstår att det är bra att diska remmen innan man sätter dit den första gången.
Men jag måste höjja ett varningens finger, se till att ha stenkoll på remspänningen, annars kan det bli jättedyrt.
Är absolut inte 120 mil i lössnö, kanske 40/50 mil lössnö, men jag tycker att prestationen hos remmen är värdelös iaf, har kört bra många hundra mil på samma remmar på både S2000- och ZX-chassie - Samma körstil.
Remmen var på väg redan innan jag satt på 44an.

Jag ska göra som du säger, prova 288 remmen. Har du art.nr på den? Ca. prisuppgift skulle inte heller skada.