A Pro-Ride Story, och en Ski-Doo

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Var en väldigt intressant dag,
allt fungerade oförskämt bra på den gamle polarisen.
Fruktansvärt bra med riktigt sprut på en skoter,
många laster å kolumner att gå igenom, men det är ju faktiskt påväg åt rätt håll :)

Soppamappen är ju snart riktigt okey, då går det nog att justera lite tändning, både på bottenregister för de goa gassvaret, och säkerligen nån grad på full plugg :)

Har en kort film på en av de sista fullgasreporna, fick ladda upp på ett gammalt youtubekonto, tror det ska funka.


http://youtu.be/Su6sAMj8jFY
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Ang lufttempen så tänkte jag på det jag med ett tag.. När vi testa var det runt 25-26 grader varmt och luften stog mest still, antar att man får förbise tempen lite just nu, så kanske asker kan köra en logg i vinter, så kanske det ser ganska ok ut trots avsaknaden av IC :)
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Ja, det blir väl annat när den får dra i sig kall luft.

Vet inte hur det blir...
Tryckhöjningen som turbon ger värmer ju luften.
Om tryckökningen är lika men turbon drar i sig kallare luft borde man väl få kallare insugstemp.
Sen kanske det inte är helt exakt,att om utetemperaturen sjunker 30 grader så sjunker nog inte IAT exakt 30 grader.

Tänk att det tog så pass lång tid innan riktiga sprut hamnade på skotrar.
Är fortfarande förundrad över att folk kör med sina MCX-kit på Yamaha därman inte kan justera nåt mer än bränslemängd (rätta mig om jag har fel)
Tror det finns stora vinster där med om man kan styra allt.

Blir väldigt kul att se i vinter om skotern levererar som det är tänkt!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.168
1.003
113
Stora Blåsjön
Med tanke på hur det bra det funkar trots 86c i insugstemp så kan det bara bli bättre i vinter.
Tempen under huven låg på 45c..
Har loggar på ett liknande syststem utan intercooler som laddar 0,6bar och då hade han en insugstemp på 39c och 8c under huven.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.168
1.003
113
Stora Blåsjön
Tar inte turbon luft utifrån?
Eller tar den luft under huven?
Jo den tar luft utefrån, men det ger ett hum på hur skillnaden kommer att bli när det blir kallare ute. Just nu är det ju äckligt varmt.
Har fortsätt att mappa lite mer idag. Och nu har vi fått till responsen riktigt bra vid av och på med gasen.
Går fortfarande lite fett på lägre registret, sen ska jag prova att lägga på mer tändning innan laddet kommer så ska nog gasresponsen bli så bra att det blir okörbart :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.168
1.003
113
Stora Blåsjön
Körde en vattenmappning till i går som fokuserades på att få till låg och mellanregistret och är rätt nöjd nu med hur den går nu.
Har ikväll inspekterat kolvtopparna och spolningen ser väldigt bra ut, är på den säkra sidan men inte långt ifrån optimalt.
Blir nog en körning till i vatten men det blir senare när det börjar bli kallt ute, så får man se hur den känns då om det behövs ändras något eller om den kompenserar bra för det själv.
Ett gott tecken är att det börjar falla några enstaka gula löv :)

Det som blir närmast blir att fixa lite 37" framvagnar och någon frontbumper.

Stort tack till Lord_nordkvist för hjälpen vid vattenmappningen!
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Kul att det verkar gå bra med sprutet!
Skicka gärna ett pm om tänkt pris på 37" armarna. Visst skulle du göra dom för 2013-14 Pro Rmk dämparlängd ?
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Ja det var en spännande och lärorik upplevelse dedär å :)
Funkar ju riktigt bra att köra i vatten å simulera riktigt blötföre.
Fick ju även lära sig nåt nytt om tvåtaktsturbo igen, och hur man blev lurad av lambdan vissa gånger i en del belastningar.

Nä dedär blir kanonbra de, lär nog bli en rolig skogsbrytare dedär med det registret :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.168
1.003
113
Stora Blåsjön
Det kommer.. står lite still med skoterbyggandet nu då jag håller på att tillverkar delar till a-armarna.
Men jag har provkört en sväng på gräs och det är lite 1200 kännsla i den nu :) man gasar på och man tycker att det händer inte så mycket men sen när man släpper gasen så får mattan fäste.. precis så var 1200an på gräs också. Så jag ser verkligen fram emot vintern! Tror det kommer att bli en riktigt rolig maskin med mera effekt i detta fina chassie.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.168
1.003
113
Stora Blåsjön
Får ursäkta att det uppdateras lite dåligt.. men har haft fullt upp med annat.
Men idag blev det lite paus i tillverkningen då tomten kom förbi med lite porrskenor.

Ett par röd eloxerade iceage bomber rails var det jag fick hem idag:




Lite svårt att fånga färgerna bra med en mobilkamera, men kan säga att dom ser riktigt fina ut i verkligheten. Systemkameran fick jag inte behålla speciellt länge... jävla polacker! :(

Väntar fortfarande på lite arcticcat vändhjul och lite andra småsaker innan det blir ihopmontering igen.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.168
1.003
113
Stora Blåsjön
Jag måste ha varit riktigt snäll för tomten kom förbi idag igen :)
Han tyckte att det behövdes lite reservdelar...


Det enda som är bra från arctic :)


Uppgraderade även denna maskin till 13/14 boggiehjul fram, och nu gick dom att köpa, fick göra egna ifjol.


Boggie klar, förstärkt med iceage skenorna, extra tvärstag som på assaulten och dubbla balataremar och krister brant dämparna.


Saknas bara lite isrivare, men dom är beställda. Jag har sett till att det kommer att finnas reservisrivare som man köper styckevis på mekonomen mega i östersund som passar på polarismaskinerna möjligen på andra också..