GoPro

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Det lät konstigt, filerna från GoPro är ju inte direkt "tunga", vad har han för bärbar dator? Har han dåligt med codecs installerade på datorn kanske?

Ladda hem CCCP (codec pack, det är bara att googla på det) och testa sen!

Nån som har haft problem å spela upp filerna? Har prövat på kompisens bärbara men funkar inte i vlc. Men funkar på min stationära. Är det för krävande för bärbara? Vlc vill du spela första sekunden sen stannar den å efter de såd hörs bara ljudet

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
Har du testat med något annat minneskort? Du ska ha så hög klass som möjligt på kortet, allra helst över klass 6. Sen vet jag inte men det kan ju hända att det finns någon annan nyare firmware än vad du har på GoPro's hemsida att prova.

http://gopro.com/support/hd-hero2-firmware-update/
De blev samma för mig med nu, filmerna blev röda. Har också ett 32gb kort klass 10. Jag laddade ner Gopro Cineform Studio, men de funkar inte. Direkt jag ska starta de så slutar de fungera?
 

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Sitter och kollar igenom lite filmer från dagens körning och ser att kameran har stängt av sig lite som den vill, var med både en HD & en HD2 som det har hänt med:( skulle ju ha fått med riktigt fin körning och när man tittar på filmerna så har dom bara slutat??
 

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
Sitter och kollar igenom lite filmer från dagens körning och ser att kameran har stängt av sig lite som den vill, var med både en HD & en HD2 som det har hänt med:( skulle ju ha fått med riktigt fin körning och när man tittar på filmerna så har dom bara slutat??
Om du går på "inställningar"- More - och näst sista innan de står exit så står de off och antingen 60/120/300sec eller never under. Skulle gissa på att du har på nån av 60/120/300sec.
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Ja det är iallafall kameran som behöver uppdateras, helt klart. Cineform studio fungerar inte för mig heller, jag fick be en polare uppdatera kameran åt mig! Du kanske kan göra samma? :)

De blev samma för mig med nu, filmerna blev röda. Har också ett 32gb kort klass 10. Jag laddade ner Gopro Cineform Studio, men de funkar inte. Direkt jag ska starta de så slutar de fungera?
 

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
Ja det är iallafall kameran som behöver uppdateras, helt klart. Cineform studio fungerar inte för mig heller, jag fick be en polare uppdatera kameran åt mig! Du kanske kan göra samma? :)
Var precis och gjorde de ikväll och har provfilmat nu, funkar fint nu :)
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Ni som nu redigerar och sånt.
Vad sitter ni på för datorer?
Har en hyffsat ny bärbar men adobe premiere cs5 ville den inte installera pga systemkraven.
Jaja tog hem cs3 istället och där funkade det. Men när jag laddar in ett klipp så laggar set bara då jag spelar upp det i redigeringsprogrammet. :/

Började kovertera filerna men blir så dålig Kvalité samt att formatet blir galet.
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Jag sitter på en Intel Core i7, 2st Gigabyte GTX 470, 16gb ram 1600mhz och ett moderkort från MSI. Spelar rätt mycket och hanterar tunga program inom fotograferingen så det är rätt nödvändigt med ett "monster".

Alla dom här programmen är ju väldigt krävande, men i t.e.x Sony Vegas så kan du ställa in i vilken kvalité du vill att förhandsvisningen ska gå i, ställer man ner den till t.e.x "Draft" så blir klippen lättare att spela upp medans du redigerar. Det ska gå att ändra i Premiere också men jag har inte använt det på evigheter så jag har inte så bra koll tyvärr! :(

Vad sitter det för något i din laptop? För SÅ krävande ska det inte vara att en modern dator inte klarar av det. Men mycket RAM är alltid en fördel, och RAM är snorbilligt i dagsläget.

Ni som nu redigerar och sånt.
Vad sitter ni på för datorer?
Har en hyffsat ny bärbar men adobe premiere cs5 ville den inte installera pga systemkraven.
Jaja tog hem cs3 istället och där funkade det. Men när jag laddar in ett klipp så laggar set bara då jag spelar upp det i redigeringsprogrammet. :/

Började kovertera filerna men blir så dålig Kvalité samt att formatet blir galet.
 

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Om du går på "inställningar"- More - och näst sista innan de står exit så står de off och antingen 60/120/300sec eller never under. Skulle gissa på att du har på nån av 60/120/300sec.
Filmade i 4 sekunder så är nog inte det och 11 sekunder på andra klippet...
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Det du faller på är din dual core. När man ska redigera är det väldigt bra att ha 4 kärnor istället för 2 i processorn. Grafikkortet spelar inte så jättestor roll om man inte ska använda kraft från det när man renderar ut filmerna.

CS5 ska finnas i 32bit version, men prova att installera Sony Vegas 9/10/11 också, det är inte alls lika krävande och nästan bättre än Premiere att arbeta i!

http://support.acer.com/acerpanam/notebook/0000/Acer/Aspire7730ZG/Aspire7730ZGsp2.shtml
Är en sån jag kör.
Intel pentium dual 2,16ghz, 4gb ram, GeForce 9300m GS
iofs bara 32 bitars operativsystem.
pga av de så funkade nog inte adobe cs5.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Fixade Vegas pro 11 och det flyter på som bara den! :)
Så nu skrotar man Adobe och så får man lära sig vegas istället :)
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Du har PM! Men jag kan ju skriva här också att om ni använder vegas så är Mainconcept AVC/AAC .mp4 en riktigt bra codec. I undermenyn kan ni sen välja Internet HD 1080p eller Internet HD 720p (beroende på vad ni filmat i) Sen brukar jag köra 29,970fps och 20 000 000 constant bitrate! :)

Haha jag måste bara säga det att idag hade jag en sån J*VLA tur, hade gopron fram på huven när jag klättrade lite berg, körde med kameran på i 5-6 minuter och märker sen att den inte sitter kvar. Jag kände bara ångesten komma, jag kunde ju ha tappat den vart som helst.

Började gå uppför berget och leta kameran (och det var ingen lätt uppgift) Ser efter en stund ett litet hål på sidan om spåret där jag kört, stoppar ner handen och där ligger den! (Då hade den legat där och filmat i 20 minuter)

Lättnaden var enorm!

Va ska man välja då man renderar ut filmen? Fanns ju en jävla massa att välja på..
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Tur du hade ;)
Pga det så tog jag en gammal nödstoppslina om kortade till vettig längd som jag sen snurrade runt frontbågen och hakade i kameran :)
 

Skojtertoken

Välkänd medlem
17 feb 2010
104
0
6
Kungsängen
En liten enkel fråga.. vilken edition på kamerna bör man köpa Motorports eller Outdoor?
jag var för lat för att gå igenom hela tråden finns säkert allt jag vill veta här någon stanns.

/Latmask
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Motorsports är nog den du lär ha mest användning för om du kör skoter/bil/quad och sådär! :)

En liten enkel fråga.. vilken edition på kamerna bör man köpa Motorports eller Outdoor?
jag var för lat för att gå igenom hela tråden finns säkert allt jag vill veta här någon stanns.

/Latmask