Projekt Snowbike "Bergshästen"

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Sv: Re: Projekt Snowbike "Bergshästen"

Boost III:Jag har varit i kontakt med mcxpress också, de sa att alla hojjar de har turbokonventerat har haft vakuum-gasare. Så det är väl enklast å byta till en sån eftersom det är beprövat.
Det sitter en FCR 41 mx gasare nu, tror du det är dumt gå ner 1mm i storlek?

Hur mycket laddar du på din xr650? Har du någon bränslepump för att få upp bränsletrycket?[/QUOTE]


Ursäkta om vi kapar tråden vi kan ta vidare frågor på pm.

Men jag svara på detta ivf

Det funkar med FCR gasare men axpumpen kan behövas pluggas. Med FCR och alla andra flatslide så blir krävs mer noga bestyckat för att få bort alla stupningar med eller utan turbo, men no problems funkar fint.

1mm mindre vacumfugge har ingen betydelse när man kör turbo.

Bränslepumpen körde jag volvo 940 insprut pump men den drar för mycket amp (ca 8amp) så välj en så snål som möjligt. Kolla in SYTEC pumpar och välj en som bara precis klarar ca 2bar på ca 30-40watt.

Jag laddade 0,8bar = 105hk 99 nm UTAN intercooler på 98 okt. Jag körde den även på 1 bar och 1,1 bar och då bar det av hutlöst.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Sv: Re: Projekt Snowbike "Bergshästen"

Den jag har nu sjunker direkt till botten när jag släpper gasen i djupsnö.
Att den dyker beror förstås på den smala skidan.
Har insett att även fjädringen trycks ihop en del, särskilt när man kör utför.
Lätt att man åker över styret när framfjädringen går ihop samtidigt som skidan sjunker ner.
Har beställt de hårdaste framfjädrarna som finns hos KTM. Ska kanske skruva kompressionsskruven på dämparen till max.
Inte monterat ännu, måste göra ett specialverktyg för att skruva av toppen på gaffelbenet.
Det är ju lite annars att köra på snö jämfört med hjul. Snön utgör ju en viss stötdämpning, åtminstone vid sidan av leden och det är du där vi kör.
 
Last edited:

A-n-T-e

Aktiv medlem
12 okt 2004
55
0
6
Luleå
Sv: Re: Projekt Snowbike "Bergshästen"

Ursäkta om vi kapar tråden vi kan ta vidare frågor på pm.
Jo ursäkta att jag kapade din tråd Håkke_B, men det är ju här alla mountainhorse freaks hänger och man får ju så bra svar :) Hör av mig på pm boost III.

Att den dyker beror förstås på den smala skidan.
Har insett att även fjädringen trycks ihop en del, särskilt när man kör utför.
Lätt att man åker över styret när framfjädringen går ihop samtidigt som skidan sjunker ner.
Har beställt de hårdaste framfjädrarna som finns hos KTM. Ska kanske skruva kompressionsskruven på dämparen till max.
Inte monterat ännu, måste göra ett specialverktyg för att skruva av toppen på gaffelbenet.
Det är ju lite annars att köra på snö jämfört med hjul. Snön utgör ju en viss stötdämpning, åtminstone vid sidan av leden och det är du där vi kör.
http://i1280.photobucket.com/albums/a481/Lubbas72/a31_zps204b6429.jpg[IMG][/QUOTE]

Det var en spännande tanke, har inte tänkt på det. Men visst har du en exc? Tror de har mjukare fjärdring än rena crossar.. Har iaf byggt en ny framskida liknande timbersleds nu, dock mycket fulare. Ska bli spännande att testa..
 
Last edited:

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Kan hålla med om att FB många gånger är ett evigt uppdaterande av massa ointressant dravel.
Rätt använt tycker jag att FB är riktigt bra. Man väljer själv vad man vill göra.
Samla 500 "vänner", skriva och läsa en massa skit eller använda det som ett bra sätt att komunicera med dom som delar samma intresse.
Lätt att lägga upp bilder och kommentarer och inlägg hamnar rätt.

Forum är också bra, inget snack om den saken :)
 

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Absolut, gick ur det där för ett tag sedan och saknar det inte. Bra mycket roligare att ringa och surra som förr! Nog om detta!
Lägg gärna upp här också så vi får följa er på 2 hju...skida och band:)
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Vi är väl ett 10-tal i gruppen som bygger Bergshästar och snowbikes. Gissar att dom ogärna vill posta i denna tråd även om jag inte ser några problem med detta.
Mycket smågrejer som åker på och mindre förbättringar.
Dessutom kul att ser fler än jag som bygger och kör snowbikes.

Nog om detta med FB eller inte, kolla gärna där om ni vill och har möjlighet.

Ska försöka hålla er uppdaterade här på Snowmobile med de större uppdateringarna i bygget.

Störande krångligt att lägga upp bilder här när mitt bildutrymme på kontot är fullt. Måste först maila/ladda upp bilden från telefonen, ladda upp till t.ex. photobucket. Sedan länka bilden till inlägget. Känns inte särskilt mobilt...
Jag har appen Tapatalk men det är ingen hjälp då foumet inte tillåter mig ladda upp mer bilder :-( ?
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Själv kör jag ju 4-takt så jag kan inte uttala mig. Tror dock att 2T 250 är minimum om det ska funka bra på en snowbike.
Riktigt potent är förstås en 2T 500:a

Tedde åkte i helgen med sin 125:a.
Det går tungt i snön och ska man klättra gör sig den lägre effekten påmind.
Trots detta imponerade den på oss alla! Det hängde med riktigt bra trots den djupa snön.
Han ville bara testa hur det skulle funka. Snart monteras hans bandkit på en SX500:a och då lär den röra på sig ännu mer.

Kolla gärna på denna jämförelse mellan en 4T 450 och Service Hondas trimmade KX500
Spola fram till 1:00!
[video=youtube;Gznm_0NYvtA]http://www.youtube.com/watch?v=Gznm_0NYvtA&feature=share&list=PLF64C869BE5FF1B6D[/video]

Ska du satsa på en Hillclimbkiller kan man förstås slänga in en R1-motor :)

[video=youtube;IBOp83LRhlU]http://www.youtube.com/watch?v=IBOp83LRhlU[/video]
 

A-n-T-e

Aktiv medlem
12 okt 2004
55
0
6
Luleå
Jag var på mässan å kikade på era byggen. Riktigt snygga bygggen med bra finish och trevligt folk. :)

Jag lägger upp en bild som jag tog.
 
Last edited: