Projekt Snowbike "Bergshästen"

doo500

Medlem
10 feb 2011
40
0
6
Är det enbart ledkörning du är ute efter så kanske det är enklast att köpa ett begagnat Radix 2moto.
Sedan Timbersled kom ut med Mountain horse har marknaden svämmat över med prisvärda 2moto.
Dom är inte optimala i lössnö men på led tror jag dom funkar riktigt bra.

Vet väldigt lite om SX-kittet. Det är en extra dämpare ovanpå rörramen och den har en brantare attackvinkel. Hela konstruktionen skiljer en hel del från ST och LT.
Gillar inte 2moto kiten :D ganska blandad körning vi brukar köra ,mest åker körning å lite skogs körning. Blir att forska vidare på sx kiten då :D
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
SX kom 2013 och är alltså nytt för året. Som jag förstått är detta framtaget för att funka bättre på exempelvis crossbanor. Bättre fjädring, kraftigare och brantare attackvinkel. För din typ av körning är säkert ett ST-kitt ett bra val också. Finns fler begagnade att välja bland misstänker jag. Ska du bygga själv är det säkert enklare.
 

doo500

Medlem
10 feb 2011
40
0
6
Kanske man "vågar" bygga ett st kit då :D verkar vara svårt att få tag på en snowhawk matta iallafall. Vilken aluminium kvalitet kör ni med i ert bygge? Tänkte bygga till en ktm 690 enduro r hoj om jag hittar nån hoj i sommar :D
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Kolla med någon som säljer delar till industitransmisioner eller likande. Borde inte vara en omöjlighet att hitta det lokalt. Dessa delar säljs sällan i webbutiker.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Från Vuoggatjålme i helgen. Totalt var vi 6 hästar med bra snö och fantastiskt kul körning!




Hade problem med lågt laddtryck. Visade sig att plenumet var sprucket. Snabblagning med kemisk metall och en aluminiumbit. Nu går den som ett skott!

 
Senast redigerad av en moderator:

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Lite filmer att kika på ifall nån gillar dem så kommentera gärna så läggs fler upp.

http://www.youtube.com/watch?v=I3-EmjKpBn8
http://www.youtube.com/watch?v=vUPHlGWuUXs
http://www.youtube.com/watch?v=4-qJq82rkmU

och sist men inte minst ett litet "failure" av mig när jag tvingas vända ovanför ett klippdropp. Blev lite fel pga stubbträff när jag först skulle vidare uppåt och då fanns bara vända kvar att välja på och med en enda linje att åka för nedanför var klippdropp med bara stora stenblock att landa på efter 4 meters luftfärd.

Enjoy!

Rob
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Här lite bilder från säsongens sista tur.
Vecka 19 åkte till Pieskehaure och stannade där i 4 dagar.
Tyvärr otur med vädret och inte särskilt mycket körning.

Eftersom stugan ligger nära 5 mil från närmsta väg var det omöjligt att ta allt bränsle, mat och grejer på hästarna.
Av den anledningen byggde vi en specialtillverkad kälke. Mycket kraftigt byggd anpassad att bära två hästar. En totalvikt på ca 450 kg.




Lite bilder från kälkbygget



 
Senast redigerad av en moderator:

baner85

Välkänd medlem
14 jun 2012
123
0
16
Sjukligt sugen på att köpa hoj och fixa ett bergshästen snow kit efter att ha lusläst denna tråd. Mycket fina byggen. :)

Nån som testat med bakdämpare istället för ett stag, liknande som mountain horse sx kitet?


/Baner
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Såg era "hojjar" utanför stugan i fredags. Ser sjukt roliga ut. Som sagt var vädret inte roligt så vi tuffade på från gränsparkeringen vika ikes,mavas, pieske mot sulitelma och sen tillbaka. 12 mil ledkörning är inte kul. Tur söndagen var magisk
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Ahh, fin bild! Avis att ni fick en dag med fint väder. Ja vi hade otur med helt värdelöst väder. Blev i princip ingen körning på de 4 dar vi stannade där. Bättre lycka nästa år får man hoppas....
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Nån som testat med bakdämpare istället för ett stag, liknande som mountain horse sx kitet?
/Baner
Jo det finns en hel del exempel på dom som testat detta.
Det råder förstås delade meningar om vad som är bäst. Diskussionen är förstås under vilka förhållanden fjädringen ska arbeta i. Snowcross eller lössnö. Timbersled kör med något som påminner om en traditionell skoterboggie. Svårt att direkt säga vad som är bäst. Snowbikes är en ny sport som har stor potential att utvecklas mer!

Här Tedelinds byggen


Med lite tur kommer ett nytt kitt ut på den amerikanska marknaden, UFO
Principen är ungefär densamma, man nyttjar hojens bakdämpare.
 

baner85

Välkänd medlem
14 jun 2012
123
0
16
Behöver man turbo eller är det nästan lika skoj utan? :)

Kommer nog att köra på "Orginal" Bergshästen config till första bygget, kanske lite andra materialval.
Skulle nog vara fint o bygga i rostfritt eller krommolybden.

Ska bara hitta en hoj först iaf, ingen ide att sätta igång om man inte har nått att köra med :)

/Baner