Projekt Snowbike "Bergshästen"

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Första bygget var laserskuret. Finishen var mycket bra och små håltagningar var inga problem att skära ut. Möjligen var tunnelsidorna i 5 mm aluminium gränsen för vad maskinen klarade av.
Kan väldigt lite om för- och nackdelar med laser- och vattenskärning. Gissar att vattenskärning klarar tjockare aluminium medan laser är snabbare/billigare och högre precision, förutsatt att materialet inte är för tjockt. Vattenskärning kan skära ickemetalliska material såsom plast, kolfiber m.m.
Någon kunnig på detta kanske kan förklara?
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
nu har jag aldrig jobbat med skärmaskiner bara runt om kring, så är inte heller kunnig.

men inte blir det dålig finish på laser ? möjligen om det börjar dra iväg i godstjocklek. Men visst största fördelen med laser är att det går fortare. Kan möjligen ha bättre precision men då snackar vi hundradelar. det är inte dålig precision på vattenskärarna heller, så länge de inte skär för fort. Finishen kan bli dålig på vatten om skärhastigheten är för snabb.

En stor fördel med vatten är att det blir ingen värme, så plåten slår sig aldrig. De behöver ingen skärgas heller. Och som det nämns, det går att skära ickemetalliska material, plast, klinkers, till och med gummibussningar!

på förra jobbet fanns det bitar för att illustrera möjligheterna med vattenskäraren. bland annat en aluminiumbit som var typ 100mm i godsgjocklek. tog dock ett halvt sekel att skära ungefär

spännande att följa bygget, ser riktigt vettigt ut med ritningarna osv!
 

StefanR

Välkänd medlem
16 dec 2007
484
0
16
Hej
Då det gäller laser är det viktigt att operatören ställer in skärtabellen bra om du vila ha en yta som är snygg.
Ofta då man ska skära hobbyjobb tar man den lins och skärtabell som sitter i maskinen.
Därför kan skärytorna nli lite dåliga.
Vi skär plaster trä och metall givetvis.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Första delarna har anlänt. Kanske inte de mest viktiga men delar iallafall ..
Bromsok från Wilwood, ett bromsok ursprungligen för gocarts. Timbersled ser ut att använda samma bromsok.
Har hört dom ska funka dåligt mot hojens originalbromscylider. Oket har en funktion som ska dra tillbaka bromsklossarna och då räcker inte volymen i huvudcylindern till. Man ska tydligen kunna byta tätningarna till en styvare modell och då kan hojens bromscylinder funka.
I annat fall får vi ordna ett annat bromshandtag. Vi får testa och se hur det funkar...
 
Senast redigerad av en moderator:

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Har ännu inte börjat bygga på nya bandkittet. Beställt delar och väntar på leverans.

Plockat ur topp, kolv och cylinder. Ska skicka dessa för uppmätning till Motospeed som samarbetar med JE-pistons. Dom kan specialtillverka lågkompskolvar. Vi får hoppas det är genomförbart då kolvar i dessa motorer är väldigt låga i profil och det finns inte så mycket plats med modifikationer. Det är minst 8 veckors leveranstid så jag är lite sent ute... ;-)
Kommer att köra med kompförhållandet 10:1. Detta kommer också kräva racebränsle men vill inte tappa för mycket bottenvrid. Möjligheten finns förstås att utöver lågkomskolven, sätta samma tjockare packning som jag tidigare kört med. Då blir förhållandet ca 9:1 och då kan det säkert funka med 98 oktan.


Mätte squishmåttet till 1,40 mm på en annan likadan hoj.
 
Senast redigerad av en moderator:

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Plockat av gamla hästkittet. Efter lite översyn ska det monteras på 525:an, en perfekt reservhoj om något havererar. Bra också om någon som inte har en bergshäst och vill haka på en tur i vinter ;-)
 
Senast redigerad av en moderator:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Varför racebränsle då E85 är billigt o bra? Det går åka på 50/50 98 o E85, då är den fortfarande lättstartad kall . Alt kör på E85 och sätt in hand-primerpump som tar 98okt från en flaska enbart för kallstarter.

Hur högt komp-f kör du nu och hur mycket laddar du?
Går det inte shimsa upp cylindern mera för att få 10-1? Är kamkedjan för kort?

Jag sänkte komp-f från 10-1 original på XR650 till ca 8-1 genom 2mm alu bottenpackning. Det var gränsfall för kamkedjan. Jag körde utan intercooler och på 98okt därav det låga kf. Jag tappade förvånansvärt lite bottendrag trotts 8-1 , ca 2hk/nm innan laddtrycket kom.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
E85 har testats på skotrar med blandat resultat. För mig känns det inte som ett alternativ. Racesoppan har funkat bra och den drar ganska lite att kostnaden känns försvarbar såhär långt....
Vi får se hur jag gör längre fram. Möjligheten finns att sänka kompet ytterligare.
Har kört med originalkomp 11,8:1 och laddat 0,5 bar.
Kommer som sagt att gå på 10:1 ladda 0,7 bar.
Är tvungen att gå på alternativet lågkompskolv då kedjan är för kort med en tjockare packning.

Pinnbultarna är lite för veka. Blåste toppackningen i slutet av förra säsongen.
Undersöker möjligheten att byta till kraftigare.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Boondocker presenterar sitt nya turbokit för snowbikes.
Kul att det börjar erbjudas turbo för den som inte vill bygga själv!
[video=youtube;P48ZTCuRZ_w]http://www.youtube.com/watch?v=P48ZTCuRZ_w[/video]
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Yes, äntligen alla delar färdigskurna och klara! Nu kör vi! Många delar blir det.... Allt detta för två kitt+en uppsättning jigg.


Ganska stor skillnad mot GEN-ettan. Kortare sidor och kortare rörram. Uppvinklad bakände. Drivaxeln sitter ca 20 mm högre.


Såhär är det tänkt att mellanaxel ska vara flyttbar för kedjesträckning av motorkedjan. Bromsoket kommer att följa med axeljusteringen.



Färdiga delar och måttolkar till svetsjiggarna.
 
Senast redigerad av en moderator:

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Börjat jobbet med "the mother of all jiggs". Lägger ner en del tid på den men det har vi igen längre fram. Denna kraftigt överdimensionerade pjäs står pall mot allt! Laserskurna hålmallen underlättar att fästpunkter kommer på rätt ställe. Kan kanske verka lite överambitiöst men vi kommer att bygga flera hästar med denna jigg.


Denna gång beställde vi färdigbockade rör till rörramen och svingarmen. Ritningen var till bra hjälp att få alla mått och vinklar rätt. ME-racing har gjort ett bra jobb med bockningen. Stämmer exakt!
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Man blir sugen själv:)
Do it!

Har tidigare moddat en hel del på skotern, kul det också.
Vill nog påstå att bygga dessa är dubbelt så kul!
Visst kan man göra många egna grejer på skotern men oftast handlar det om att köpa eftermarknadsprylar och bulta dit.
Det mesta som rör snowbikes är väldigt nytt vilket gör att det finns oanade utvecklingsmöjligheter.
Missförstå mig rätt men skotrar är färdigutvecklade i den jämförelsen ;-)

Upplever att många tvekar att bygga en bergshäst och är osäker att dom fixar det. Även vi är hobbymekare så är det mer en fråga om att våga testa och sedan prova sig fram.

Samtidigt skadar det ju inte att dom här hästarna är enormt roliga att köra.
Så roliga att dom nästan tagit död på skoterintresset :)
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Jo. Själva byggandet hade varit jävligt roligt.

Men att köpa en cykel är väll det som tar emot mest då jag fortfarande inte är helt övertygad.

Måste prova en så får Vi se vad som händer.

Kanske man ska börja med att ta mc kortet och köpa sig en lämplig hoj för både landsvägs och hästbruk :)
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Kan förstå det. För oss var byggandet det första vi tilltalades av.
Numera är körandet den stora grejen. Bonusen är att uppgradera och bygga vidare.
Gör som vi gjorde, började med en gammal billig cross och uppgraderar eftersom...
Testa å se om det är din grej.

För mig kommer den inte ersätta skotern, den vill man inte vara utan.
Snarare har skotern blivit ett komplement till Bergshästarna hur konstigt än det kan låta...