Projekt Snowbike "Bergshästen"

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Ikväll har vi gjort jiggen klar. Kan varmt rekommendera att beställa utskurna måttolkar. Underlättade arbetet enormt mycket. Vi känner oss säkra att alla mått är rätt och att det blir rakt.



Testade notcha med pinnfräsen.

 
Senast redigerad av en moderator:

IsaXsson

Välkänd medlem
4 jun 2006
236
0
16
Piteå
Ser ut som proffs, tror gröna rör och gängstång inte längre passar in.
Jiggen ser ut att tåla lite, spännande att se fortsättningen, kanske det är öppet garage på lördag. :)

Ola
 

IsaXsson

Välkänd medlem
4 jun 2006
236
0
16
Piteå
Då var originalet av timbersled mountain horse i garaget.
Kontrollmätning och jämförelse mot lokalproducerat utan kostnad.
Ett begagnat ex lite småfix innan montage på mc, eller vad det nu blir.

Ola
 
W

wettrob

Fick äran att se den live idag, grymt bygge och ert garage med alla tillbehör skulle man inte tacka nej till :)
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Varit på lite industrispionage hos Ola Isaksson. Första gången man får se en originalhäst IRL. Man känner igen det mesta men vissa smådetaljer skiljer.


Leverans av främre boggiedämpare från Kramforsligan. Vi fick gå på dämpare till en Honda ATV för rätt längd och slag.


Svarvat och fräst de övre boggiehjulen. Dom kommer att ha en diameter på endast 100 mm.


 
Senast redigerad av en moderator:

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Börjat lite smått med rörramen. Notchningen stämmer imponerade bra mot både rören och jiggen.



Tillverkat vändhjulsaxeln. Lånade en köpesaxel som förlaga. Första gången jag fick användning av 4-backschucken som följde med svarven.


 
Senast redigerad av en moderator:

Balkanboy

Aktiv medlem
25 sept 2008
65
1
8
42
Karlskoga
Fråga E85.
När byter de till E75 med tanke på vinter perioden när de vill ha istället för 85% etanol 15 bensin . att de har 75% etanol o 25% bensin för lättare kallstarter.
Rekommenderar använda Toluen med 98 blyfritt eller Vpower. Då kan du få lite mer kräm ur motorn och bibehålla kylning. Istället för E85 som tränger ner o tunnar ut oljan som bidrar med motorras. (många rally killars försök/misstag.
Tänk på Toluen löser upp gummislangar så måste nog ha lite bättre bränsleledningar
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Det går säkert att hitta olika typer av oktanhöjande lösningar såsom t.ex. Avgas 100LL. Känner mig osäker om jag ska gå den vägen.
Racesoppa är som bekant kostsamt men har hittills klarat mig på mindre än 200 liter på en säsong och för mig känns det överkomligt. Bränsleförbrukningen har jag sett är ungefär hälften mot en skoter räknat på körtid. På en tank+8 liters reservdunk kör jag lätt en hel dag, i alla fall med min körstil.
Ett mer begripligt sätt att illustrera bränslekostnaden är att ett 200 liters fat kostar motsvarande 4 skoterremmar :blink1:
Kommer fortsätta köra racesoppa kommande säsong men man vet ju aldrig, man kanske ändrar sig...
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Gör lite ombyggnader på gammhästen. Nybygget kommer inte bli klart innan säsongsstart. Måste fixa lite smågrejer på det första bygget.

Bromsoksfästet var för vekt och böjde sig.
Fräst ett nytt bromsokfäste i billet. Kanske lite överarbetat men samtidigt kul att testa fräsa delar ur ett aluminiumblock.
Egentligen är det klart bäst att ha skivan inuti ramen men ids inte bygga om. Nybygget hägrar istället!



 
Senast redigerad av en moderator:

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Dreven svarvade. Lite jobb kvar på drivaxeln då vi väntar leverans av drivhjulen, beställda från Timbersled. En udda storlek, 7 kugg 2,86 internaldrift. Verkar vara svårt att hitta dessa i sverige. Även drevningen kommer bli lite ovanlig: 14-19-18-16 ger en sluthastighet på 91 km/t vid 8.500 varv på 5:an. 6:an får ses som en transportväxel. Blir drevningen för hög kan man byta till 17 eller 18 på drivaxeln.

Vill i möjligaste mån göra dreven så lätta som möjligt.
Började med en enkel ritning för att få rätt håldimension och delning. Vill vara lite försiktig med lättningshålen så inte styrkan försämras. "Ekrarnas" tjocklek är 8 mm på lilla, 9,1 på mellanstorleken och 5,9 mm på det stora drevet med stora centrumhålet.

Delningsbord är nog en förutsättning för att det ska bli bra.

Dreven upplevs som stadiga och kommer hålla bra hoppas jag. Total vikt på alla drev inkl. klämhylsan på ena drevet blev 1007 gram för att vara exakt.

Här är ritningen på drivaxel och sekundäragel.

Axlarna hålborras med 16 mm långborr


Har fått hem vändhjulen. 8 tum stora och väger 350 g styck, var rädd att de skulle vara svaga men ser rätt överdimensionerade ut.
 
Senast redigerad av en moderator:

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Jobbet med första ramen går vidare. Lite jobb kvar innan vi kan ta ur den ut jiggen. Ska bli intressant att se om den slagit sig efter svetsningen.

Notchningen av den bakre anslutningen av bågen fick improviseras. Vi spände upp röret i 45 grader och därefter tiltade fräshuvudet 67 grader för att det skulle bli rätt vinkel. Resultatet blev över förväntan.

På detta kitt har vi beställt utskurna förstärkningsplåtar, givetvis med lättningshål

Hålen i jiggen gjorde att vi kan vända den och svetsa undersidan utan att behöva plocka ur ramen. Allt för att förhindra att den slår sig vid svetsningen.



Här ser ni hur bågarna ansluter nästan ända fram till svinginfästningen. Vi har gjort en stadig boxkonstruktion vid hylsorna i 3 mm stål som bågen går ner emot precis intill rörhylsan.


 
Senast redigerad av en moderator:

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Förra bygget använde vi en avkapad REV-spindel som nedre del av skidfästet. Klart enklast att göra så men den här gången vill vi göra det lite mer avancerat med ett billetfräst fäste. Har dessutom beställt en ny skida från Timbersled som är anpassad för Polaris skidgummi.


Började med att göra en ritning för att få ut koordinaterna och vinklarna.. Utgångsmaterialet är ett runt block med diametern 100 mm.

Mycket material ska fräsas bort...

Rundmatningsbordet gjorde det lätt att få ut rätt vinklar. Hålborrningen såg ut att stämma mycket bra.

Den utstickande runda delen behölls medan det övriga planfrästes runt om med hjälp av rundmatningsbordet.


 
Senast redigerad av en moderator: