Kul att ni gillar våra byggen!
Även om första Bergshästen blev bra vill man ju hela tiden förbättra och förfina.
Denna gång är det mer av en nykonstruktion istället för "kopia" med fokus på detaljer och bättre lösningar. Principen är fortfarande densamma, varför lämna ett vinnande koncept? ;-)
Känns som att Gen II:an kommer att bli ännu bättre!
Det skulle säkert gå att bygga kitt och sälja. Det är mycket jobb att bara bygga ett kitt och säkert mer rationellt att göra en serie. Däremot är jag osäker om vad priset skulle landa på med allt arbete inräknat.
Timbersledkitten kostar mellan 55-60.000 kr. Det kan låta mycket pengar och i viss mån är det så, särskilt för hembyggaren. Tror dock att vi knappast skulle göra det enormt mycket billigare, särskilt om man i slutänden vill ha lönsamhet på den eventuella verksamheten.
För hembyggaren kan man kanske klara det för under halva kostnaden men då får man nog inte köpa alla ingående delar nya. På något konstigt sätt drar det ihop en del, särskilt om det ska bli bra och se proffsigt ut. För oss har konstruktion, design och byggande varit det roliga i projektet, den lägre kostnaden en bonus.
Ett alternativ är förstås att yxa ihop något enkelt och billigt av skrotgrejer. Själv rekommenderar jag att man inte snålar med detaljer och materialval. Då blir det plötsligt något som betingar ett värde, i det fall man en dag väljer att sälja sitt kitt. Hur många får igen pengarna man lagt ut på sin nya skoter?
Är du enbart ute efter att köra och inte bygga är jag osäker om du ska ge dig in i ett sånt här projekt. Stor risk att du aldrig blir klar eller måste be om hjälp med en massa moment.
Nej, vi kommer inte starta tillverkning. Däremot får ni gärna kopiera oss! Vi har ritningarna klara på i princip alla detaljer. När allt är ihopsatt och utprovat kommer vi att lägga ut ritningarna här på den nya Bergshästen GEN II:an.
Vi kommer att ha DWG-filer som ni kan lämna ut för laserskärning av många detaljer. Har också kvar flera uppsättningar CNC-svaravde lagerhus som jag kan sälja till självkostnadspris.
Gå ihop ett gäng och bygg ni också! Ett jättekul projekt. Tillgång till svarv, fräs och svets är ett måste, gärna alusvets till bl.a. skidfästet.
Lite erfarenhet av skruvande och meckande är förstås också en förutsättning.... ;-)