Projekt Snowbike "Bergshästen"

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Tack A.Holm!
Nej, det är ingen avancerad CNC-fräs. Bara en vanlig handvevad kinafräs, en ZX45.
Däremot investerade jag i digitaler som gör mätningen mer exakt. Går säkert bra utan digitaler men är ett bra hjälpmedel för en okunnig hobbyfräsare :amuse:
 
Senast redigerad av en moderator:

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Jänkarnas byggen är byggda mer eller mindre mallade från originalet.
2011 då vi byggde första kittet hade vad jag vet ,inget MH-kitt sålts i sverige.
Våra ritningar är "kalkerade" från bilder hittade från nätet. De är alltså inte identiska med originalet.

Ganska kul att fräsa. Blir ganska fina saker även om man har simpla maskiner. Ett tips är att försöka göra en ritning innan man börjar. Annars blir det svårt...
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Vilket turboaggregat kör ni på ?
Jag kör med samma turboladdare som MCX använder på Yamaha Phazer och side by side Polaris RZR (4-hjulsdriven golfbil). Det är en Mitsubishiladdare men tyvärr vet jag inte modellbeteckningen. MCX rekommenderade denna och bevisligen hade dom helt rätt i sin bedömning. Den verkar lira hur bra som helst!
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Första ramen klar. Glädjande visade sig att den inte slagit sig nånting vid svetsningen. Jiggen måste ha förhindrat detta på ett mycket bra sätt. Vi hade hoppats en vikt runt 5 kg. Lite nedslående att vågen visade 5,4 kg. Däremot tror vi att denna ram är stadigare. Förstärkningarna vid svinglagringshylsorna adderar ju lite vikt.

Här ser ni den laserskurna måttolken som bultats i lagerhusplåten. På så sätt vet vi att den svetsats fast på exakt rätt ställe. Samma tolk kommer vi använda när vi borrar infästningshålen för tunnelsidorna. Samma anledning där, att stödlagret linjerar med lagret i rörramen.
 
Senast redigerad av en moderator:

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
CNC-svarvade lagerhusen fordrade lite ytterligare fräsning, borrning och gängning men nu är dom färdiga!

Detta lagerhus kommer att sitta närmast kedjehuset. Har dubbla 6005 lager eftersom detta hus är utsatt för dubbel belastning. Dels från motorkedjan och dels kedjan i kedjehuset. Den sparade "klossen" är där sträckarskruven kommer att trycka.

Baksidan är urfräst för att löpa i de avlånga hålet i både tunnelsidan och rörramen.

Drivaxellagerhusen har inget låsringsspår då tunnelsidan håller lagret på plats.

Här ser ni principen på kedjesträckning genom att flytta på lagerhuset.

En liten ritningsmiss. Radien på hålet i tunnelsidan överensstämmer inte med radien på lagerhuset. Måste slipa till detta så det blir rätt.

Vill än en gång slå ett slag för rundmatningsbordet. Ett oumbärligt frästillbehör!
 
Senast redigerad av en moderator:

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Yes! Nya skidan har kommit. Beställde den från Timbersled och är speciellt framtagen för just snowbikes.
Ni kanske tycker att den liknar en Simmonsskida och mycket riktigt tillverkas den av Simmons. Undersidan har lite annan utformning.






Även om CApro-skidan funkade hyffsat känns det som detta är en av de bästa snowbikeprylar man gärna köper istället för att tillverka själv!
 
Senast redigerad av en moderator:

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Tack phazerelit!

Vi strävar efter att bygga så lätt som möjligt i alla delar
Bland annat borrade vi axlarna med en 16 mm borr. Om det varit en 270 hästars motor i Bergshästen hade knappast axeln hållit men vi känner oss ganska säkra på att det kommer hålla mycket bra. Vi planerar att härda alla axlar för att ytterligare öka säkerhetsmarginalen.
Svarvat en plugg i hålet på änden av axeln. Detta för att kunna borra ett mindre hål och gänga för M10-bult så vi kan dra ihop hela konstruktionen i axeländarna.Svarvade med två hundradelars övermått för presspassning.

Pluggen svetsas.

Höger sida gängas M10 fin vänstergäng. Timbersled kör med högergäng men för att göra det ännu bättre bör vänstergäng minska risken för att den ska ralla upp, även utan Locktight. Har även tänkt att montera fjäderbricka men sitter inte där enl. bild.

Provar montera lagerhus, bromsoksfäste och ok.
Bultarna är för långa men är bara till provmonteringen.


 
Senast redigerad av en moderator:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.695
827
113
Kramfors
Helt otroligt seriösa byggen, svensk kvalitet när den är som bäst. Ni borde starta firma och sälja häst kitten!
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Kul att ni gillar våra byggen!

Även om första Bergshästen blev bra vill man ju hela tiden förbättra och förfina.
Denna gång är det mer av en nykonstruktion istället för "kopia" med fokus på detaljer och bättre lösningar. Principen är fortfarande densamma, varför lämna ett vinnande koncept? ;-)
Känns som att Gen II:an kommer att bli ännu bättre!

Det skulle säkert gå att bygga kitt och sälja. Det är mycket jobb att bara bygga ett kitt och säkert mer rationellt att göra en serie. Däremot är jag osäker om vad priset skulle landa på med allt arbete inräknat.
Timbersledkitten kostar mellan 55-60.000 kr. Det kan låta mycket pengar och i viss mån är det så, särskilt för hembyggaren. Tror dock att vi knappast skulle göra det enormt mycket billigare, särskilt om man i slutänden vill ha lönsamhet på den eventuella verksamheten.
För hembyggaren kan man kanske klara det för under halva kostnaden men då får man nog inte köpa alla ingående delar nya. På något konstigt sätt drar det ihop en del, särskilt om det ska bli bra och se proffsigt ut. För oss har konstruktion, design och byggande varit det roliga i projektet, den lägre kostnaden en bonus.

Ett alternativ är förstås att yxa ihop något enkelt och billigt av skrotgrejer. Själv rekommenderar jag att man inte snålar med detaljer och materialval. Då blir det plötsligt något som betingar ett värde, i det fall man en dag väljer att sälja sitt kitt. Hur många får igen pengarna man lagt ut på sin nya skoter?

Är du enbart ute efter att köra och inte bygga är jag osäker om du ska ge dig in i ett sånt här projekt. Stor risk att du aldrig blir klar eller måste be om hjälp med en massa moment.


Nej, vi kommer inte starta tillverkning. Däremot får ni gärna kopiera oss! Vi har ritningarna klara på i princip alla detaljer. När allt är ihopsatt och utprovat kommer vi att lägga ut ritningarna här på den nya Bergshästen GEN II:an.
Vi kommer att ha DWG-filer som ni kan lämna ut för laserskärning av många detaljer. Har också kvar flera uppsättningar CNC-svaravde lagerhus som jag kan sälja till självkostnadspris.
Gå ihop ett gäng och bygg ni också! Ett jättekul projekt. Tillgång till svarv, fräs och svets är ett måste, gärna alusvets till bl.a. skidfästet.
Lite erfarenhet av skruvande och meckande är förstås också en förutsättning.... ;-)
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Efter en hel del svetsande med betoning på en hel del så är ramarna klara. Dom slog sig inget mer efter svetsning utanför jigg så teorin funkade i praktiken. Nästa steg är att göra svingarmen till boggin blir spännande att se om det lyckas lika bra.

Staget som ersätter bakstötdämparen klar. Tidigare hade vi en massiv 30 mm aluminiumstång. Har denna gång försökt göra det lättare genom att göra den ihålig. Ganska precis 2 hg mindre. Väger nu exakt 0,5 kg. Värt besväret? Tja, kanske....

En ritning är väl nödvändig?

Borrad med 22 mm borr. Svetsade ändar som svarvas och gängas.

Massiv

Hålborrad
 
Senast redigerad av en moderator:

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Börjat bocka sidorna till skidfästet. Kommer att tillverka 4 st. alltså 2 st per kitt. Bra med ett extra om man mot förmodan kröker ett fäste.

Har man ingen kantbock får man tillverka en till pressen

Funkar riktigt bra!


Pappmallar gör att vinklarna blir rätt.

 
Senast redigerad av en moderator:

doo500

Medlem
10 feb 2011
40
0
6
Håkan vad har ni för cc mått på drivaxeln från marken mätt på gen 1 och gen 2?
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Har bara mätt på ritningen och på Gen I är det 304 mm. Det kan skilja något mellan ritning och verklighet.
Vi kommer att höja drivaxeln 20 mm så rimligen blir måttet 324 mm.

Gen II kör vi med 7-kuggars internaldrift vilket ger att mattan hamnar ytterligare 10 mm högre.