Nej turbo är absolut inget måste!
Kan förstå att vi skoteråkare tycker att 45-55 hästar låter lite i jämförelse med skotrar.
Faktum är att dom imponerar de flesta som provkört! Teori och praktik är något helt annat i detta fall.
De gånger låg effekt gör sig påmind är om man klättrar brant. Går inte köra rakt upp som med skoter men eftersom dom är superlätta att skråa kryssar man bara uppför backen. En kul upplevelse som känns helt annorlunda jämfört med skoter.
Själv skulle jag minst rekommendera en vägreggad 450 4-takt. Går att försäkra, bättre utväxlingsförhållande, högt vridmoment och elstart.
För mig var turbobygget en kul utmaning. Förhållandevis få har provat turboladda enstånkor.
Den funkar mycket bra och är märkbart starkare. Kanske inte lika imponerande prestanda som Tnytron men bra ändå... Tyvärr måste man nog bygga turbokittet själv. KMS Performance och Boondocker har kitt men verkar fortfarande vara på prototypstadiet. Vi får se om dom kommer ut på marknaden snart.
Hur man ska bygga finns det många olika uppfattningar om. Vi byggde våra kitt med utgångspunkten att efterlikna Timbersleds. Mitt tips är att inte försöka utveckla nya grejer om du huvudsakligen är intresserad att köra. Försök gå på beprövade lösningar. Du kan därefter prova dig fram.
Ska du bygga, börja i tid! Skaffa delar m.m löser man inte snabbt. Om du börjar i november/december kommer du knappast hinna köra något under vintern. En viss utprovningstid får man nog räkna med.
Jonas och jag kommer att bygga ett nytt kitt inför nästa år med ledning av de erfarenheter vi lärt oss. Principen kommer att vara densamma men lite annan boggie och design på detaljer. Nuvarande kittet funkar bra men bl.a. MXZ-boggien är överdimensionerad för dessa och ganska tung.
Målet är att kapa 15-20 kilo. Vi får se om vi lyckas...
Hur som helst är det trial and error som gäller. Ganska kul för den som gillar att testa och modifiera!
Vill du bara köra skulle jag försöka importera ett beggat kitt. Dyrare än att bygga men förstås enklare.
Testat borra om hålen för boggieinfästningarna
Olika lösningar på att montera bromsskivan.
Visat sig att det är bäst att montera inuti rörramen
Kan förstå att vi skoteråkare tycker att 45-55 hästar låter lite i jämförelse med skotrar.
Faktum är att dom imponerar de flesta som provkört! Teori och praktik är något helt annat i detta fall.
De gånger låg effekt gör sig påmind är om man klättrar brant. Går inte köra rakt upp som med skoter men eftersom dom är superlätta att skråa kryssar man bara uppför backen. En kul upplevelse som känns helt annorlunda jämfört med skoter.
Själv skulle jag minst rekommendera en vägreggad 450 4-takt. Går att försäkra, bättre utväxlingsförhållande, högt vridmoment och elstart.
För mig var turbobygget en kul utmaning. Förhållandevis få har provat turboladda enstånkor.
Den funkar mycket bra och är märkbart starkare. Kanske inte lika imponerande prestanda som Tnytron men bra ändå... Tyvärr måste man nog bygga turbokittet själv. KMS Performance och Boondocker har kitt men verkar fortfarande vara på prototypstadiet. Vi får se om dom kommer ut på marknaden snart.
Hur man ska bygga finns det många olika uppfattningar om. Vi byggde våra kitt med utgångspunkten att efterlikna Timbersleds. Mitt tips är att inte försöka utveckla nya grejer om du huvudsakligen är intresserad att köra. Försök gå på beprövade lösningar. Du kan därefter prova dig fram.
Ska du bygga, börja i tid! Skaffa delar m.m löser man inte snabbt. Om du börjar i november/december kommer du knappast hinna köra något under vintern. En viss utprovningstid får man nog räkna med.
Jonas och jag kommer att bygga ett nytt kitt inför nästa år med ledning av de erfarenheter vi lärt oss. Principen kommer att vara densamma men lite annan boggie och design på detaljer. Nuvarande kittet funkar bra men bl.a. MXZ-boggien är överdimensionerad för dessa och ganska tung.
Målet är att kapa 15-20 kilo. Vi får se om vi lyckas...
Hur som helst är det trial and error som gäller. Ganska kul för den som gillar att testa och modifiera!
Vill du bara köra skulle jag försöka importera ett beggat kitt. Dyrare än att bygga men förstås enklare.
Testat borra om hålen för boggieinfästningarna
Olika lösningar på att montera bromsskivan.
Visat sig att det är bäst att montera inuti rörramen
Senast redigerad av en moderator: